פייפאל
צילום: Isock

בוול-סטריט אופטימיים לגבי האסטרטגיה של פייפאל - המניה עולה ב-3%

היוזמות החדשות של החברה בנוסף למאמצי הייעול מתחילים למשוך את האנליסטים, שבעיקר אופטימיים לגבי יוזמת ה-Fastlane של פייפאל
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פייפאל תשלומים

מניית פייפאל PAYPAL נסחרת בעליות שערים בעקבות שדרוג המלצה המאותת על האופטימיות המתפתחת בקרב האנליסטים בנוגע לתוכניות האסטרטגיות של החברה. בתחילת השנה, פירטה פייפאל שש יוזמות חדשות במטרה להגדיר מחדש את מעמדה בעסקי התשלומים, אך בוול-סטריט לא התרגשו. עם זאת, לאחר ההכרזה על מינוי מנהלים לפלטפורמת הפרסום החדשה של החברה, נראה שמשהו משתנה. 

ב-Mizuho Securities שדרגו את מניית פייפאל ל"קנייה" מ"נייטרלי" והעלו את מחיר היעד ל-90 דולר מ-68 דולר קודם לכן. האנלסיטים ציינו את אחת מיוזמות החברה שנקראת Fastlane, מערכת תשלום בלחיצה אחת למשתמשים מזדמנים, כסיבה לאופטימיות. ב-Mizuho מעריכים כי Fastlane יכול להגביר את הרווחים של פייפאל מעסקאות ב-1-1.5 מיליארד דולר, עלייה של 5%-10% לעומת הרווחים ב-2023.

בינואר האחרון הורידו בבנק ההשקעות את הדירוג למניית פייפאל וציינו חששות תחרותיים ואמרו כי מעבר הצרכנים לתשלומים במובייל עשוי לפגוע בחברה שנוכחת בעיקר במחשבים, בעוד אפל פיי התחילה לראות הצלחה בסמארטפונים. למרות שהחששות האלה עדיין רלוונטיים, האנליסטים רואים התייצבות בכל הקשור לתהליך הצ'ק אאוט הממותג שהחברה מספקת לחברות כמו אטסי ונייקי וכי ניתן להגביר את יכולות התשלום במובייל של פייפאל באמצות תוכנית Fastlane.

 

הדוחות האחרונים

פיפאל רשמה ברבעון הראשון של 2024 רווח מתואם של 1.08 דולר למניה על הכנסות של 7.7 מיליארד דולר, מתחת לצפי האנליסטים לרווח מתואם של 1.14 דולר למניה אך גבוה מהצפי להכנסה של 7.02 מיליארד דולר.

החברה העלתה את תחזית הרווח המתואם לשנה כולה, מכיוון שענקית התשלומים נהנתה מהוצאות צרכניות חזקות, בעוד שצעדים לצמצום עלויות שיפרו את שולי התפעול ברבעון הראשון. פייפאל גם צופה שההכנסות ברבעון השני יצמחו ב-7%. הוצאות הצרכנים הראו חוסן יוצא דופן גם כאשר דאגות כלכליות העיבו על התחזית עבור מגזר התשלומים במשך חודשים. למרות שבעלי הכנסה נמוכה יותר המעיטו ברכישות, רוב האמריקאים עדיין מחפשים לקנות באינטרנט, לסעוד בחוץ ולטייל.

ההנהלה החדשה של פייפאל ציינה כי היא שואפת גם להצית מחדש את אמון המשקיעים באמצעות מאמצים להקטין את החברה ולהוריד עלויות כדי להקל על הלחץ על המניה שלה, שהייתה אחת מהמניות בעלות הביצועים הגרועים ביותר בנאסד"ק בשנה שעברה עם ירידה של 15% ב-2023. מוקדם יותר השנה, פייפאל הודיעה על תוכניות לקצץ כ-2,500 משרות, כ-9% מכוח העבודה העולמי שלה.

"2024 נותרה שנת מעבר ואנו מתמקדים בביצוע - הנעת יוזמות אסטרטגיות מרכזיות שלנו, מימוש חיסכון בעלויות והשקעה מחדש כראוי", אמר המנכ"ל אלכס כריס. החברה צופה שהרווח המתואם לשנת 2024 יגדל כאמור ב"אחוז חד ספרתי בינוני עד גבוה", בהשוואה לתחזית הקודמת שלה שיישאר קבוע.

קיראו עוד ב"גלובל"

היקף התשלומים הכולל גדל ב-14% ל-403.9 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2024. שולי התפעול של פייפאל השתפרו ב-0.84%, בהתאמה, ל-18.2% ברבעון הראשון. המוצרים העסקיים בעלי הרווחים הנמוכים של החברה עלו מאוד, בעוד הצמיחה במוצרי המותג שלה הואטה עקב לחץ מוגבר מצד מתחרות כמו אפל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.