אפל קופצת ב-4% - למה בוול-סטריט עדיין לא אופטימיים?
מניית אפל APPLE רושמת עלייה משמעותית ביום המסחר היום (חמישי), יחד עם מניות טכנולוגיה אחרות, בתגובה להחלטת הבנק הפדרלי האמריקאי להוריד את הריבית. עם זאת, האנליסטים עדיין חוששים בנוגע לביקוש לאייפון החדש, במיוחד לאור האכזבה מאירוע ההשקה של האייפון 16.
הורדת הריבית בחצי אחוז מגיעה בזמן קריטי עבור חברות הטכנולוגיה. בתקופה האחרונה, הצרכנים התמודדו עם מימון יקר ואינפלציה מתמשכת, דבר שהשפיע על כוח הקנייה שלהם. בנוסף, הלחצים הרגולטוריים על הסקטור נמשכים, ומשקיעים נטו להסיט את כספם ממניות הענק.
באופן כללי, ריביות נמוכות יותר נחשבות לחיוביות עבור חברות טכנולוגיה. הן מגדילות את הערך של רווחים עתידיים עבור מניות צמיחה, מפחיתות את עלויות המימון לתאגידים, ומקלות על צרכנים לרכוש מוצרים יקרים כמו אייפון או מחשב אישי.
אנליסט וודבוש, דן אייבס, מעריך כי "הבמה מוכנה לעליית מניות הטכנולוגיה לקראת סוף השנה ו-2025, כאשר הפד מתחיל בסייקל אגרסיבי של הורדות ריבית וההוצאות על בינה מלאכותית מהוות מחזור השקעות דורי שרק מתחיל להשפיע על סקטור הטכנולוגיה."
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- אפל בשיא כל הזמנים - האם האייפון 17 יציל את 2025?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האתגרים של אפל
למרות העלייה החדה במניית אפל, עדיין קיימים אתגרים משמעותיים. מתחילת ספטמבר ועד לסגירת המסחר ביום רביעי, המניה ירדה בכ-3%. לפי האנליסטית לורה מרטין מחברת נידהאם, קיים פסימיזם מסוים בוול סטריט לגבי הביקוש לאייפון.
הדיון המרכזי בקרב המשקיעים נסוב סביב השאלה מתי יתחיל סייקל השדרוג הבא של האייפון - האם זה יהיה עם האייפון 16, 17 או 18? אירוע ההשקה של האייפון 16 ב-9 בספטמבר לא עמד בציפיות האנליסטים, במיוחד לאור ההודעה כי הפצת תוכנת הבינה המלאכותית של אפל בשפות שאינן אנגלית תיקח מספר חודשים.
סין מהווה גורם נוסף לדאגה. מרטין מציינת כי מכירות האייפון בסין ירדו כאחוז מסך ההכנסות בשנים האחרונות, ותפקידה של המדינה בשרשרת האספקה של אפל מהווה גם כן סיכון. "רוב המשקיעים מאמינים שהמתיחות הגיאופוליטית הגוברת רעה לאפל הן מבחינת הכנסות והן מבחינת עלויות, מכיוון שרוב מוצריהם מיובאים מסין," היא כותבת.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
עם זאת, מרטין, כמו רוב האנליסטים המסקרים את המניה, נשארת אופטימית. מתוך 48 אנליסטים המסקרים את המניה כ-33 ממליצים לקנות, 13 ממליצים להחזיק ורק שניים ממליצים למכור. מרטין עצמה ממליצה על קנייה עם מחיר יעד של 260 דולר.
מרטין מדגישה כי כוחה של אפל נובע מבסיס הלקוחות העצום שלה, המונה יותר מ-1.25 מיליארד אנשים, ומהאופן שבו לקוחות אלה נהנים ממגוון מוצרי אפל. ככל שיש יותר מוצרי אפל בשוק, כך גדל הפוטנציאל לשדרוגים עתידיים, מה שצפוי להגדיל את הכנסות ענקית הטכנולוגיה בטווח הארוך.
דוחות אפל
ענקית הטכנולוגיה דיווחה בתוצאותיה לרבעון השלישי על רווח למניה של 1.4 דולר על הכנסות של 85.8 מיליארד דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 1.34 דולר על הכנסות של 83.79 מיליארד דולר.
ההכנסות מאייפונים עמדו על 39.3 מיליארד דולר, טוב מהצפי של 38.81 מיליארד. ההכנסות ממחשבי Mac הסתכמו ב-7.01 מיליארד, בעוד הצפי היה ל-7.02 מיליארד דולר. ההכנסות מאייפדים עמדו על 7.16 מיליארד, לעומת הצפי ל-6.61 מיליארד. ההכנסות משירותים הסתכמו ב-24.21 מיליארד, לעומת הצפי של 24.01 מיליארד. ההכנסות ממוצרים לבישים כמו שעונים ואביזרים נוספים הסתכמו ב-8.1 מיליארד, לעומת הצפי של 7.79 מיליארד.
ההכנסות מסין ירדו ב-6.5% ל-14.73 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו לירידה של 2.4%. שיעור הרווח הגולמי הסתכם ב-46.3%, בעוד הצפי היה ל-46.1%.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
