דונלד טראמפ
צילום: רשתות חברתיות טוויטר

טראמפ מדיה OUT, זהב IN - במה להשקיע תחת ממשל טראמפ?

המשקיעים עדיין מנסים למצוא במה להשקיע תחת ממשל טראמפ - מה האופציה הסולידית ביותר, מה האופציה המסוכנת אך עם פוטנציאל הרווח הגבוה ביותר ועל מה ממליצים בגולדמן זאקס?
רוי שיינמן | (2)

מאז נצחונו של דונאלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב המשקיעים שואלים את עצמם שאלה פשוטה: במה להשקיע תחת הנשיא החדש? משקיעים רבים חושבים באופן טבעי על מניית DJT, חברת האם של הרשת החברתית Truth Social שבבעלות טראמפ שבמהלך קמפיין הבחירות זזה בהתאם לסיכוייו של טראמפ להיבחר.

משקיעים רבים גם נהרו לביטקוין שחצה את רף ה-90 אלף דולר למטבע על רקע ההתבטאויות הניציות של טראמפ שאמר שהוא מתכוון "להפוך את ארה"ב לבירת הקריפטו של העולם", אבל בגולדמן זאקס מצביעים על נכס אחר ומסורתי יותר: זהב.

 

לא מניות ספקולטיביות ולא קריפטו - בגולדמן זאקס ממליצים לקנות זהב 

הזהב כבר עלה ב-26% מתחילת השנה, קצת יותר ממדד ה-S&P 500, ועל פי ניתוח שפורסם על ידי דן סטרויוון, ראש מחקר הסחורות בגולדמן זאקס, אי-הוודאות הפוליטית עשויה להקפיץ את מחיר הזהב במהלך 13 החודשים הקרובים. בין הגורמים המרכזיים שעומדים מאחורי התחזית הזו נמצאים תוכניותיו של טראמפ להעלאת מכסים והעלייה הצפויה בגירעון האמריקאי. כמו כן, הביקוש הגבוה מצד הבנקים המרכזיים והמשך הורדות הריבית מצד הפדרל ריזרב עשויים לתמוך בעליית המחיר של המתכת.

זהב; קרדיט: Jingming Pan

זהב; קרדיט: Jingming Pan

האנליסטים בגולדמן זאקס צופים שמחיר הזהב יעלה ב-15% נוספים, ויגיע ל-3,000 דולר לאונקיה עד סוף דצמבר 2025. לשם השוואה, הזהב כבר רשם עלייה של 25% במהלך השנה האחרונה, כשמשקיעים רבים חיפשו מקלט מהתנדותיות בשוק, חוסר הוודאות הפוליטית והחלטות הריבית של הפד'.

כעת, מדיניות טראמפ עשויה לעורר חששות חדשים בנוגע ליציבות הכלכלית העולמית והזהב הופך שוב לאחת מהאפשרויות המובילות עבור משקיעים המעוניינים להפחית סיכונים.  

 

השקעות תחת ממשל טראמפ: לא פשוט כמו שזה נראה

 

מאז חזרתו של טראמפ לתפקיד, תופעת ה"טראפ טרייד" משתלטת על השוק. המשקיעים שמים עין כאמור על קריפטו, זהב, מניית DJT, וגם מניות אחרות שמעריכים שירוויחו תחת טראמפ כמו למשל חברות האנרגיה המסורתיות.

קיראו עוד ב"גלובל"

בעוד הביטקוין ונכסים דיגיטליים אחרים רשמו עליות בזכות הציפייה שהנשיא הנבחר יקל על הרגולציה בתחום הקריפטו, שוק המניות סבל משבוע קשה במיוחד. המדדים המובילים בארה"ב חוו את חמשת הימים הגרועים ביותר שלהם מזה חודשיים, כאשר החששות בנוגע לאינפלציה שוב צפו אל פני השטח.  

ביטקוין; קרדיט: Unsplash

ביטקוין; קרדיט: Unsplash

מניית טראמפ מדיה ירדה ב-17% מאז הבחירות, והמשקיעים מתקשים למצוא סיבות לאהוב את המניה בטווח הארוך. לפני הבחירות, המסחר במניה הסתמך פחות על נתונים הקשורים לפעילות שלה ויותר כמדד לפופולריות של טראמפ עצמו. עם זאת, כעת עולה השאלה אם יצליח טראמפ להפוך את החברה למכונת רווחים אמיתית או שמא זו תמשיך לשמש בעיקר כאמצעי לתמיכה בדמותו הפוליטית.  

 

אז במה לבחור: זהב, קריפטו או מניות?

ההשקעה בזהב נראית כאופציה הבטוחה ביותר, בייחוד לאור התחזיות האופטימיות והביקוש הגובר שצפוי להמשיך גם ללא קשר למדיניות של טראמפ. אוהבי הסיכון יכולים לנסות ולהשקיע במניות שקרובות לטראמפ, כמו טראמפ מדיה כאמור או אפילו טסלה של אילון מאסק, שהוא כיום אחד האנשים המקורבים ביותר לטראמפ.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    UGL (ל"ת)
    נסה את ... 19/11/2024 11:05
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יש משהו ממונף על זהב, כמו bitx על הביטקוין ??? (ל"ת)
    לירי 18/11/2024 17:33
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.