sp500
צילום: טוויטר

מועדון 3 טריליון הדולר: מיקרוסופט, אפל ואנבידיה שולטות ב-S&P 500

שווי השוק של מדד ה-S&P 500 עומד על 44.4 טריליון דולר, כך שהשלושה שוות יחדיו יותר מ-20% מהמדד
אדיר בן עמי | (2)

מיקרוסופט MICROSOFT , אפל APPLE ואנבידיה NVIDIA CORP שוות כל אחת מעט מעל 3 טריליון דולר. שווי השוק של אנבידיה הגיע לרמה הזו לראשונה אמש וכתוצאה מכך השלושה שוות יותר מ-20% משווי השוק בסך 44.4 טריליון דולר של ה-S&P 500. מדובר בשיעור הגבוה ביותר במדד עבור שלושה חברות מאז 1980. 

ב-2008, כ-10% משווי השוק של המדד היה באקסון מוביל EXXON MOBIL , וולמארט WALMART ופרוקטר אנד גמבל PROCTER & GAMBLE. אפילו ב-1999, בשיאה של בועת הדוט-קום, חברות הטכנולוגיה - מיקרוסופט MICROSOFT וסיסקו CISCO SYSTEMS , יחד עם ג'נרל אלקטריק GENERAL ELECTRIC היוו 12% משווי השוק של המדד באותה העת. הריכוז הזה בטכנולוגיה עשוי לאותת כי חברות הטכנולוגיה המובילות מוערכות בצורה מוגזמת, כאשר בוול-סטריט צופים כי זה לא ימשך הרבה זמן.

אנבידיה קפצה אמש (רביעי) ב-5% ועלתה השנה ביותר מ-150% כאשר היא נסחרת במכפיל רווח עתידי ל-12 חודשים של 45 הודות לביקוש החזק למעבדים הגרפיים שלה, המשמשים במערכות בינה מלאכותית שהוביל לעלייה בחזקה במכירות וברווחים ולקנייה מטורפת של המניה מצד המשקיעים. הראלי במניה התגבר בשבועות האחרונים כאשר היא אמורה להתפצל ל-10 מחר (שישי), ככה שמניית אנבידיה אחת, שנסחרת כעת בשיא של איזור ה-1,225 דולר, תהיה שווה מעל 120 דולר ביום שני בבוקר לאחר הפיצול.

בעוד הפיצול אינו משנה את שווי השוק של החברה, הוא כן הופך את המניה ליותר נגישה למשקיעים עם מחיר נמוך יותר וכך ליותר פופולרית דבר שהרבה פעמים תורם גם הוא לעליות במניה. 

גם מיקרוסופט ואפל, שמפגרות בפער גדול מבחינת ביצועים מאחורי אנבידיה לא ממש זולות. מיקרוסופט נסחרת עם מכפיל רווח עתידי של יותר מ-35 בעוד אפל מוערכת בכמעט פי 30. לשם השוואה, מדד ה-S&P 500 כולו נסחר עם מכפיל רווח עתידי של 22.

מיקרוסופט, בדומה לאנבידיה, נתפסת כהימור בינה מלאכותית הודות להשקעה המוקדמת שלה ב-OpenAI, מפתחת ChatGPT. מניית אפל נסחרה בעליות שערים לאחרונה כאשר המשקיעים מקווים שהיא תחשוף סוף סוף אסטרטגיית בינה מלאכותית בוועידת המפתחים העולמית שלה ב-10 ביוני. ובכל זאת, מניית מיקרוסופט עלתה "רק" בקצת יותר מ-15% השנה בעוד אפל עלתה ב-6%.

 

לאן ה-S&P 500 יגיע?

העוצמה של כלכלת ארה"ב תרים את S&P 500 ל-5,750 נקודות עוד השנה". אמר לאחרונה ג'יי האטפילד (Jay Hatfield), מייסד ומנכ"ל חברת Infrastructure Capital Advisors.כיום S&P 500 עומד על 5,348 נק' כך שהיעד שהוא מציב לא כל כך רחוק מהמיקום הנוכחי של המדד. "כלכלת ארה"ב מראה עוצמה גדולה, עם רוח גבית מעליית ה-AI, מחסור בבתים למגורים ומחיר זול יחסית של גז טבעי", הוא אומר. "אנחנו נמצאים בעיצומו של מחזור עסקים מאוד לא שגרתי כך שהמגמה החיובית בשווקים צפויה להימשך".

קיראו עוד ב"גלובל"

על רקע הראלי האחרון "נאלצו" גם האסטרטגים של בתי ההשקעות והבנקים לתקן את הערכותיהם. כלכלני בנק ברקליס, למשל, הקפיצו לאחרונה את מחיר היעד למדד מ-4800 נק' ל-5,300 נק' עד סוף השנה, והעלו את הערכתם לרווח הממוצע למניה לשנה ל-235 דולר לעומת הערכה קודמת של 233. לדברי כלכלני הבנק, היעד החדש "מבטא את השקפתנו שהאינפלציה תמשיך לחזור לנורמליות בעוד הכלכלה תמשיך להתאושש, ושענקיות ההייטק ישמרו על ההובלה בצמיחה ברווחים".

בעוד תוצאות חזקות של חברות ההייטק יכולות, לדבריהם, להביא את ה-S&P-500 ל-6050, אכזבה יכולה להוריד אותו ל-4500 נק'. יחד עם זאת הם בכל זאת נוטים לתרחיש החיובי: "אנחנו מאמינים שיחס הסיכוי-סיכון נוטה לכיוון הטיעון השורי, כפי שמראים נתוני המאקרו, שכן הסיכוי להאצה מחודשת של הכלכלה גובר על הסיכון למיתון, אפילו מיתון קל".

ה-S&P הוא ללא ספק המדד החשוב ביותר בשוק המניות העולמי. הוא מהווה את הבנצ'מרק (כלומר נקודת הייחוס להשוואה) של השקעה במניות. עד כמה הוא מרכזי בעולם ההשקעות? שלושת תעודות הסל הגדולות בעולם מבחינת היקף נכסים  - SPY, IVV ו-VOO עוקבות אחריו. שלושת תעודת הסל האלו מנהלות כיום יותר מטריליון דולר. גם שתיים מחמש הקרנות המחקות הגדולות בעולם עוקבות אחר המדד הזה עם נכסים מנוהלים של יותר מטריליון דולר. סך הכל ישנם נכסים ביותר מ-10 טריליון דולר העוקבים אחר המדד. אין ספק שמדובר בכלי ההשקעה הדומיננטי ביותר בעולם ההשקעות כולו.

אז מה כל כך מיוחד במדד הזה שהפך להיות כל כך מרכזי? באופן כללי ניתן לומר שזהו המדד המייצג והמקיף ביותר של הכלכלה האמריקאית – הכלכלה הגדולה והחשובה בעולם. בנוסף, במדד כלולות גם החברות הבינלאומיות הגדולות והחשובות בעולם (בתנאי שהן רשומות למסחר גם בארצות הברית), ולכן הוא משקף במידה מסוימת גם את הכלכלה הגלובלית ולא רק את כלכלת ארצות הברית. למרות הריכוזיות בטכנולוגיה, המדד נחשב ליחסית מאוד מגוון, להבדיל ממדד הנאסד"ק לדוגמה, שמרוכז הרבה יותר במניות הטכנולוגיה. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    איזה בלון 07/06/2024 16:48
    הגב לתגובה זו
    שלושת הגדולים ביחד שוים 2 טריליון בקושי.
  • 1.
    האמיתי 07/06/2024 07:47
    הגב לתגובה זו
    חזירות
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.