קרניבל קופצת ב-8% בעקבות דוחות טובים ותחזית חיובית
ענקית הקרוזים קרניבל CARNIVAL CORP דיווחה בתוצאותיה לרבעון השני על רווח למניה של 11 סנט, טוב בהרבה מהצפי בוול-סטריט להפסד למניה של 1 סנט. ההכנסות עמדו על 5.78 מיליארד דולר, לעומת הצפי ל-5.68 מיליארד דולר.
"החברה ממשיכה להנות ממומנטום הזמנות חזק המונע על ידי מספר שיא של הזמנות לקרוזים ל-2025", אמרה החברה. "אם כי עדיין מוקדם להגיד בוודאות, מספר ההזמנות שנצברו עד כה לשנת 2025 צפוי להיות גבוה יותר מ-2024 הן במחיר והן בתפוסה". סך פקדונות הלקוחות ברבעון השני עמד על שיא של 8.3 מיליארד דולר, גבוה מהשיא הקודם ב-1.1 מיליארד דולר.
שנת 2024 הייתה עד כה שנת שיא עבור מפעילי הקרוזים, כאשר מספר ההזמנות הגיע לשיא כל הזמנים הודות לנוסעים שממשיכים לחפש חופשות הכל כלול במחירים יחסית נוחים, מה שאפשר לחברות להעלות מחירים ולקזז את עלויות התפעול הגבוהות יותר. לרבעון השלישי, קרניבל צופה רווח למניה של 1.15 דולר, לעומת הקונצנזוס של 1.11 דולר. לשנת 2024 כולה, החברה צופה רווח למניה של 1.18 דולר, בעוד האנליסטים ציפו ל-1.02 דולר.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.