היורש של באפט עשוי לנהל את ברקשייר בגיל 80
הפוקוס בפגישה השנתית של ברקשייר BERKSHIRE HATHAWAY B היה אומנם על וורן באפט, אבל הזרקור הופנה גם ליורשו הפוטנציאלי של המיליארדר, גרג אייבל. הוא עשוי לקבל כוח רב ולהחזיק בתפקיד הבכיר במשך עשרות שנים במידה ואכן יכנס לתפקיד. הערותיו של באפט על אייבל עוררו גם שאלות לגבי התפקיד העתידי של טד ושלר וטוד קומבס, המנהלים יחד כ-10% מתיק המניות של החברה בשווי 370 מיליארד דולר.
אייבל, סגן יו"ר ברקשייר בן ה-61, עומד בראש עסקיה הלא ביטוחיים של החברה וחלק את הבמה עם באפט במשך יותר מחמש שעות. הוא תפס את מקומו של צ'ארלי מאנגר, סגן היו"ר לשעבר, השותף והחבר הטוב של באפט שנפטר בנובמבר שנה שעברה בגיל 99. מקרה מבדר שקרה במהלך הכנס הוא כאשר באפט סיים את דבריו ובאופן אינסטינקטיבי פנה למאנגר לשאול אם יש לו מה להוסיף, רק שבמקומו ישב אייבל.
מנהלים ימשיכו לעבוד גם לאחר גיל הפרישה
באפט בן ה-93 מביע אמון חזק באייבל וסבור כי הוא יהיה מנהיג מתאים לטווח הארוך. "מצאנו פתרון לבעיה מורכבת למשך 20 השנים הבאות, אלא אם יקרה משהו חריג", אמר המשקיע בהתייחסו לתפקיד המנכ"ל. במכתבו השנתי למשקיעים אמר באפט כי אייבל "מוכן בכל המובנים להיכנס לתפקיד ברקשייר באופן מיידי".
המשקיע כבר זמן רב טוען כי הוא מצפה ממנהלים בברקשייר לעבוד גם מעבר לגיל הפרישה המסורתי שעומד על 65. "אפשר להגיד שמי שרוצה לפרוש בגיל 65 לא יוכל להיות מנכ"ל ברקשייר". במידה ובאפט ימשיך לשמש כמנכ"ל לשלוש שנים נוספות, אייבל עשוי להיכנס לתפקיד בגיל 65, כאשר ביוני יהיה בן 62.
- אירוע נדיר: "תמכרו את המניה של וורן באפט"; ברקשייר האת'וויי קיבלה המלצת מכירה
- וורן באפט קונה את חטיבת הכימיקלים של אוקסידנטל ב־9.7 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפגישת המשקיעים אייבל נמנע מלדבר על הערתו של באפט בנוגע לציפיות כי הוא ישמש כמנכ"ל ברקשייר ב-20 השנים הבאות, מה שאומר שהוא ימשיך לנהל את החברה כשהוא יהיה באיזור גיל 80. דובר ברקשייר ציין כי אייבל מסרב להגיב על דבריו של באפט.
הקצאת ההון של ברקשייר ותיק ההשקעות
באפט התייחס בכנס גם להקצאת ההון של החברה, תפקיד קריטי שמילא מאז השתלט על החברה ב-1965. בנוגע לשאלה מי יהיה אחראי על ניצול מיטבי של ההון של ברקשייר לאחר שהוא יעזוב את תפקיד המנכ"ל , ענה המשקיע כי זה תלוי בדירקטוריון החברה. עם זאת, הוא כן ציין כי הוא היה משאיר גם את התפקיד הזה לאייבל.
בנוגע לתיק ההשקעות של ברקשייר, אמר באפט כי הוא סבור שגם האחריות הזו צריכה לעבור למנכ"ל. עוקבים רבים של החברה שיערו כי ושלר וקומבס ימשיכו לנהל את תיק ההשקעות לאחר לכתו של באפט. זה עדיין אפשרי, אבל במידה והדירקטוריון יפעל לפי הוראותיו של באפט, השניים יצטרכו לדווח לאייבל.
- להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
באפט לא אוהב חברות בינה מלאכותית
המשקיע האגדי דיבר בכנס המשקיעים השנתי גם על בינה מלאכותית והזהיר מהסיכונים הפוטנציאללים. "תחשבו על הפוטנציאל לרמות אנשים... אם הייתי רוצה להשקיע ברמאות, זאת אולי היתה הזדמנות, זה יהיה ענף הצמיחה הגדול בכל הזמנים, והבינה המלאכותית מאפשרת זאת בדרכים מסוימות", אמר באפט. המשקיע הצביע על יכולתה של הטכנולוגיה הזו לייצר חזות של מציאות ואמת ולחקות בעצם אנשים, תכנים, ובכך להונות אנשים ולקחת את כספם.
"ברור שיש לבינה המלאכותית גם פוטנציאל לדברים טובים, אבל... אני חושב, כמי שלא מבין כלום בעניין הזה, שיש לה פוטנציאל עצום לטוב ולרע - ואני פשוט לא יודע לאן זה ילך", הוסיף באפט. באפט הודה שהוא לא מבין הרבה בנושא וגם דימה את הפוטנציאל שלה לזה של פצצת האטום במאה ה-20. כלומר אפשרות לנזק גדול. המיליארדר כבר 60 שנה אומר שהוא לא ישקיע במשהו שהוא לא יודע ולא בקיא בו ולכן הוא לא מתקרב למניות הללו.
"אני לא יודע כלום על בינה מלאכותית. זה לא אומר שאני מכחיש את הקיום שלה או את החשיבות שלה או משהו כזה", אמר באפט. "שחררו את השד מהבקבוק כשהמציאו את הנשק הגרעיני, אני לא יודע שום דרך להכניס את השד בחזרה לבקבוק, והבינה המלאכותית קצת דומה. היא כבר יצאה קצת מהבקבוק".
- 1.ניסיון כמו מועצת גדולי התורה... (ל"ת)קובי 07/05/2024 21:51הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
