לקראת כנס המפתחים של אפל - למה אפשר לצפות?
ענקית הטכנולוגיה אפל APPLE מתכוננת לכנס המצופה שלה ה-WWDC ויתכן שמפתחת ChatGPT תעזור לה לעורר התלהבות בקרב המשקיעים. ועידת המפתחים של החברה תתקיים בין ה-10 ל-14 ביוני והן האנליסטים והן המשקיעים מחכים להכרזה משמעותית בבינה מלאכותית שאולי תצמצם את הפערים בינה לבין שאר חברות הטכנולוגיה.
בוול-סטריט משערים כי אפל עשויה לחשוף גרסה חדשה מבוססת בינה מלאכותית של העוזרת הקולית שלה סירי, כמו גם שירותים נוספים. עד כה, על פי הדיווחים, אפל בחנה לשלב בינה מלאכותית ג'נרטיבית בהשלמה אוטומטית של מיילים, כמו גם לשדרג את יכולות החיפוש של Spotlight באייפון ועריכת תמונות.
האנליסטים צופים כי ההכרזות ב-WWDC יניעו מכירות של אייפונים עם מחיר ממוצע גבוה יותר, ויעזרו לאפל להבטיח את צמיחת ההכנסות משירותים לזמן ארוך יותר. השינויים הצפויים באייפונים ידרשו אחסון רב יותר, כמו גם יכולות עיבוד טובות יותר, מה שידרוש מהמשתמשים לשדרג לאייפונים חדשים ויקרים יותר. מכשירי האייפון שנרכשו בתקופת הקורונה כבר בני 4 כעת וזה צפוי גם כן לדחוף לסייקל של שדרוג בקרב המשתמשים.
הוספת הטכנולוגיה של OpenAI עשויה לעזור לאייפון 16 להתמודד עם התחרות הגוברת מצד יריבתה הראשית של אפל, סמסונג. החברה הקוריאנית מחפשת צמיחה באחוזים דו ספרתיים עובר מכשיר הדגל בעל יכולות ה-AI שלה ה-S24, ביחס לדגם הקודם ה-S23 משנה לשנה, ולפי ראיונות שערכו בכירים לאחרונה, סמסונג מרוצה מההתקדמות שלה עד כה. יכולות ה-AI שהציגה החברה הקוראינית כללו תרגום בזמן אמת ורישום הערות בעזרת בינה מלאכותית.
- אפל עקפה את הציפיות - אך נחלשה במכירות האייפון ובהכנסות מסין
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפל הייתה גם בשיחות עם אלפבית בנוגע לאפשרות לשלב את מודל ה-AI של החברה, הג'ימיני, באייפון. עם זאת, שיתוף פעולה עם OpenAI, או עבודה עם מספר ספקים במקום הסתמכות על ספק יחיד, עשויה לעזור לאפל להימנע מתביעות של רשות התחרות האמריקאית. משרד המשפטים בארה"ב הגיש לאחרונה תביעה נגד גוגל, כאשר ענקית החיפוש משלמת לאפל מיליארדים מדי שנה במטרה להיות מנוע החיפוש ברירת המחדל במכשירי האייפון.
אפל תחת זכוכית מגדלת
תקופה מאתגרת עברה על יצרנית האייפון כאשר בוול-סטריט חיכו לראות כיצד אפל תגיב בזמן שחברות הטכנולוגיה האחרות ממשיכות לחשוף יוזמות הקשורות לבינה מלאכותית ג'נרטיבית וכן האם היא יכולה לשפר את נתח בשוק שלה בסין. החששות משתי הנקודות הללו הכבידה על המניה וכנס המפתחים עשוי להיות נקודת מפנה עבור ענקית הטכנולוגיה.
האייפון מהווה את מקור ההכנסות הגדול ביותר של אפל. המכשיר הכניס לחברה 45.96 מיליון דולר ברבעון השני, קצת יותר מחצי מההכנסות הכוללות של החברה בסך 90.75 מיליארד דולר. מכירות האייפון ברבעון הגיעו מתחת לצפי האנליסטים והיוו ירידה מההכנסות בסך 51.33 מיליארד דולר שנרשמו ברבעון התואם אשתקד.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הן האינפלציה והן התחרות הגוברת בסין, כאשר צצים סמארטפונים במחירים נמוכים יותר, פגעו במכירות של אפל. לפי הערכות, מכירות במדינות מתפתחות, מחירים גבוהים יותר וסיכוי למכשירי אייפון חדשים שיכללו יכולות בינה מלאכותית עשויים לעזור לחברה להגדיל את המכירות.
באופן מפתיע, שווקים מתעוררים מעדיפים את האייפון למרות נקודת המחיר הגבוהה, וזו דוגמה בולטת לכוחו של מותג. הדבר פותח לחברה הזדמנות להתרחב לתחומים חדשים ובהנחה ששוק היוקרה במדינות מפתחות יכפיל שוב את מספר היחידות בחמש השנים הבאות, זה צפוי להוסיף בערך 50 מיליארד דולר לשוק היעד הכולל של האייפון.
גם בכל מה שקשור למחירים ובינה מלאכותית אפל מחזיקה ביתרון. הלקוחות להוטים לרכוש את הדגמים היקרים יותר של האייפון כמו הפרו והמקס וזה חיובי לשורה העליונה של החברה. בנוסף, הלקוחות מחכים בקוצר רוח לחדשות בנוגע לאייפון עם יכולות AI. במידה וזה אכן יוכרז בכנס המפתחים העולמי של אפל ביוני, זה עשוי להיות זרז חיובי מאוד למניה.
הדוחות לרבעון השני
בדוחותיה האחרונים רשמה החברה רווח למניה של 1.53 דולר על הכנסות של 90.8 מיליארד דולר. הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 1.51 דולר על הכנסות של 90.61 מיליארד דולר. בנוסף, אפל הכריזה אז על בייבאק של 110 מיליארד דולר וכי תגדיל את הדיבידנד הרבעוני ב-25 סנט.
ההכנסות מסין עמדו על 16.37 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים ל-15.87 מיליארד דולר. ההכנסות מאייפון הסתכמו ב-45.96 מיליארד דולר, ירידה של יותר מ-10% מ-51.33 מיליארד דולר ברבעון התואם אשתקד. מחשבי המק הכניסו לחברה 7.45 מיליארד דולר, לעומת הצפי של 6.79 מיליארד דולר. ההכנסות מאייפד הסתכמו ב-5.55 מיליארד דולר, בעוד האנליסטים ציפו ל-5.91 מיליארד.
המוצרים הלבישים של אפל כמו אפל ווטצ', איירפודס, ויז'ן פרו הכניסו לחברה 7.91 מיליארד דולר, לעומת צפי ל-8.28 מיליארד. מגזר השירותים של החברה היווה נקודת אור בדוחות כאשר ההכנסות ממנו עמדו על 23.87 מיליארד דולר, בעוד בוול-סטריט ציפו ל-23.28 מיליארד דולר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
