קוסטקו מדווחת על צמיחה יציבה למרות האתגרים
המכירות הסתכמו ב-78.2 מיליארד דולר, כאשר המכירות בחנויות זהות עלו ב-5.4%; החברה הייתה צריכה להתמודד עם ירידת מחירי הדלק, כאשר מחיר הדלק הממוצע לגלון ירד בכ-11% ברחבי העולם
ענקית הקמעונאות האמריקאית קוסטקו COSTCO WHOLESALE , הציגה תוצאות מרשימות לחודש אוגוסט, עם עלייה של 7.1% במכירות נטו מהמועדון שלה שהגיעו ל-19.8 מיליארד דולר. הנתונים מצביעים על המשך מגמת הצמיחה שנרשמה ביולי, כאשר הצרכנים האמריקאים ממשיכים לגלות עניין רב במבצעים ובמחירים האטרקטיביים שמציעה הרשת.
למרות הביקוש החזק, החברה נאלצה להתמודד עם מספר אתגרים. המכירות בחנויות זהות רשמו עלייה מתונה יותר של 5%, בהשוואה ל-5.2% בחודש הקודם. הסיבה העיקרית לכך היא הירידה במחירי הדלק, שהשפיעה לרעה על המכירות בשיעור של 1.5%. קוסטקו דיווחה כי מחיר הדלק הממוצע לגלון ירד בכ-11% ברחבי העולם בהשוואה לשנה שעברה.
לקראת פרסום התוצאות הרבעוניות המלאות ב-26 בספטמבר, החברה חשפה נתונים מקדמיים לרבעון הרביעי של שנת הכספים. המכירות הסתכמו ב-78.2 מיליארד דולר, כאשר המכירות בחנויות זהות עלו ב-5.4%. אמנם נתון זה נמוך במעט מתחזיות האנליסטים שעמדו על 5.6%, אך עדיין מצביע על ביצועים חזקים בהתחשב בתנאי השוק.
ביצועי המניה של קוסטקו משקפים את האמון של המשקיעים בחברה. מתחילת השנה, המניה עלתה ב-34%, הרבה מעבר לביצועי מדד ה-S&P 500 שעמדו על 15%. המשקיעים צפויים לעקוב בדריכות אחר הדוח המלא שיפורסם בסוף החודש, שיכלול גם נתונים על הכנסות מדמי חברות ומדדים נוספים.
- לולולמון תובעת את קוסטקו על העתקת עיצובים
- קוסטקו מעלה את הדיבידנד - אבל היא עדיין מאחורי המתחרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

באפט קונה בדיוק בזמן – רכש את UNH בשפל והרוויח כבר יותר מ־25%
ברקשייר האת'ווי השקיעה כ־1.6 מיליארד דולר ביונייטד הלת' במחירים שנעו בין 250 ל־350 דולר למניה; למרות חקירות פדרליות ותחזית רווח חלשה ל־2025, באפט מעריך שהמודל המשולב של ביטוח ושירותי בריאות יבטיח לחברה יתרון מתמשך
וורן באפט הראה שוב את יכולתו לזהות ערך במקומות שבהם אחרים רואים קושי. ההשקעה של ברקשייר האת'ווי Berkshire Hathaway Inc -0.54% ביונייטד הלת' UnitedHealth 0.84% – שנשמרה בחשאיות במשך השנה – מתבררת כמהלך משתלם. המניה, שנסחרת כיום סביב 345 דולר, מעניקה לבאפט רווח של יותר מ-25% על מחיר קנייה ממוצע של 271.77 דולר למניה בתוך מספר חודשים.
באפט החל לרכוש את מניות יונייטד הלת' כבר ברבעון הראשון, כשהן נסחרו סביב 500 דולר, אך העמיק את האחזקה ברבעון השני לאחר שהמניה צנחה בעקבות דוחות מאכזבים ומשבר ניהולי. בסך הכול השקיע כ-1.6 מיליארד דולר, במחירים שנעו בין 250 ל-350 דולר – בעיקר לאחר הירידות החדות.
ההחלטה של באפט התבססה על ההערכה שהקשיים הנוכחיים זמניים, בעוד שהמודל העסקי של החברה יציב בטווח הארוך. יונייטד הלת' משלבת את זרוע הביטוח UnitedHealthcare עם זרוע השירותים הרפואיים והפארמה Optum – שילוב שמקשה על מתחרים להתקרב. למרות חקירות פדרליות, מתקפות סייבר וקשיים תפעוליים, באפט זיהה חברה עם יתרונות מבניים שהשוק לא תימחר כראוי. ברקשייר ביקשה אז גם לשמור על חסיון לגבי הרכישות, כדי למנוע מהשוק לזהות את הקנייה ולגרום לעליות מוקדמות במחיר. באפט השתמש בטקטיקה דומה גם בהשקעת הענק בחברת הביטוח צ'אב ב-2023. כך הוא מגן על אסטרטגיה ארוכת טווח מפני תגובות מהירות של המשקיעים.
ההתאוששות של יונייטד הלת' נובעת בחלקה מהתחזקות תחום Medicare Advantage. החברה עדכנה כי עד 2027 כ-78% מהמבוטחים בתוכניותיה יהיו רשומים במסגרות שדורגו בארבעה כוכבים ומעלה – רמה שמקנה לה בונוסים משמעותיים מהממשל. המשמעות היא תוספת הכנסות ממסלולים מסובסדים ויתרון תחרותי בשוק.
- וורן באפט - האורקל מאומהה; מה הוא אמר ואיך תעזרו בזה בהשקעות?
- ההשקעה של באפט מסתבכת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, יונייטד הלת' לא חפה מבעיות. היא ניצבת מול חקירות פדרליות בנוגע לתוכניות Medicare, יחס הוצאות רפואיות שעלה ל-89.4%, ומשבר ניהולי שכלל חילופי מנכ"לים. החברה אף עדכנה מטה את תחזית הרווח ל-2025 ל-16 דולר למניה – מתחת להערכות האנליסטים. באפט, לעומת זאת, בחר להתמקד במבנה העסקי הרחב ולא ברעש בטווח הקצר.