דוחות מאכזבים לאנפייז - איך זה ישפיע על סולאראדג'
חברת אנפייז ENPHASE ENERGY, אחת מהחברות המובילות בפיתוח ושיווק ממירים בתחום האנרגיה הסולארית, פרסמה את דוחות הרבעון השלישי של 2024 והמשקיעים מאוכזבים. הדוחות הציגו הכנסות של 380.8 מיליון דולר, מתחת לתחזיות השוק שעמדו על 392 מיליון דולר. נוסף על כך, הרווח למניה עמד על 0.65 דולר, כאשר הצפי היה 0.77 דולר למניה. הפספוסים בשורה העליונה והתחתונה גררו ירידות חדות של כ-12% במסחר המאוחר. אנפייז היא המתחרה הגדולה של סולאראדג' ותוצאות חלשות אצלה עלולות להתבטא גם בתוצאות קשות לסולאראדג'. למעשה, בשנה וחצי האחרונות אנפייז הציגה עמידות יחסית למרות החולשה בשוק, בעוד סולאראדג' נפלה גם בתוצאות וגם בשוק המניות.
פגיעה קשה בשוק האירופי
אנפייז, אומנם הציגה צמיחה חזקה בארצות הברית, אבל ממשיכה להתקשות בשוק האירופי. ירידה של 15% בהכנסות מאירופה לעומת הרבעון השניהיתה הסיבה העיקרית לאכזבה. החולשה באירופה נובעת מתחרות גבוה וריבית עדיין גבוהה שמקשה על חזרה של צרכנים לרכוש מערכות סולאריות. המערכות האלו לרוב ממומנות והצרכנים נוטים לממן אותם עם החזר השקעה גבוה בריביות נמוכות. עליית הריבית הובילה לנפילה חזקה בביקושים והצפי שירידת הריבית הצפויה תחזיר את הביקושים.
בעיה גדולה נוספת באירופה היא המלאים הגבוהים. בגאות נמכרו כמויות מלאי ענקיות למפיצים וסיטונאים ועד שהמלאי הזה לא יימכר לצרכנים, יהיה קשה לחברות להגדיל מכירות בקצב משמעותי.
בכל מקרה, החברה דיווחה על עלייה בהכנסות בארה"ב, אך מדובר בעיקר במשלוחים למפיצים ולא בצמיחה אמיתית בביקושים מהצרכנים, מה שמעלה חששות לגבי המשך הצמיחה בעתיד הקרוב.
- סולאראדג' זינקה 120% בחודש; אנפייז צונחת לאחר תחזית חלשה לרבעון הקרוב
- ורינט קפצה ב-15%, קמטק עם 7%; הנאסד״ק עלה ב-0.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מענה לאתגרים באמצעות מוצרים חדשים
למרות הירידות האחרונות, אנפייז מתמודדת עם האתגרים ומנסה להתרחב באמצעות השקת מוצרים חדשים. ברבעון האחרון היא שלחה 1.7 מיליון מיקרו-אינוורטרים ו-172.9 מגה-וואט של סוללות. החברה ממשיכה להרחיב את קו המוצרים שלה, במיוחד באירופה, עם השקת סדרת ה-IQ8 של מיקרו-אינוורטרים ומטעני רכב חשמלי IQ.
יחד עם זאת, אנפייז מתכננת להשיק את הדור הרביעי של הסוללות שלה בתחילת 2025, הסוללות צפויות להפחית את עלויות ההתקנה בכ-300 דולר לקילוואט שעה. יחד עם התוספת של תכנים מקומיים למוצרים בארה"ב, אנפייז מנסה לזכות באמון המשקיעים מחדש ולשפר את מעמדה בשוק.
איפה נמצאת המתחרה - סולאראדג'?
סולאראדג' סולאראדג' מתמודדת עם אתגרים וקשיים גדולים יותר. החברה נמצאת במצב פיננסי מאתגר - מלאי גבוה, רווח גולמי שלילי ובמקביל משבר ניהולי, משבר אימון וטכנולוגיה שאולי בפיגור לעומת אחרים. מנהלי החברה התחלפו, כשלאחרונה רונן פייר שהיה סמנכ"ל הכספים חזר לנהל את החברה. החברה עברה סבבי פיטורים ולא בטוח שזה יספיק. הכל תלוי בהתאוששות השוק. הדוחות של אנפיי מראים שזה יכול להתארך.
האנליסטים של TD Cowen העניקו לאחרונה מחיר יעד של 16 דולר למניית החברה, המניה נסחרת ברמות האלו, אחרי שירדה כ-82% מתחילת השנה ו-94% מהשיא לפני מעל שנתיים.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
רונן פייר, המנכ"ל הזמני של סולאראדג'; קרדיט: אתר החברה
סולאראדג' צופה התאוששות ברבעון השלישי של 2025, TD Cowen אומרים שרק ברבעון הרביעי
האנליסטים של TD Cowen נימקו את החלטתם בירידה בביקושים לאנרגיה סולארית באירופה, תופעה שעל פי תחזיותיהם תכביד על ההתאוששות של סולאראדג' בהיקף המכירות וברווח הגולמי. יתר על כן, הם סבורים כי החברה תתקשה לעמוד ביעדים הקודמים שהציבה לעצמה, הן בצד ההכנסות והן בתזרים המזומנים החופשי.
החברה כבר הפחיתה את התחזיות שלה כדי לשקף את הירידה בביקושים, כשהיא מניחה שהמצב ישתפר במחצית השנייה של 2025. עם זאת, הנהלת החברה הכריזה כי היא צופה הכנסות של 550 מיליון דולר ושולי רווח גולמי של 23% עד לרבעון השני של 2025.
האנליסטים של TD Cowen, לעומת זאת, מעריכים שתחזיות אלו יתממשו רק ברבעון הרביעי של אותה שנה. בנוסף, הם מאמינים שתזרים המזומנים החופשי יהפוך לחיובי רק במחצית השנייה של 2025, בניגוד לתחזיות הקודמות, שציפו לכך במחצית הראשונה של השנה.
בעיה נוספת שמעיבה על עתידה של סולאראדג' היא האפשרות שהחברה תצטרך לגייס הון נוסף. כמו כן, אי הוודאות סביב תפקודו של המנכ"ל הזמני, רונן פייר, מעוררת חששות נוספים בקרב המשקיעים. האנליסטים ציינו כי יש צורך דחוף בצמצום הוצאות החברה, אך הטילו ספק ביכולת של המנכ"ל הזמני להוביל מהלכים דרמטיים כאלה בזמן הקרוב.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
