נועם מאירוביץ
צילום: מערכת ביזפורטל
ראיוןTV

האם מדד ה-S&P 500 ימשיך לעלות? "התמחור גורם לחוסר נוחות, המדד בשיא. אבל זה לא בהכרח המילה האחרונה"

נועם מאירוביץ מנהל השקעות בכיר במגדל שוקי הון על השקעות באנרגיה פוסילית, והאם אנבידיה היא בועה?
צחי אפרתי | (9)

האם מדד ה-S&P 500 ימשיך לעלות? "יש לזה שני היבטים. מנקודת מבטי האישית, אין ספק שהתמחור מתוח וזה גורם לחוסר נוחות. ברמה האובייקטיבית כאשר בודקים את רמות המחירים והמכפילים קדימה של המדד, התמחור נראה רק מעט גבוה ביחס לנכסים חסרי סיכון שנותנים 5.5%-5%", כך אומר נועם מאירוביץ מנהל השקעות בכיר במגדל שוקי הון בשיחה לאתר ביזפורטל. "מדד ה-SP בשיא וזה לא בהכרח המילה האחרונה. עם זאת, זה זמן טוב לאמוד את הסיכון האישי". 

מאירוביץ בעצם מספק רמז עבה על הצורך להיזהר ברמת המחירים הזו. הוא יודע שמחירים גבוהים יכולים להיות עוד יותר גבוהים, אבל בהתאמה הסיכון עולה. ה-S&P הפך לכלי השקעה מאוד פופולארי של הישראלים בשנה-שנתיים האחרונות כשעשרות מילארדי שקלים עברו מאפיקים שונים לאפיק הפאסיבי שמחקה את מדד ה-S&P. הרציונל הוא שמדובר ב500 המניות הבולטות בוול סטריט שמלמדות על הכלכלה האמריקאית ובעקיפין על הגלובלית. הפיזור והגודל מספקים יתרונות השקעה. ההיסטוריה מלמדת על תשואה טובה וכך זורמים המשקיעים לאפיק הזה. יש גם סיכונים. 

בשיחה עם מאירוביץ הוא מתייחס להשקעות בנאסד"ק, בשווקים אחרים בעולם ובאנרגיה פוסילית. מה ההשפעה של הורדת הריבית באירופה ובקנדה על השווקים?

"הורדת הריבית הייתה מגולמת בשווקים, ברמת ההשקעות נכון יותר להסתכל ברמה סקטוריאלית ולא ברמה הגיאוגרפית. ולכן שמדברים האם להשקיע באירופה בעקבות הורדת הריבית, השמחה עוד מוקדמת. באירופה המדדים מורכבים מתעשיות מסורתיות יותר – כימיקלים, בנקים, ביטוח קצב הצמיחה המובנה יותר איטי בהשוואה לארה"ב שם יש יותר מניות טכנולוגיה שצומחות בקצב גבוה. באירופה - סקטור הטכנולוגיה מעניין, סקטור הפיננסים פחות".

 

נעבור לוול סטריט, נתחיל מאנבידיה שעשתה ריצה נדירה – מה הערכות שלך?

"החברה מתמודדת על מקום ראשון במונחי שווי שוק בארה"ב ולמעשה בעולם כולו. קשה להעיד על זה כבועה כי החברה צומחת ויש צפי קדימה, מתישהו זה ייפגש עם המציאות. אתה לא יכול להחזיק לאורך זמן מכפילים גבוהים על אף שהם ארוכים וגבוהים לאורך זמן. זאת אמירה שניתן היה לומר לפני שנה ושנתיים ובכך להניע אנשים מלהשקיע במניה מה שהתברר כטעות. עם זאת, זה הזמן לאזן את תיק ההשקעות ולבחון דברים שעלו בצורה דרמטית לא בטוח שהם ימשיכו באותו הקצב. גם מי שמושקע בצורה גבוהה בנאסד"'ק כדאי לשקול הסטה ל-SP שגם הוא מורכב מ-30% טכנולוגיה וזאת השקעה יותר מאוזנת".

 

 באיזה סקטור אתה מזהה פוטנציאל להשקעה?

"יש סקטור שנעלם מהאופק, האנרגיה הפוסילית שנשען בעיקרו על מחירי הנפט, קרו פה כמה דברים בשנים האחרונות שהשאירו את מחירי הנפט במחירים יחסית נמוכים וזו יכולת להיות נקודת כניסה נוחה, זה אולי עוד יכול לרדת גם ל-70 דולר אבל יש פה תחתית. התבשרנו לאחרונה מישיבה של ארגון אופ"ק - קרטל יצרני הנפט הגדול בעולם, המסר שיצא מהישיבה האחרונה היה צמצום תפוקות וזה בהחלט עזר למחירים. יש להם יכולת אמיתית לסגור את השיבר.

"יתרון נוסף של הנפט זה הגנה מפני סיכונים גיאופוליטיים, אנחנו בסביבה מתוחה בארץ וברחבי העולם, למי שקצת חושש ומחפש מקום מפלט זה מקום מעניין להשקיע אבל במתינות. המשקל של הסקטור ב-SP הוא חד ספרתי נמוך. ניתן להיחשף למדדים כמו USO שעוקב אחרי מחירי הנפט, ומי שרוצה מכשיר יותר זה מדד ה-XLE שמכיל את חברות האנרגיה בארה"ב לסוגיהן, שזה מעט יותר נוח כיוון שלא משנה מה קורה למחירי הנפט יש לחברות רווחיות פנימית שגלומה בתפוקה, לאורך השנים הענף עבר תהליכי קונסדילציה במטרה לשפר רווחיות ולהיות פחות חשופים למחירי הנפט ולמרווחי הזיקוק מה שמשפר את המאזנים".  

קיראו עוד ב"גלובל"

 

לראיון המלא:

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    האמיתי 16/06/2024 19:58
    הגב לתגובה זו
    מה אתה מפחד להגיד אינבדיה לא בועה היא מגה בועה
  • 6.
    כל מילה בסלע (ל"ת)
    כלכלן 16/06/2024 19:08
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מי שהקשיב ל- "מומחים" בשנים האחרונות הפסיד כסף רב (ל"ת)
    ישראל 16/06/2024 09:32
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בדיוק הבעייה 16/06/2024 09:03
    הגב לתגובה זו
    "אף פעם" לא נגמרות,אני כבר חודש בשורט על סנופי,סיכוי לירידה גבוה מסיכוי לעליה,ברור שאין המלצה בנידון
  • 3.
    Ron DeSantis 16/06/2024 08:35
    הגב לתגובה זו
    המטומטם שלהם?
  • ממציאים 16/06/2024 09:04
    הגב לתגובה זו
    תיקרת "זכוכית" ועוד
  • 2.
    י 16/06/2024 08:20
    הגב לתגובה זו
    אלא אם כן אתם שם לשנים,השוק האמריקאי עלה ועלה חזק,יתכנו עוד כמה אחוזים בודדים כרגע אפשרות לשורט הרבה יותר ממשית,75 אחוז רצוף נתן נסדק-גבינה חינם רק במלכודת עכברים, המשחק הזה קצת יותר מתוחכם.
  • 1.
    איציק 16/06/2024 08:10
    הגב לתגובה זו
    זאת רק ההתחלה העתיד עוד לפנינו
  • ועל הדרך 16/06/2024 09:06
    הגב לתגובה זו
    השוק עוד לא הוציא פסק דין כלכלי,זה יבוא,שאלו את ניוטון,פיבונאצ'י?איש פיזה?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.