בוול-סטריט אופטימיים: האייפון החדש של אפל עשוי לקחת אותה לשיאים חדשים
יצרנית האייפון אפל APPLE לא הצליחה מעולם לספק ביצועים שמתקרבים אפילו לאלו של אנבידיה מאז הושק ה-ChatGPT. עם זאת, זה לא מונע ממנה להרוויח גם אם באיחור, משיגעון הבינה המלאכותית. בריימונד ג'יימס מכנים את אפל "השקעת בינה מלאכותית לתקופות תנודתיות" וצופים אפסייד של 15% מהמחיר של 217.9 דולר בו המניה נסחרת כעת. עם זאת, השוק הסיני עשוי להפריע.
אפל תציע יכולות בינה מלאכותית החל מאייפון 15 פרו, שיגיע בסתיו הקרוב ובוול-סטריט מאמינים כי המשתמשים ימהרו בהמוניהם לשדרג, מה שיגרום לסייקל שדרוג רב שנתי שיגדיל את הרווחים. עם זאת, צפויים עדיין אתגרים בדרך.
הקשיים של אפל בשוק הסיני, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, עשויים להיות מה שיכביד על המניה. נתח השוק של אפל בסין ירד ל-14% ברבעון השני ובפעם הראשונה אי פעם, האייפון אינו אחד מחמשת הסמארטפונים המובילים בסין.
אפל מפגרת אחרי מותגים סיניים כמו vivo, OPPO ו-Huawei, ששמו את שילוב טכנולוגיות הבינה המלאכותית הג'נרטיבית בעדיפות הגבוהה ביותר, מה שמפעיל לחץ רב יותר על אפל להציג יכולות AI ומהר. המשמעות היא שעד שאפל תספק את הנתונים בנוגע לכמה אסטרטגיית Apple Intelligence השפיעה על ההכנסות, המשקיעים יבחנו מקרוב את הדוחות הקרובים, עליהם תדווח החברה בחמישי הבא, על מנת לקבל תובנות נוספות בנוגע למכירות האייפונים בשוק הסיני, בנוסף לרמזים נוספים לגבי בינה מלאכותית מהמנכ"ל טים קוק.
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- אפל בשיא כל הזמנים - האם האייפון 17 יציל את 2025?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Apple Intelligence
בחודש שעבר, הכריזה אפל על פלטפורמת הבינה המלאכותית החדשה שלה, Apple Intelligence, אשר תוטמע במוצריה השונים ובמערכות ההפעלה שלה. מאז ההשקה, קפצה מניית החברה ביותר מ-20%.
להערכת האנליסטים, ל-Apple Intelligence פוטנציאל להוביל לכמות גדולה של משתמשים שמשדרגים את מכשיריהם, מה שעשוי לשמש כמנוע צמיחה משמעותי עבור השנים הבאות. "אנו מאמינים שיש רמת שיא של ביקושים כבושים עבור האייפון 16 בהמשך השנה. אחרי כנס המפתחים יש לנו אמונה גדולה עוד יותר ששנת 2025 עשוי להיות ההתחלה של מחזור רענון מכשירים רב-שנתי", אמרו במורגן סטנלי.
באפל מקווים שהעניין הגובר בבינה מלאכותית והחידושים שהם יציעו באמצעותה יחליפו את עדכוני החומרה התכופים, ויעודדו את המשתמשים לבצע שדרוג של מוצריהם השונים. מבט על הנתונים מלמד, כי רק 15% מבסיס המשתמשים הכולל של אפל מחזיק במכשירים שיוכלו לתמוך ב-Apple Intelligence, היות והיא נשענת על שבבי A17 Pro ו-M-Series. למעשה, רק 8% מבעלי האייפונים והאייפדים הנוכחיים יוכלו להפעיל את פלטפורמת הבינה המלאכותית. כך שעל פי חלק מההערכות, יותר מ-1.2 מיליארד משתמשים ישדרגו את המכשירים שברשותם.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מכשיר האייפון 16, אשר צפוי להיות מושק בחודשים הקרובים, לא יכלול שינויים גדולים בחומרה, אך הלקוחות שיבחרו לעדכן את המכשיר יהנו מהנגישות לתכונות החדשות של Apple Intelligence.
אחת התכונות הבולטות ביותר היא גרסה משודרגת לסירי (Siri), כאשר אנליסטים וכתבים אשר מסקרים את החברה סבורים שסירי ותכונות נוספות עשויות לעמוד במרכז מאמצי השיווק של אפל עבור האייפון החדש, בדומה למה שקרה ב-2011 כשהפרסומות עבור סירי המקורית עזרו להגביר את המכירות של האייפון 4S.
בנוסף, למרות ש-Apple Intelligence תושק תחילה בחינם, התוכנית ארוכת הטווח של אפל היא להרוויח כסף מהיכולות. על פי חלק מההערכות, החברה עשויה להשיק בהמשך מנוי פרמיום, "Apple Intelligence+", עם תכונות נוספות שהמשתמשים ישלמו עליהן עמלות חודשיות, בדומה לתשלום עבור שירותי אחסון - iCloud. כך שאם הכל יתחבר, אפל תקווה לפוך בשנים האחרונות, לפחות תלויה בהתאמות חומרה, ותתחיל להרוויח כסף מבינה מלאכותי, דבר שכל מתחרותיה בעמק הסיליקון מקוות להשיג.
הדוחות לרבעון השני
ענקית הטכנולוגיה דיווחה בתוצאותיה לרבעון השני על רווח למניה של 1.53 דולר על הכנסות של 90.8 מיליארד דולר. הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 1.51 דולר על הכנסות של 90.61 מיליארד דולר. החברה הכריזה אז גם על בייבאק של 110 מיליארד דולר וכי תגדיל את הדיבידנד הרבעוני ב-25 סנט.
ההכנסות מסין עמדו על 16.37 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים ל-15.87 מיליארד דולר. ההכנסות מאייפון הסתכמו ב-45.96 מיליארד דולר, ירידה של יותר מ-10% מ-51.33 מיליארד דולר ברבעון התואם אשתקד. מחשבי המק הכניסו לחברה 7.45 מיליארד דולר, לעומת הצפי של 6.79 מיליארד דולר. ההכנסות מאייפד הסתכמו ב-5.55 מיליארד דולר, בעוד האנליסטים ציפו ל-5.91 מיליארד.
המוצרים הלבישים של אפל כמו אפל ווטצ', איירפודס, ויז'ן פרו הכניסו לחברה 7.91 מיליארד דולר, לעומת צפי ל-8.28 מיליארד. מגזר השירותים של החברה היווה נקודת אור בדוחות כאשר ההכנסות ממנו עמדו על 23.87 מיליארד דולר, בעוד בוול-סטריט ציפו ל-23.28 מיליארד דולר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
