קראודסטרייק
צילום: טוויטר

קראודסטרייק עלולה לקבל מבול של תביעות על נזקים בעקבות התקלה ביולי

דלתא איירליינס תובעת את קראודסטרייק בסכום של 550 מיליון דולר
מערכת ביזפורטל |

דלתא נגד קראודסטרייק: מי ישלם על הקריסה הדיגיטלית?

ביולי האחרון, דלתא מצאה את עצמה במרכזו של אירוע טכנולוגי שהשבית מערכות מחשב מסביב לעולם. לפי טענות חברת התעופה, קראודסטרייק, ספקית אבטחת המידע, גרמה לנזק חסר תקדים שהוביל לביטולי טיסות, עיכובים, ושיבוש גלובלי – הכל בגלל עדכון תוכנה שגוי שהפעיל תגובת שרשרת והפיל את הרשתות עליהן הסתמכו עסקים גדולים ברחבי העולם. הנזק הכלכלי, כך לפי דלתא, נאמד במאות מיליוני דולרים. הנזק שעל פי ההערכות הסבה התקלה בקראודסטרייק לאלפי ארגונים שהתבססו על מערכותיה ונפגעו מגיע להרבה מיליארדים. 

דלתא הגישה תביעה בה היא דורשת מקראודסטרייק לכסות את הנזקים שנגרמו לה, בסכום מוערך של 550 מיליון דולר, הכוללים הפסדים כספיים ישירים, הוצאות נוספות שנגרמו מהתקלה, וכן פיצויים על פגיעה במוניטין. הטענה המרכזית של דלתא היא שעקב "עיגול פינות" ותעדוף רווחים על חשבון בקרת איכות, גרמה קראודסטרייק לנזק גלובלי – והם דורשים כעת לשאת באחריות על כך.

 

עיגול פינות או רשלנות?

בלב המחלוקת עומדת תוכנת ההגנה "פלקון" של קראודסטרייק. לפי התביעה, לאחר עדכון התוכנה, פרצות שהתגלו גרמו לקריסתם של 8.5 מיליון מחשבים מסביב לעולם. חברות רבות שהסתמכו על השירות של קראודסטרייק מצאו את עצמן קורסות – בתי חולים, גופי ממשל, נמלים, בנקים וחברות רבות בתחום התעופה, בכללן דלתא, חוו השבתה מלאה או חלקית. דלתא, שביקשה להימנע מעדכונים אוטומטיים על מחשביה, גילתה לתדהמתה כי עדכון התוכנה התבצע גם על מערכותיה – והפך בן רגע לאסון כלכלי ותפעולי עבורה.

לדברי קראודסטרייק, הם ניסו לפתור את הסוגיה בצורה שקטה עם דלתא, אך זו בחרה בצעד משפטי. לדבריהם, התביעה מבוססת על חוסר הבנה של מנגנוני אבטחת הסייבר, ומדובר ב"ניסיון להסיט את תשומת הלב ממערכת IT ישנה" בה עושה דלתא שימוש.

 

שאלות על אחריות וחדשנות בעידן הסייבר

תביעה כזו מעלה שאלות רחבות יותר בנוגע לאחריותן של חברות בתחום אבטחת המידע. האם חברות טכנולוגיה עשויות להעדיף מהירות ורווחים על פני בקרת איכות מחמירה? כיצד ניתן להבטיח שהלקוחות מקבלים תוכנה איכותית ומעודכנת בלי להסתכן בבעיות בטיחות ואבטחה? ולבסוף, כיצד על עסקים להיערך כשמערכות הגנת הסייבר עצמן הופכות לפגיעות?

מנכ"ל קראודסטרייק, ג'ורג' קורץ, אמנם התנצל והצהיר כי החברה תיישם שינויים כדי למנוע מקרים דומים בעתיד, אך האמירה הזו לא הניחה את דעתה של דלתא, שמצפה לקבל פיצוי על כל ההשלכות הכלכליות שנגרמו לה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

אירוע נדיר: ברקשייר האת'וויי קיבלה המלצת מכירה

מניית ברקשייר האת'וויי נחלשה לאחר הורדת דירוג למכירה - מהלך נדיר כלפי אחת המניות המכובדות בוול סטריט. האנליסט מזהיר מירידה ברווחיות הביטוח, שחיקת הכנסות ההשקעה וחשש סביב פרישתו הקרובה של וורן באפט
אדיר בן עמי |

מניית ברקשייר האת'וויי Berkshire Hathaway Inc -0.82%  יורדת בכמעט 1% לאחר שאנליסט וותיק הוריד את הדירוג שלה למכירה. זה אירוע נדיר שמעורר שאלות רציניות על עתידה של האימפריה של וורן באפט. מאיר שילדס מבנק KBW, שמתמחה בחברות ביטוח, הוריד את הדירוג של ברקשייר מ"ביצועים בהתאם לשוק" ל"ביצועים נמוכים מהשוק" והוריד את מחיר היעד ל-700,000 דולר מ-740,000 דולר למניית מסוג A.


זה לא משהו שקורה בכל יום בוול סטריט. ברקשייר של באפט נחשבת לאחת המניות הכי מכובדות בשוק, וכמעט אף אנליסט לא מעז להוציא עליה המלצת מכירה. מתוך שבעה אנליסטים שמכסים את החברה לפי, רק שילדס ממליץ למכור. ארבעה ממליצים להחזיק ושניים ממליצים לקנות. שילדס מסביר שהוא רואה בעיות בכל מקום. הוא כותב שהרבה דברים מתפתחים בכיוון הלא נכון עבור ברקשייר. הבעיות כוללות את השיא הצפוי של מרווחי הביטוח ב-GEICO, ירידה בתעריפי ביטוח אסונות רכוש, ירידת הריביות לטווח הקצר, לחץ על רכבות בגלל מכסים, והסיכון שהקרדיטים המיסויים לאנרגיה מתחדשת ייעלמו.


GEICO היא חברת הביטוח הגדולה של ברקשייר, וברבעונים האחרונים היא הראתה שולי רווח יוצאי דופן של מעל 15%. זה הרבה מעל הרמה הרגילה של כ-5%. שילדס חושש שמרווחים כאלה לא יכולים להימשך לנצח, והחברה עומדת להתמודד עם תקופה שבה הרווחים יורדים לרמות נורמליות יותר. בתחום ביטוח הרכוש, שילדס מסביר שיש מצב של חדשות טובות וחדשות רעות. הפעילות הקלה של סופות הוריקן השנה משפרת את התוצאות לטווח הקרוב, אבל לוחצת על התמחור של ביטוח אסונות רכוש. כשיש פחות אסונות, חברות הביטוח מתחילות להוריד מחירים כדי למשוך לקוחות, מה שפוגע ברווחיות לטווח הארוך.


ירידת הריביות לטווח הקצר מדאיגה אותו במיוחד כי ברקשייר יושבת על יותר מ-300 מיליארד דולר במזומן ובניירות ערך שווי מזומן. רוב הכסף הזה מושקע באגרות חוב ממשלתיות אמריקאיות לטווח קצר, ואם הריביות יורדות, הכנסות ההשקעה של החברה צפויות לרדת באופן משמעותי. מדיניות הממשל החדש של טראמפ גם מדאיגה את האנליסט. החוק הגדול והיפה של טראמפ מאיץ את הפסקת הקרדיטים המיסויים לפרויקטי אנרגיה נקייה. זה פוגע ב-Berkshire Hathaway Energy, שמשקיעה מיליארדים בפרויקטי אנרגיה מתחדשת. הקרדיטים המיסויים האלה היו מקור הכנסה חשוב לחטיבה הזו.


בעיית הירושה

שילדס מעלה גם את בעיית הירושה ההיסטורית הייחודית של ברקשייר. האנליסט מתכוון לעובדה שבאפט הודיע שהוא יפרוש מתפקיד המנכ"ל בסוף 2025 וישאר רק כיו"ר. זה יוצר אי וודאות לגבי מי ינהל את החברה ואיך הדבר ישפיע על הביצועים.