וורן באפט
צילום: טוויטר

וורן באפט לא אוהב מניות AI: "הטרנד הבא יהיה הונאות AI"

באפט נשאל על טרנד הבינה המלאכותית בכנס השנתי של ברקשייר האת'אווי, והשיב כי הוא לא מבין בנושא אך חושש מההשפעות השליליות שלו: "שחררנו את השד מהבקבוק כשהמצאנו את פצצת האטום. הבינה המלאכותית קצת דומה לזה"; וגם - מה דעתו על מניות AI?
רוי שיינמן | (9)

המשקיע האגדי וורן באפט לא קופץ על מניות של חברות AI, ומזהיר מפני הפוטנציאל של הטכנולוגיה לגרום נזק. "תחשבו על הפוטנציאל לרמות אנשים... אם הייתי רוצה להשקיע ברמאות, זאת אולי היתה הזדמנות, זה יהיה ענף הצמיחה הגדול בכל הזמנים, והבינה המלאכותית מאפשרת זאת בדרכים מסוימות", אמר באפט באסיפת בעלי המניות השנתית של ברקשייר האת'אווי. באפט הצביע על יכולתה של הטכנולוגיה הזו לייצר חזות של מציאות ואמת ולחקות בעצם אנשים, תכנים, ובכך להונות אנשים ולקחת את כספם.

רמאים כבר משתמשים בטכנולוגיית שיבוט קול מבוססת בינה מלאכותית ובטכנולוגיית דיפ-פייק כדי ליצור מניפולציות בסרטונים ובתמונות שמחקות בני משפחה וחברים, במטרה לבקש כסף או מידע אישי. הבינה המלאכותית מייצרת יכולות קרובות מאוד לאמת ומכאן ועד להונאות הדרך קצרה. 

"ברור שיש לבינה המלאכותית גם פוטנציאל לדברים טובים, אבל... אני חושב, כמי שלא מבין כלום בעניין הזה, שיש לה פוטנציאל עצום לטוב ולרע - ואני פשוט לא יודע לאן זה ילך", הוסיף באפט.

בינה מלאכותית היא נושא מרכזי בוול סטריט כבר למעלה משנה, כאשר משקיעים נושאים את עינהם לפוטנציאל של הטכנולוגיה להניב רווחים גבוהים יותר בעתיד. מניות כמו של אנבידיה  NVIDIA COR ומטא  META PLATFORMS זינקו במהלך עלייתה של הבינה המלאכותית בשנים האחרונות, ועלו ב-507% ו-275% בהתאמה מאז סוף 2022.

עם זאת, באפט הודה שהוא לא מבין הרבה בנושא וגם דימה את הפוטנציאל שלה לזה של פצצת האטום במאה ה-20. כלומר אפשרות לנזק גדול. באפט כבר 60 שנה אומר שהוא לא ישקיע במשהו שהוא לא יודע ולא בקיא בו ולכן הוא לא מתקרב למניות האלו.

"אני לא יודע כלום על בינה מלאכותית. זה לא אומר שאני מכחיש את הקיום שלה או את החשיבות שלה או משהו כזה", אמר באפט. "שחררו את השד מהבקבוק כשהמציאו את הנשק הגרעיני, אני לא יודע שום דרך להכניס את השד בחזרה לבקבוק, והבינה המלאכותית קצת דומה. היא כבר יצאה קצת מהבקבוק".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    ברחו החוקרים מאופן AI לבטיחות האנושות. (ל"ת)
    סם אלטמן מתגונן 19/05/2024 10:47
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    נפילה בדרך אספת שברי 19/05/2024 10:27
    הגב לתגובה זו
    אזהרות חמורות לקץ האנושות רבים ברחו מן החברה. הבהלה רק החלה סוף שבוע ובועה תתנפץ. כראוי לרשעים ובני עוולה משחיתי הדור באמצעים בלתי מוגבלים.
  • 4.
    זובין 18/05/2024 23:11
    הגב לתגובה זו
    אפל קוקה קולה חברת ביטוח למיניהם שרק מחפשות לעשוק לרמות ולגזול איזה זבל של יצור
  • כותב 19/05/2024 09:48
    הגב לתגובה זו
    במקרה של הבינה המלכותית הוא בעצמו עלול להפוך לקורבן
  • 3.
    איש פשוט 05/05/2024 14:31
    הגב לתגובה זו
    זה אותו באפט שאמר לפני כשלושים שנה שאינו מבין בחברות הייטק ולכן אינו משקיע בהן ?? האיש הוא מאוד שמרן וזהיר (זה בסדר, מגן על לקוחותיו) אבל לא כל מה שהוא אומר קורה במציאות. כשהשתכנע להיכנס לאפל עשה זאת בגדול, אולי ממשיכיו יגלו שגם בתחום ה - AI תמצאנה חברות רציניות.
  • 2.
    חושב כמוהו (ל"ת)
    מיקי 05/05/2024 13:14
    הגב לתגובה זו
  • מגיב 17/05/2024 13:16
    הגב לתגובה זו
    אין לך מושג ממה זה יכול לעשות, זה ענננק. - היום! לא עוד 80 שנה! cha GPT 4 עבר את מבחן לשכת עורכי הדין האמריקאית ב90% הצלחה. תתעורר על עצמך!
  • 1.
    בינתיים הוא בונה פוזיציה בגוגל (ל"ת)
    גרדוק 05/05/2024 12:55
    הגב לתגובה זו
  • Ron DeSantis 05/05/2024 13:39
    הגב לתגובה זו
    רגל אחד בתוך הקבר ועדיין לא ישבע כסף....
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.