ליאור שמש וויקס
צילום: וויקס

"לא יודע איזה סיכונים הוא יציב בעתיד, אבל בינתיים ה-AI עוזר לנו להעלות תחזיות"

הרבה משקיעים חשבו שהבינה המלאכותית תפגע בוויקס, ויכול להיות שעוד כמה שנים יתברר שהם צדקו, אבל בינתיים החברה רותמת את הכוח החדש לטובתה; "ה-AI נמצא בכל מחלקה בוויקס כבר היום" אומר סמנכ"ל הכספים, ליאור שמש
רוי שיינמן |

הרבה משקיעים סימנו את וויקס  וויקס כאחת מהחברות שצפויות להיפגע מהבינה מלאכותית, ובמחשבה ראשונה כנראה שבצדק - בסופו של דבר החברה בונה אתרים, מדובר בפעולות של כתיבת קוד וגם אם הבינה המלאכותית לא יודעת לעשות זאת באותה רמה כמו וויקס עכשיו, כנראה שבעוד זמן לא רב היא תדע. יכול להיות שכל החוששים גם צודקים, אבל בינתיים מנית החברה שעלתה ב-44% מתחילת השנה מראה תמונה אחרת, וכך גם הדוחות.

מנית וויקס ב-12 החודשים האחרונים

מנית וויקס ב-12 החודשים האחרונים

ההכנסות של וויקס ברבעון הראשון הסתכמו ב-419.8 מיליון דולר, עלייה של 12% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ומעל לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 417.8 מיליון דולר. החברה ציינה כי עלייה זו נובעת מהמומנטום המתמשך בעסקי ה-Partners ומשקפת עלייה בנתח השוק לצד עלייה גבוהה מהצפוי בשימוש ב-Wix Studio. בשורה התחתונה החברה דיווחה על רווח מתואם של 1.29 דולר, זאת לעומת צפי האנליסטים שהיה לרווח מתואם למניה של 1.03 דולר. לצד זאת, החברה רשמה bookings של 457.3 מיליון דולר, עלייה של 10% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי על בסיס GAAP עמד על 9.7 מיליון דולר, מה שמסמן רבעון שני ברציפות של רווחיות על בסיס GAAP ומקרב את החברה לרווחיות על בסיס GAAP לכל שנת 2024.

החברה גם הודיעה כי היא מעלה את התחזית לשנה כולה: כעת בוויקס צופים הכנסות של בין 1.74-1.76 מיליארד דולר בשנת 2023, מה שמשקף צמיחה של בין 13%-11%. נקודת האמצע של התחזית גבוהה בערך ב-8 מיליון דולר מנקודת האמצע של התחזית הקודמת. האנליסטים צופים לוויקס הכנסות של 1.75 מיליארד דולר.

אז כאמור יכול להיות שהבינה המלאכותית, בסוף הדרך, תפגע בוויקס. בינתיים נראה שהיא מסבה יותר תועלת מנזק, ועל כך, בין היתר, דיבר סמנכ"ל הכספים של החברה, ליאור שמש, בכנס של בית ההשקעות אופנהיימר.

איך וויקס הגיעה לאיפה שהיא נמצאת היום ומה יניע את הצמיחה בהמשך?

"רוב האנשים שרוצים לבנות אתר באים לוויקס. אנחנו יודעים את זה כי הצלחנו להקטין את עלויות השיווק באופן משמעותי, וזה בזכות שהמותג כל כך חזק. היו בעבר הרבה חברות בתחום שדי נעלמו אז לוויקס יש את נתח השוק הגדול ביותר. הצמיחה צריכה להיות בין 10%-20% וזה תלוי בשני גורמים. הגורם הראשון הוא דברים שתלויים בנו, כמו כלי AI שאנחנו מטמיעים וכלים אחרים, ואלה הדברים שהניעו את הצמיחה ברבעון האחרון. חלק מהסיבות שבגללן העלינו תחזית היא שראינו עליה בהמרה שנבעה בזכות כי ה-AI החדשים שתרמו לכך שאפשר לבנות אתר יותר טוב ויותר. הגורם השני הוא סביבת  המאקרו. כל עוד שיעורי הריבית גבוהים זה מקשה על העסקים להשקיע בעצמם ואנחנו מקווים שנראה ירידה בריבית בחלק השני של השנה".

וויקס נסחרת במכפיל של 25 על הרווחים של 2025 ולפי שווי של 9.46 מיליארד דולר. אחרי פרסום הדוחות פרסמו באופנהיימר המלצת Outperform על מנית וויקס עם מחיר יעד של 200 דולר, אפסייד של 17.5% על המחיר הנוכחי. 

קיראו עוד ב"גלובל"

ה-AI עדיין נתפס בקרב חלק מהמשקיעים כסיכון, איך אתה רואה את ההתפתחות של הדבר ה-AI גם בתור הזדמנות וגם בתור סיכון?

"יכול להיות שהרבה אנשים לא יודעים, אבל ה-AI נמצא בכל מחלקה בוויקס כבר היום. כשבאים לבנות אתר בוויקס נשאלים מספר שאלות ואחת מהשאלות היא האם המשתמש רוצה להשתמש בכלי AI. חלק מהמשקיעים חוששים שתגיע תחרות מכיוון של סטארטאפים המתבססים על AI בתחום של בנית אתרים, אז בואו נדבר על זה. יש הרבה סטארטאפים שמשתמשים ב-AI אבל הם לא מציעים מה שוויקס מציעה. בוויקס אתם יכולים לפנות ללקוחות, לנהל עובדים, מלאים ועוד המון כלים, את כל זה אי אפשר לעשות בחברות סטארטאפ כי אין להם גישה לשירותים האלה. AI לא יכול להחליף מערכת ERP למשל.

מה שכן, ה-AI מסייע בהמון תהליכים - למשל אם לדוגמא אני בניתי חנות בוויקס אז יש לי סוג של סוכן שעוזר לנהל את החנות - איזה מוצר לקדם וכו'. הסוכן החכם אוסף נתונים מהלקוח ומצד אחד עוזר לו למצוא את המוצר ומצד שני נותן מידע למוכר שהוא יכול להשתמש בו. לא תמצא את הדברים האלה בסטארטאפים קטנים כי אין להם את היכולות האלה".

ובכל זאת, ה-AI מתפתח, אילו סיכונים עלולים להיות בעתיד?

"קטונתי מלדעת איזה סיכונים יהיו בעתיד, אבל אני יודע שברבעונים האחרונים ה-AI עזר לנו להעלות תחזיות. ה-AI גם עוזר לנו לייעל תהליכים, כמו תמיכה ללקוחות. רוב השירות ללקוחות נמצא עם סוכן AI, כך שלא רק שאנחנו יכולים להתייעל שם אלא גם השירות משתפר בזכות זמן תגובה קצר יותר ותשובות ברורות יותר. הרבה כלים יכולים להשתפר בזכות ה-AI, ולכן אני רואה אותו יותר כהזדמנות ולא כאיום".

הגעתם למיליון מנויים בפרטנרס. איך אתם רואים את ההתקדמות בסמגנט הזה?

"השקנו את סטודיו באוגוסט לפרטנרים קיימים ובאוקטובר לכולם. בתקופה הזו הגענו כאמור למיליון חשבונות חדשים, כלומר כאלה שפתחו חשבונות בוויקס. מתוך זה מעל 60% הם חדשים לגמרי לוויקס. אני לא מכיר הרבה חברות בעולם שהצליחו לייצר כמות לקוחות כאלה. עדיין 80% מאנשים שרוצים לבנות אתר פונים לסוכנות של וורדפרס, סוכנוית של בניית אתרים. אלה אתרים מאוד מיושנים, צריך לבנות אבטחה לבד ולכן היא יותר חלשה. וויקס מספקת פלטפורמה גמישה עם כל היכולות, עשינו פה מהפכה משמעותית שאנחנו רואים את התוצאות שלה. האימוץ של סטודיו מהרגע שהוא הושק חיזק את ההבנה שאנחנו יכולים להעלות את התחזית ואמרנו שהגדילה בבוקינגס תצמח עד 16% וזה הכל בזכות הסטודיו וה-AI".

איך נראית התחרות שלכם היום?

"כשהצטפרתי לוויקס לפני 11 שנה העולם הזה היה מאוד מפוזר. כל מי שהיה אז נעלם. התחרות הגדולה בארה"ב היא SQUARESPACE  SQUARESPACE שהמניה שלה לא זזה הרבה מאז ההנפקה. הם נרכשו לאחרונה במכפיל גבוה, והם כנראה לא יכולים להיות בשוק בלי לייצר מנוע צמיחה חזק כמו שלנו יש. אני לא יודע למה הם עשו את זה אבל אני יודע שבדרך כלל כשחברה הופכת לפרטית זה כי היא צריכה גמישות. אני לא חושב שהם הולכים להיעלם מהעולם, הם עדיין חזקים וצומחים אבל הראינו שאנחנו צומחים יותר מהם.

בעולם הפרטנרס אנחנו מתחרים עם גופים אחרים. רוב הסוכניות משתמשות בוורדפרס כדי לבנות אתר אבל בשביל זה צריך לדעת קוד. הסוכניות יודעות לעשות את זה, אבל אנחנו יצרנו שיבוש בשוק כשהבאנו מוצר שמאפשר לבנות אתר במערכת הרבה יותר נעימה לשימוש גם מבחינת תחזוקה ובלי לדעת קוד. וורדפרס היא לא מתחרה שלנו במובן הזה".

הקדמתם בשנה את היעדים שלכם, באיזו מידה אתם יכולים להרשות לעצמכם לגייס פחות עובדים? כמה גידול נראה במספר העובדים וההוצאות התפעוליות כתוצאה מהצמיחה?

"אתם לא תראו בשנתיים הקרובות גידול בכוח אדם. יש לנו מספיק כוח אדם בשביל לתמוך בקצב הגידול של פרטנרס. אנחנו בחלק העליון של הגאנט שלנו מהבחינה הזו. נראה גם הרחבה של אחוז התזרים החופשי וה-RULE OF 40 יהיה יותר גבוה גם בגלל הצמיחה וגם בגלל הרווחיות. כשאני מוכר חבילה רוב ההכנסות יורדות לשורה התחתונה".

יש לכם הרבה מזומנים, תמשיכו ברכישה עצמית או שאתם מחפשים הזמדנויות רכישה?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טראמפ האיחוד האירופיטראמפ האיחוד האירופי

מאזן האימה: וושינגטון מאיימת בצעדי תגמול נגד ענקיות טכנולוגיה אירופיות

ממשל טראמפ מאשים את בריסל ברדיפה רגולטורית של חברות טכנולוגיה אמריקאיות ומזהיר מהטלת מגבלות, אגרות וסנקציות כלכליות על חברות אירופיות מובילות, זאת על רקע חקירות, קנסות ומאבק גובר על עתיד הכלכלה הדיגיטלית

רן קידר |

המתיחות בין ארצות הברית לאיחוד האירופי סביב רגולציית הטכנולוגיה עולה מדרגה. ממשל טראמפ פרסם בימים האחרונים אזהרה חריגה וחריפה כלפי בריסל, שבה הוא מאיים לנקוט צעדי תגמול כלכליים ישירים נגד חברות טכנולוגיה ושירותים אירופיות, אם האיחוד לא יחזור בו ממדיניות הרגולציה, הקנסות והתביעות נגד ענקיות טכנולוגיה אמריקאיות. 

בהודעה פומבית שפרסם נציג הסחר של ארצות הברית, הגוף האחראי על ניהול יחסי הסחר של וושינגטון, נטען כי האיחוד האירופי ומדינות החברות בו מתמידים ב-"מסלול מתמשך של תביעות מפלות ומטרידות, מסים, קנסות והנחיות רגולטוריות" נגד חברות אמריקאיות. לדברי הממשל, צעדים אלה ננקטים לאורך שנים, חרף פניות חוזרות ונשנות מצד ארצות הברית, וללא נכונות אמיתית של בריסל לנהל דיאלוג מהותי או לשנות כיוון.

וכך, אנחנו רואים דוגמא נוספת לעקביות של ממשל טראמפ, ואם תרצו גם של MAGA, שדואג להעביר כל מחלוקת למישור כלכלי מובהק ולהשתמש בכובד המשקל של הכלכלה האמריקאית להכרעה ולסיום סכסוכים. פרשנות אחרת תוכל לומר שטראמפ שש אלי קרב ולא מוותר על אף סכסוך, אבל זה כבר תלוי בהשקפת עולם, שלא לומר פוזיציה. 

איום גלוי בצעדי תגמול 

בהודעת נציג הסחר נאמר כי אם האיחוד האירופי ימשיך במדיניותו הנוכחית, לארה״ב "לא תיוותר ברירה אלא להתחיל להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה” כדי להתמודד עם מה שהוגדר כצעדים בלתי סבירים. בין האפשרויות שעלו הוזכרו במפורש הטלת אגרות, מגבלות וצעדים רגולטוריים נגד חברות שירותים זרות, צעדים שעשויים לפגוע ישירות בפעילותן של חברות אירופיות בשוק האמריקאי.

באופן חריג, הממשל אף נקב בשמות של חברות אירופיות שעשויות להיפגע מצעדי התגובה, בהן Accenture, DHL, מיסטראל, SAP, סימנס וספוטיפיי. לפי וושינגטון, חברות אלה נהנות מפעילות חופשית בארצות הברית ומתרומה משמעותית לכלכלה האמריקאית, בעוד שחברות אמריקאיות סובלות, לטענת הממשל, מיחס מפלה באירופה.

שבביםשבבים
הטור של גרינברג

האם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?

חברת STMicroelectronics היתה התקווה הגדולה של תעשיית המוליכים למחצה בתחילת המאה ונשארה מאחור. השבוע היא ריכזה תשומת לב לאחר שפורסם כי סיפקה יותר מ-5 מיליארד שבבים לסטארלינק של אילון מאסק במסגרת הסכם בן עשור בין שתי החברות, וכי הכמות הזאת צפויה להכפיל את עצמה בעוד שנתיים

שלמה גרינברג |

בחודש האחרון הפך מדד הראסל 2000 (סימול: RUT^) למדד המוביל בניו יורק, תופעה שלא אירעה מאז החל המדד הזה להיסחר. הסיבה לכך קשורה בעיקר בערכי החלל שלפיהם נסחרות המניות שמובילות את המדדים המובילים, ובמיוחד הנאסד"ק. 

מדד הראסל 2000, שמכונה "המדד שמשקף את הכלכלה האמיתית", מייצג את "המניות הקטנות", שהן קטנות בהשוואה למניות ה-S&P 500. ג'וזף בראסואלס, הכלכלן הראשי של RSM International, שהיא הרשת השישית בגודלה בעולם, מבחינת ההכנסות, לשירותי החשבונאות המקצועיים, מסביר שהסיבה לכך קשורה בעובדה שכספי ההשקעה זרמו ברובם למדדים המובילים, ובמיוחד לנאסד"ק. 

לדבריו, "המשקיעים פשוט התעלמו מהחברות שכלולות במדד הראסל 2000 ולא השקיעו במניותיהן. אבל קיצוצי הריבית של הפד והקלות המס של הנשיא טראמפ, שייכנסו לתוקף בינואר, לצד הירידה החדה במחירי הנפט, מזינים אופטימיות כלכלית, והתחזית לחברות קטנות יותר משתפרת. ברמות המחירים הנוכחיות יש הרבה הזדמנויות שפשוט התעלמו מהן בגלל שכולם התמקדו יתר על המידה בהזדמנויות טכנולוגיות". מה שזה בעצם אומר הוא שהחגיגה בבורסות לא הסתיימה והסיפור הטכנולוגי רק תופס מנוחה קצרה עד לסיבוב הבא. 

הירידה במחירי הנפט מ-125 דולר בקיץ 2022 ל-56 דולר כיום, היא בעיקר תוצאה של עודפי היצע שחלקם "באשמת" טראמפ "ששחרר" את הנפט האמריקאי לשווקים הגלובליים, חלקם ב"אשמת" המדינות שאינן חברות באופ"ק שמגדילות ייצור (קנדה, ברזיל ואחרות), חלקם בגלל קרנות הגידור, חלקם בגלל איראן ורוסיה שמוכרות מתחת לשולחן, וחלקם בגלל הרגיעה בצמיחה הכלכלית. אין זה פלא שהסכמי אברהם תופסים עניין שהולך וגדל.

לבסוף, ענקית ניהול הנכסים KKR הוציאה השבוע את התחזית המאקרו גלובלית לשנת 2026 שלפיה הם מאמינים שתהיה צמיחה טובה מהצפוי בתמ"ג וברווחים ברוב האזורים העיקריים בעולם בשנת 2026, צמיחה שנתמכת על ידי מחירי נפט נמוכים, שיעורי חיסכון גבוהים יותר ותנאים פיננסיים נוחים. הם גם מציינים שהכלכלה העולמית עדיין נמצאת בעיצומו של רנסנס של פרודוקטיביות, בהובלת דיגיטציה, אוטומציה ואימוץ מואץ של בינה מלאכותית, במיוחד בארצות הברית. כדאי להקשיב להם כי החברה הזו היא מהטובות שיש.