קנאביס
צילום: אתר FREEPIC

מניות הקנאביס מזנקות - המנהל לאכיפת סמים בארה"ב עשוי לסווג מחדש את הסם

מניית טילריי טסה ב-40%, קאנופי ב-66% ואורורה ב-37%, בעקבות דיווחים כי ה-DEA מתכנן לסווג מחדש את הקנאביס כסם מדרגה 3
אדיר בן עמי | (7)

חברות הקנאביס כמו טילריי, קאנופי גרות' ואורורה מזנקות בעקבות דיווחים כי המנהל לאכיפת סמים האמריקאי (DEAׂ) מתכנן לסווג מחדש את הקנאביס כסם פחות מסוכן. 

ה-DEA מתכנן לסווג מחדש את המריחואנה כסם מדרגה 3, לעומת הסיווג הנוכחי שלו כסם מדרגה 1. בין הסמים המסווגים בדרגה 3 נמצאים טסטוסטרון וסטרואידים, בעוד דרגה 1 כוללת סמים קשים כמו LSD. הסיווג צפוי להכיר מחדש בשימושים הרפואיים של הקנאביס, אם כי זה לא אומר שהסם יהפוך לחוקי באופן מוחלט לשימוש חופשי. 

מניית טילריי TILRAY INC טסה ב-40%, קאנופי CANOPY GROWTH CORP ב-66% ואורורה AURORA CANNABIS INC ב-37%. 

רוב מניות הקנאביס עלו השנה, כאשר המשקיעים הימרו על שינויים פוטנציאליים ברגולציה עבור המריחואנה. עם זאת, מניית טילריי דווקא ירדה ב-4.6% השנה, כאשר החברה סיפרה תחזית מאכזבת לשנה. מנכ"ל החברה, ארווין סיימון, ציין היום (שלישי) בראיון כי "סיווג מחדש יהווה אבן דרך משמעותית לרפורמה בארה"ב, שכן היא סוללת את הדרך להקמת תעשיית קנאביס רפואי חוקית". 

מדינות רבות בעולם נפתחות לאט לאט לשימוש בקנאביס כשהאחרונה בהן היא גרמניה, המדינה הגדולה באירופה שלפני כחודשיים הודיעה כי החזקת קנאביס לא תיחשב עוד לעבירה וכי כל אדם מגיל 18 יוכל להחזיק בביתו עד 50 גרם וכ-25 גרם במקומות ציבוריים. בעקבות החוק, עישון הקנאביס במקומות ציבוריים יהפוך לחוקי החל מהיום (1 באפריל). 

בדומה למדינות רבות ביניהן ישראל, גם בגרמניה למרות האיסור על השימוש, הקנאביס ממשיך להיות פופולרי בעיקר בקרב הצעירים. דבר שלא משאיר יותר מדי אפשרויות לרשויות שהתעייפו כבר מלהתעסק בעניין ומעדיפות פשוט להפוך את הסם לחוקי. בגרמניה, לפי סקרים שונים, 1.3 מיליון אזרחים משתמש באופן קבוע בקנאביס - ועוד כשלושה מיליון וחצי תושבים נחשבים ל"משתמשים מזדמנים".

בקנדה, קבוצה שהוקמה על ידי הממשלה לבחינת ההשפעות של לגיליזציה המליצה לא מזמן כי הממשלה תפחית את המיסים שעל הצרכנים לשלם ברכישת קנאביס. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    העולם נגד עישון, ובקנביס, בגלל שוחד של חברות - ההפך. (ל"ת)
    פסיכיאטר 01/05/2024 07:22
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עושה חשבון 01/05/2024 01:17
    הגב לתגובה זו
    נזקי העישון ממונים ע"י המדינה . לכן יש לגבות מס כמו על סיגריות .
  • 3.
    שלומי 30/04/2024 23:24
    הגב לתגובה זו
    אינטרקיור הוכיחה את עצמה בארץ שיש לה את היכולת לבלוע את החברות הקנדיות. מה שמענין פה שהן מכירות את אינטרקיור מצויין. ולכן, הסיכוי שהחברה תיבלע ע"י הקנדיות או תמוזג- גדולה. היתרון שלה בקנאביס רפואי הוא מהטובים בעולם ואולי הטוב ביותר. ההערכה שלי-מיזוג לפי 9-10 דולר למנייה.
  • 2.
    דש 30/04/2024 23:17
    הגב לתגובה זו
    גידול של עשב הוא אותו דבר כמו כל ירק והמחיר צריך להיות לא יותר מ-3 $
  • זה חיסרון עצום . קאנופי במקום הראשון 01/05/2024 07:10
    הגב לתגובה זו
    זה חיסרון עצום . קאנופי במקום הראשון
  • 1.
    אלון 30/04/2024 22:40
    הגב לתגובה זו
    עוד שפל שהדור שלנו הגיע...
  • אז תמשיך לצרוך סמים חוקיים בשם תרופות וכדורים (ל"ת)
    אני 01/05/2024 00:07
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.