גז טבעי
צילום: טוויטר

הגז הטבעי זינק ב-80% בחודשיים האחרונים - האם העליות ימשכו?

חורף חם במיוחד גרם לביקוש נמוך ולעודף היצע. יצרניות הגז הטבעי החליטו להאט ואף לעצור את הייצור, מה שפתר את הבעיה. עם זאת, יתכן שהבעיה נפתרה רק לטווח הקרוב
אדיר בן עמי | (4)
נושאים בכתבה גז טבעי

מחירי הגז הטבעי עלו ב-80% בחודשיים האחרונים, במהלך שנראה כמו תיקון לאחר שהמחיר הגיע לשפל של שנים. עם זאת, זה עדיין מוקדם מדי להכריז על שינוי במגמה, כאשר הגורמים שהזניקו את מחיר הגז הטבעי היום עלולים להתפך ולהוריד את המחירים לשפל חדש.

לגז הטבעי שימושים רבים, כאשר בין היתר הוא משמש לחימום הבית, לייצור חשמל ובייצור תעשייתי וחקלאי, ולכן מחירי הגז הטבעי מושפעים מאוד ממזג האוויר. החורף האחרון היה חם במיוחד ברוב העולם, כולל בארה"ב, מה שגרם לכך שאנשים לא היו צריכים כל כך הרבה גז טבעי ועודפי גז התחילו להצטבר. עודף ההיצע הקריס את המחירים וב-26 במרץ המחירים הגיעו לרמה הנמוכה ביותר מאז הנפילה בתקופת הקורונה וירדו ל-1.57 דולר למיליון יחידות תרמיות בריטיות (BTU).

על מנת לטפל בעודף ההיצע, מספר יצרניות גז טבעי החליטו לעצור את הייצור והמאמצים שלהם עבדו והובילו לכך שפחות גז טבעי נוצר ועודף ההיצע פוחת. בנוסף, מספר מפעלי גז נוזלי שהושבתו לצורך תחזוקה חוזרים לפעול, מה שמגדיל את כמות הגז הטבעי המיוצא. 

חלק מהחברות כבר חזרו לייצר גז טבעי, ביניהן Chesapeake Energy ו-EQT, כאשר באופן מפתיע מניות יצרניות הגז הטבעי דווקא הציגו ביצועים טובים למרות התנודתיות במחירים. חלק מהמשקיעים צופים כי הביקוש יזנק ברגע שיותר מפעלי גז טבעי נוזלי חדשים ייבנו על מנת לייצא עוד יותר גז לחו"ל. הגז הטבעי עשוי להיות גם מבוקש יותר בשנים הבאות לייצור חשמל, כאשר הביקוש צפוי לגדול בעקבות בנייה של עוד ועוד מרכזי נתונים ליישומי בינה מלאכותית. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לא יאומן 23/05/2024 19:36
    הגב לתגובה זו
    ואצלנו ליוי.ן ורציו בבשורות מצויינות ורציו ירדה כמעט 20 אחוז בשבןעיים.. לא יאומן איזה מושחטים יש בננו.. פלא שהחמאס בא עלינו
  • ישראמקו 24/05/2024 03:43
    הגב לתגובה זו
    אתה חושב שהירידה של רציו זאת הזדמנות? (יתכן מאוד ואתה צודק), בבקשה תקנה. להפך אתה מקבל את זה בדיסקאונט נהדר. בסוף זה חוזר בדיבידנדים אז הכי נורא אם המחיר לא ידביק את השווי האמיתי אתה תמיד יכול "לשבת" על המניות. תהיה אהרון פרנקל קטן...
  • חשש מהחזית הצפונית (ל"ת)
    אלי 23/05/2024 21:31
    הגב לתגובה זו
  • חשש ממצריים (ל"ת)
    אנונימי 24/05/2024 12:12
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.