אפל מאבדת 3% - הביקושים לאייפון 16 חלשים מהצפוי
מניית אפל APPLE יורדת ביותר מ-3% בעקבות דוחות אנליסטים המצביעים על ביקוש מתון לאייפון החדש, במיוחד בשוק הסיני. הדבר מעורר דאגה בקרב משקיעים לגבי ביצועי החברה בטווח הקצר.
לפי האנליסטים, נתוני ההזמנות המוקדמות בסין מצביעים על התחלה חלשה יותר לאייפון 16 בהשוואה לשנה שעברה. טים לונג, אנליסט מברקליס, מדגיש כי "נתוני ההזמנות המוקדמות מסין מצביעים על התחלה רכה יותר לסייקל ה-IP16, עם שינוי תמהיל שלילי בשל הוצאות צרכנים מוחלשות, לחץ מאקרו-כלכלי ותחרות".
חשיבות השוק הסיני
סין מהווה שוק קריטי עבור אפל, עם מכירות של 72.6 מיליארד דולר ב-2023. עם זאת, התחזיות לשנת 2024 מצביעות על ירידה צפויה ל-60 מיליארד דולר. הצרכנים הסינים מתמודדים עם אתגרים כלכליים, וחברות עם חשיפה לשוק זה חשות בלחץ. בנוסף, אפל מתמודדת עם תחרות גוברת מצד יצרניות סמארטפונים מקומיות, כאשר וואווי מובילה עם השקת הטלפון המתקפל החדש שלה, ה-Mate XT.
לונג ציין גם כי העיכוב בהשקת תכונות הבינה המלאכותית של אפל בשפות שאינן אנגלית עשוי להשפיע על הביקוש הראשוני. אפל הודיעה כי תכונות ה"Apple Intelligence" יושקו בשפות כמו סינית, צרפתית, יפנית וספרדית רק בשנה הבאה, מה שעלול לפגוע בהתלהבות הראשונית סביב האייפון 16.
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- אפל בשיא כל הזמנים - האם האייפון 17 יציל את 2025?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניית אפל יורדת ב-3.4% ביום שני, ונסחרה סביב 214.90 דולר. למרות הירידה האחרונה, המניה עדיין רושמת עלייה של 12% מתחילת השנה. עם זאת, האנליסטים מביעים זהירות לגבי ביצועי החברה בטווח הקצר, כאשר לונג מדרג את המניה כ"משקל חסר" עם מחיר יעד של 186 דולר.
הביצועים בטווח הקצר בסימן שאלה
בעוד שאפל ממשיכה להיות שחקנית מובילה בשוק הסמארטפונים העולמי, האתגרים בשוק הסיני והתחרות הגוברת מציבים סימני שאלה לגבי צמיחת החברה בטווח הקצר. היכולת של אפל להתמודד עם אתגרים אלו, לצד השקת חדשנות טכנולוגית כמו תכונות הבינה המלאכותית, תהיה קריטית לביצועיה העתידיים ולשמירה על מעמדה המוביל בתעשייה.
אפל טרם הגיבה באופן רשמי לדוחות האנליסטים או לירידה במניה. עם זאת, החברה ידועה ביכולתה להתמודד עם אתגרי שוק ולהפתיע את המשקיעים עם חדשנות וביצועים חזקים. בשבועות הקרובים, השוק יעקוב בדריכות אחר נתוני המכירות הראשוניים של האייפון 16 ואחר כל הודעה רשמית מצד החברה בנוגע לאסטרטגיה שלה בשוק הסיני ובתחום הבינה המלאכותית.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
האיירפודס של אפל קיבלו אישור מה-FDA
בנושא אחר, אפל קיבלה לאחרונה אישור חשוב מה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) להפוך את אוזניות האיירפודס פרו 2 שלה למכשירי שמיעה. האישור מאפשר לאפל להציע תוכנה שהופכת את האוזניות הפופולריות למכשירי שמיעה ללא עלות נוספת וללא צורך במרשם רפואי. זהו צעד משמעותי בהנגשת פתרונות שמיעה, שבעבר היו כרוכים ברכישת מכשירים יקרים בעלות של כ-3,000 דולר.
התוכנה החדשה של אפל תבדוק את השמיעה של המשתמש ותתאים את האיירפודס להגברת צלילים במקומות הנדרשים. כתכונה חינמית של האוזניות, התוכנה של אפל עשויה להוות תחרות לתעשיית מכשירי השמיעה המסורתית, בדומה לאופן שבו מצלמות הסמארטפון הפכו לתחליף למצלמות עצמאיות.
עם זאת, חשוב לציין כי האיירפודס, שמחירם 249 דולר, אינם פתרון שמיעה בפני עצמם ודורשים שימוש באייפון או אייפד, מוצרים שגם להם יש עלות משלהם.
מהלך זה של אפל משתלב במגמה רחבה יותר של הכנסת תכונות בריאותיות למכשירים צרכניים, כפי שראינו עם Apple Watch. ה-FDA מעודד מגמה זו כדרך להוזיל את עלויות הטיפול הרפואי ולאפשר לרופאים לעקוב אחר בריאות המטופלים מחוץ למרפאה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
