גז טבעי
צילום: טוויטר

הגז הטבעי זינק ב-80% בחודשיים האחרונים - האם העליות ימשכו?

חורף חם במיוחד גרם לביקוש נמוך ולעודף היצע. יצרניות הגז הטבעי החליטו להאט ואף לעצור את הייצור, מה שפתר את הבעיה. עם זאת, יתכן שהבעיה נפתרה רק לטווח הקרוב
אדיר בן עמי | (4)
נושאים בכתבה גז טבעי

מחירי הגז הטבעי עלו ב-80% בחודשיים האחרונים, במהלך שנראה כמו תיקון לאחר שהמחיר הגיע לשפל של שנים. עם זאת, זה עדיין מוקדם מדי להכריז על שינוי במגמה, כאשר הגורמים שהזניקו את מחיר הגז הטבעי היום עלולים להתפך ולהוריד את המחירים לשפל חדש.

לגז הטבעי שימושים רבים, כאשר בין היתר הוא משמש לחימום הבית, לייצור חשמל ובייצור תעשייתי וחקלאי, ולכן מחירי הגז הטבעי מושפעים מאוד ממזג האוויר. החורף האחרון היה חם במיוחד ברוב העולם, כולל בארה"ב, מה שגרם לכך שאנשים לא היו צריכים כל כך הרבה גז טבעי ועודפי גז התחילו להצטבר. עודף ההיצע הקריס את המחירים וב-26 במרץ המחירים הגיעו לרמה הנמוכה ביותר מאז הנפילה בתקופת הקורונה וירדו ל-1.57 דולר למיליון יחידות תרמיות בריטיות (BTU).

על מנת לטפל בעודף ההיצע, מספר יצרניות גז טבעי החליטו לעצור את הייצור והמאמצים שלהם עבדו והובילו לכך שפחות גז טבעי נוצר ועודף ההיצע פוחת. בנוסף, מספר מפעלי גז נוזלי שהושבתו לצורך תחזוקה חוזרים לפעול, מה שמגדיל את כמות הגז הטבעי המיוצא. 

חלק מהחברות כבר חזרו לייצר גז טבעי, ביניהן Chesapeake Energy ו-EQT, כאשר באופן מפתיע מניות יצרניות הגז הטבעי דווקא הציגו ביצועים טובים למרות התנודתיות במחירים. חלק מהמשקיעים צופים כי הביקוש יזנק ברגע שיותר מפעלי גז טבעי נוזלי חדשים ייבנו על מנת לייצא עוד יותר גז לחו"ל. הגז הטבעי עשוי להיות גם מבוקש יותר בשנים הבאות לייצור חשמל, כאשר הביקוש צפוי לגדול בעקבות בנייה של עוד ועוד מרכזי נתונים ליישומי בינה מלאכותית. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לא יאומן 23/05/2024 19:36
    הגב לתגובה זו
    ואצלנו ליוי.ן ורציו בבשורות מצויינות ורציו ירדה כמעט 20 אחוז בשבןעיים.. לא יאומן איזה מושחטים יש בננו.. פלא שהחמאס בא עלינו
  • ישראמקו 24/05/2024 03:43
    הגב לתגובה זו
    אתה חושב שהירידה של רציו זאת הזדמנות? (יתכן מאוד ואתה צודק), בבקשה תקנה. להפך אתה מקבל את זה בדיסקאונט נהדר. בסוף זה חוזר בדיבידנדים אז הכי נורא אם המחיר לא ידביק את השווי האמיתי אתה תמיד יכול "לשבת" על המניות. תהיה אהרון פרנקל קטן...
  • חשש מהחזית הצפונית (ל"ת)
    אלי 23/05/2024 21:31
    הגב לתגובה זו
  • חשש ממצריים (ל"ת)
    אנונימי 24/05/2024 12:12
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות

השווקים באסיה פתחו את השבוע בעליות, בהובלת דרום קוריאה ויפן, על רקע התאוששות במניות הטכנולוגיה ונתוני אינפלציה מעודדים מסין; במקביל, החוזים בוול סטריט מטפסים לאחר דיווח על פריצת דרך במגעים בסנאט לסיום ההשבתה הממשלתית, ובשוק הקריפטו נרשמות עליות כשהביטקוין חוזר מעל 105 אלף דולר

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה נפתח הבוקר במגמה חיובית, עם התאוששות רחבה במניות הטכנולוגיה לאחר שבוע תנודתי במיוחד שבו נרשמו ירידות חדות סביב חששות מהערכת יתר במניות הבינה המלאכותית. המשקיעים מגיבים גם לנתוני האינפלציה שפורסמו בסין בסוף השבוע, שהפתיעו כלפי מעלה והעידו על התחלה של יציבות מחודשת בביקושים המקומיים, אם כי ההאטה בענפי הייצור והנדל״ן ממשיכה להעיב. ברקע, בשווקים גוברת האופטימיות לסיום השבתת הממשל האמריקאי, לאחר דיווחים על התקדמות משמעותית במגעים בין המפלגות בוושינגטון.

המסחר באסיה

בדרום קוריאה, מדד קוספי מזנק בכ-3.4% ומוביל את העליות באסיה, לאחר מימושים חדים בשבוע שעבר. מניות הבנקים וחברות הביטוח מושכות את השוק מעלה, לצד התאוששות חדה במניות הטכנולוגיה: סמסונג אלקטרוניקס עולה בכ-2.6% ו-SK הייניקס מזנקת ביותר מ-5%. גם החברות SK Inc ו-GS Holdings בולטות בעליות של כ-10% ו-11% בהתאמה, על רקע שיפור בתיאבון הסיכון של המשקיעים.

ביפן, מדד ניקיי 225 מוסיף 1.3% והמדד הרחב טופיקס עולה בכ-0.6%, בהובלת מניות השבבים ואחרי פרסום פרוטוקולי הבנק המרכזי (BOJ), שמהם עלה כי "התנאים להעלאת ריבית נוספת כמעט והבשילו". עם זאת, חברי הבנק הדגישו כי יש לבחון עד כמה האינפלציה הבסיסית אכן מבוססת כדי למנוע הידוק מוקדם מדי. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה לשיא של החודש האחרון, כ-1.7%.

בסין, מדד שנחאי כמעט ללא שינוי ומדד CSI 300 יורד קלות ובהונג קונג, מדד האנג סנג מתחזק בכ-0.9%, בהובלת מניות טכנולוגיה מקומיות שהתאוששו לאחר הירידות האחרונות.

באוסטרליה, מדד ASX 200 עולה ב-0.7% בהובלת מניות הפיננסים, ובראשן בנק ANZ שמטפס כמעט 2% לאחר שהודיע על צעדי התייעלות נוספים.