רישי סונאק בריטניה אנגליה
צילום: חיים צח/ לע״מ

רישיונות ייצוא הנשק מבריטניה צנחו ב-95%; לא בטוח שצריך להתרגש

איתן גרסטנפלד | (5)

מאז תחילת מלחמת "חרבות הברזל" כמות הרישיונות לייצוא צבאי מבריטניה לישראל ירדה ביותר מ-95%, לשפל של 13 שנים, כך עולה מדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס. עם זאת, כדאי לציין שהנתונים שהוצגו על ידי סוכנות הידיעות הם מוגבלים, והיא אף הודתה שלא יכלה לקבוע אם הירידה נובעת ממדיניות של הממשל או בכלל קשורה לירידה בביקוש מצד ישראל.

הדיווח אשר מתבסס על מידע שסיפקו גורמים בממשל הבריטי לצד נתונים מיחידת בקרת היצוא של המחלקה לעסקים ומסחר באי, שווי הרישיונות שאושרו על ידי בריטניה בין ה-7 באוקטובר ל-31 בדצמבר בשנה שעברה ירד ל-859,381 פאונד (1.09 מיליון דולר), הנמוך ביותר לתקופה זו מאז 2010. עם זאת, חשוב לזכור שבאותה התקופה, מדינות כמו ארה"ב וגרמניה הגדילו את מכירת הנשק לישראל, וכי הנתונים מתייחסים לרבעון בודד ממנו קשה ללמוד על מגמה.

בניגוד לארה"ב, ממשלת בריטניה לא מספקת נשק ישירות לישראל אלא מנפיקה רישיונות לחברות למכור נשק. ברויטרס מציינים כי ברבעון האחרון של 2022 אישרה בריטניה מכירת נשק לישראל בהיקף של 20 מיליון פאונד, כולל תחמושת לנשק קל ורכיבים למטוסי קרב. באותה תקופה בשנת 2017 אישרה הממשלה עסקאות בשווי 185 מיליון פאונד במכירת נשק לישראל, כולל רכיבים לטנקים וטילי קרקע-אוויר. בסוכנות הידיעות לא ספקו נתונים נוספים על היקף העסקאות בתקופות אחרות, או על היקף הרישיונת מתחילת 2023 ועד אוקטובר, ובחרו רק לציין שהנתונים קיימים רק מאז 2010.

רבים מהרישיונות שאושרו בתקופה שלאחר תחילת המלחמה בעזה היו לפריטים המופיעים ל"שימוש מסחרי" או פריטים שאינם קטלניים כמו שריונות גוף, קסדות צבאיות או כלי רכב עם הנעה לכל הגלגלים עם הגנה בליסטית. רויטרס לא יכלה לקבוע אם הירידה בשווי הרישיונות המאושרים לישראל נובעת מהחלטה של ​​בריטניה להגביל מכירה של פריטים מסוימים, או בגלל ירידה בביקוש מישראל.

חרף הנתונים חשוב לזכור, כי ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק היה אחד התומכים הבולטים באירופה באשר לזכותה של ישראל להגיב בכוח אל מול חמאס. למרת הביקורת במערכת הפוליטית במדינה, הוא התנגד לקריאות לעצור את העברת הנשק לישראל אך אמר שהממשלה דבקה ב"משטר רישוי זהיר מאוד". בכל אופן, בתקופה הקרובה צפויה בריטניה לספק מידע על היקפי מכירת הנשק לישראל במחצית הראשונה של השנה, אשר צפויה לשפוך אור חדש על הטענות.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    סונאק מובס בבחירות 18/06/2024 13:46
    הגב לתגובה זו
    סונאק מובס בבחירות, הוא גמור הלייבור זוכה לרוב מוחלט
  • 4.
    לא צריך להתרגש ? אז ממה כן להתרגש ...מהקרקס של נתניהו (ל"ת)
    יוסי חתוכה 18/06/2024 13:19
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שמואל 18/06/2024 12:56
    הגב לתגובה זו
    קרא לפני שתשלח
  • 2.
    ג'ון דו 18/06/2024 12:48
    הגב לתגובה זו
    תגובה ציונית הולמת
  • 1.
    Ron DeSantis 18/06/2024 12:34
    הגב לתגובה זו
    הכל למען הישרדות הקיסר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.