לקראת האסיפה השנתית של ברקשייר - מה יקרה לאחר לכתו של וורן באפט?

כ-30,000 בעלי מניות צפויים להשתתף באסיפה השנתית של החברה והעתיד של ברקשייר יהיה במרכז העניינים. המשקיעים צפויים לשאול שאלות קשות בניסיון להבין איך החברה תצליח להתמודד ללא המשקיע האגדי
אדיר בן עמי | (2)

אסיפת המשקיעים השנתית של ברקשייר האת'ווי BERKSHIRE HATHAWAY B תתקיים ב-4 במאי והמשקיעים יחפשו רמזים נוספים לעתיד החברה ומה יקרה לה ברגע שהמשקיע האגדי, בן ה-93, כבר לא יהיה זה שינהל אותה. 

מותו של צ'ראלי מאנגר, נשיא ברקשייר, השותף העסקי והחבר הכי טוב של באפט, בשנה שעברה בגיל 99, השאיר חור אצל המשקיעים, העלה שאלות רבות ורק ציין שוב את המובן מאליו. זמנו של באפט, שהקים וניהל את בקשייר האת'ווי במשך שישה עשורים עלול להיגמר במהלך השנים הקרובות. אפילו באפט עצמו הכיר בכך וכתב כי למרות שהוא מרגיש טוב, הוא מבין שהוא משחק "בתוספת זמן". 

כ-30,000 בעלי מניות צפויים להשתתף באסיפה השנתית של החברה והעתיד כאמור יהיה במוקד, כאשר באפט צפוי במשך חמש שעות לענות על שאלות המשקיעים. באפט ועד מותו גם מאנגר, מהווים סוג של כוכבים בקרב המשקיעים, כאשר רבים שהשתתפו באסיפות הקודמות ציינו כי אנשים קמו ממקומותיהם והחלו למחוא כפיים ברגע שהשניים נכנסו לחדר.

אל באפט צפויים להצטרף באסיפה השנה סגן יו"ר גרג אבל, בן ה-61, שצפוי לשמש כיורש של באפט בתפקיד המנכ"ל ומנהל את עסקיה הלא ביטוחיים של החברה וסגן היו"ר אג'יט ג'יין, בן ה-72, המנהל כיום את פעילות הביטוח של החברה. יתכן גם שזו תהיה ההופעה הפומבית היחידה של המשקיע האגדי השנה. 

 

השאלות הקשות

שאלות רבות וקשות צפויות להישאל באסיפת המשקיעים. כמה זמן באפט מתכנן להישאר בתפקיד, האם המניה תצליח לנצח את ה-S&P 500, מדוע נרשמה ירידה במספר הבייבאקים מאז 2021, האם ההנהלה תצליח למלא את החור הענק שבאפט ישאיר ולהציג ביצועים דומים לאלו שהחברה השיגה תחת ניהולו .וזה רק חלק קטן מהשאלות. נרשמו תהיות בקרב המשקיעים וכן בקרב האנליסטים בוול-סטריט, האם ההחלפה של באפט בתפקיד תגרום לברקשייר לחלק דיבידנד, ואולי בכלל עדיף לחברה לפעול אל עבר פיצול עסקיה. 

הדבר העיקרי לו המשקיעים מחכים בקוצר רוח, בין אם יודו בזה או לא, הוא עדכון לגבי מה ומי מתכנן באפט להשאיר אחריו. מוקדם יותר השנה באפט אמר כי הוא מצפה לשאלות קשות "בדיוק כמו שאנחנו אוהבים את זה". 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

המסע של ברקשייר

מאז באפט השתלט על יצרנית הטקסטיל שהייתה בקשיים ב-1965, ברקשייר האת'ווי עברה מסע יוצא דופן לאחר שהמשקיע האגדי הפך אותה, בעזרת כללי ההשקעה שלו ושותפו מאנגר לאחת החברות הגדולות בעולם, עם כמעט 400,000 עובדים ועסקים שרובם נמצאים בארה"ב המשמשים כמדד נוסף לבריאות הכלכלה האמריקאית.

מפעל הטקסטיל

בין עסקיה הגדולים של ברקשייר ניתן למצוא את חברת הרכבות BNSF, ברקשייר האת'ווי אנרגיה, המהווה אחת מיצרניות החשמל הירוק הגדולות בארה"ב ומבטחת הרכוש והתאונות הגדולה בעולם, כולל Geico חברת ביטוח הרכב השלישית בגודלה. בנוסף, יש גם עסקים קטנים יותר כמו NetJets, החברה המובילה בטיסות פרטיות; Clayton Homes היצרנית המובילה של בתים בבנייה מהירה; חברת הצבע Benjamin Moore; חברת Dairy Queen, רשת הגלידריות; ואחד מעסקי תיווך הנדל"ן הגדולים בעולם.

בנוסף לכך ברקשייר מחזיקה תיק מניות בגובה 360 מיליארד דולר בהובלת אפל, המהווה 40% מהחזקותיה של החברה, כמו גם כמעט 170 מיליארד דולר במזומן ושווי מזומנים. 

צורת העבודה של ברקשייר היא יוצאת דופן כאשר היא נותנת עצמאות כמעט מוחלטת לחברות שבשליטתה ומשאירה החלטות מפתח בידיי מנהלי החברות. יותר מזה, הצוות של ברקשייר כולל 26 עובדים בלבד. ללא יועצים תאגידיים, קשרי משקיעים או צוות יחסי ציבור בחברה שמתקרבת לשווי של טריליון דולר. 

האסטרטגיה הזו עובדת. החברה צפויה להניב השנה רווח תפעולי של 40 מיליארד דולר לאחר מס ושווי שוק של 880 מיליארד דולר, השביעי בגודלו בשוק המניות. המחיר של מניות ה-Class A של החברה עומד על יותר מ-600,000 דולר למניה לאחר שעלתה מ-20 דולר בלבד, ללא שום פיצולי מניות בדרך מאז השתלט באפט על החברה. בנוסף, המשקיעים שרכשו מניות Class B שהונפקו ב-1996 ראו את ההחזקה שלהם מזנקת פי 20. מדובר באחת המניות המוחזקות ביותר על ידי משקיעים פרטיים, עם בערך שלושה מיליון בעלי מניות. 

 

למי יוריש המיליארד את הונו?

במכתבו האחרון אמר באפט כי ברקשייר מחזיקה במנכ"ל הנכון לרשת אותו ובדירקטוריון הנכון, כשהמיליארדר תרם מניות בשווי 866 מיליון דולר לארבעה עמותות משפחתיות.  המיליארדר ציין כי שלושת ילדיו, הווארד, סוזן ופיטר באפט, יקיימו את צוואתו וישמשו כנאמנים של קרן הצדקה שתקבל כמעט את כל הונו. 

באפט והילדים

"שלושת ילדיי הם המוציאים לפועל של הצוואה הנוכחית שלי וכן הנאמנים הנקובים בקרן הצדקה שתקבל יותר מ-99% מההון שלי בהתאם להוראות הצוואה", אמר באפט. "הם לא היו מוכנים לחלוטין לאחריות המדהימה הזו ב-2006, אבל עכשיו הם כן. בניהול הנאמנות, על השלושה לפעול פה אחד. בגלל האופי האקראי של המוות, תמיד חייבים למנות יורשים". שלושת ילדיו של באפט הם בני 65 עד 70 עם האוורד וסוזן באפט שנמצאים במועצת המנהלים של ברקשייר. המשקיע האגדי החל למסור את מניותיו בברקשייר ב-2006 ותרם יותר ממחצית מהן מאז. עיקר התרומות שלו היו עבור הקרן של ביל ומלינדה גייטס. 

באפט מחזיק כיום ב-15% מברקשייר עם 216,687 מניות מקלאס A וכ-344 מניות מקלאס B ושווה בערך 130 מיליארד דולר. באחת מתרומותיו האחרונות המיר באפט 1,600 מניות מסוג A לכ-2.4 מיליון מניות מסוג B. 

בצעד המשקף את עסקיו ופילוסופיית הנתינה שלו, באפט כתב כי קרן הצדקה תונזל מעצמה במשך עשור בערך ויעבדו בה מספר מצומצם של עובדים. המיליארדר אינו מעוניין ביצירת קרן צדקה ארוכת טווח כמו קרן פורד. לפי השקפתו, יש לחלק את עושרו במשך זמן קצר יחסית לאחר מותו על מנת למקסם את השפעתו. 

"ילדיי, יחד עם אביהם, יש אמונה משותפת כי עושר שושלתי, למרות שהוא חוקי ונפוץ ברוב העולם, כולל ארה"ב, אינו רצוי." אמר באפט. "יתרה מכך, היו לנו הזדמנויות רבות לראות שלהיות עשיר לא הופך אותך לחכם או לרשע. אנחנו גם מסכימים כי הקפיטליזם, יהיו חולשותיו אשר יהיו, לרבות הפערים העצומים בעושר ובהשפעה הפוליטית שהוא מספק לאזרחיו - עשה פלאים וממשיך לחולל פלאים". 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    Ron DeSantis 02/05/2024 08:53
    הגב לתגובה זו
    העולם יהיה יותר נקי ופחות מושחת...
  • 1.
    כתבה נהדרת אודות אדם דגול (ל"ת)
    א 01/05/2024 23:17
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social