נוברטיס קופצת בטרום: הרווח צמח ב-16% ברבעון, התחזית חזקה

נוברטיס אומנם לא מתמקדת בתרופות הרזיה והטיפול שלה בסרטן הערמונית הוא לא המיקוד העיקרי, אבל החברה מצליחה להציג תוצאות טובות בתחומים אחרים בהן יש פחות חברות גדולות; "המומנטום בעסק שלנו ובפייפליין נותן לנו ביטחון מתמשך בתחזית הצמיחה שלנו לטווח הבינוני והארוך", אמר המנכ"ל אחרי הדוחות
רוי שיינמן |
נושאים בכתבה נוברטיס תרופות

ענקית התרופות השוויצרית נוברטיס  NOVARTIS AG ADS עולה ב-5% בטרום. החברה העלתה את תחזיתה השנתית לאחר שהרווח והמכירות ברבעון הראשון עלו על ציפיות האנליסטים. החברה צופה כעת שנתוני המכירות נטו לשנת 2024 יגדלו בשיעור חד-ספרתי גבוה עד דו-ספרתי נמוך, לעומת תחזית קודמת של צמיחה בטווח חד-ספרתי אמצעי.

הרווח של החברה עלה ב-16% ברבעון הראשון ל-4.54 מיליארד דולר, לא כולל את חטיבת התרופות הגנריות לשעבר סאנדוז שפוצלה מהחברה באוקטובר האחרון. ההכנסות טיפסו ל-11.83 מיליארד דולר מ-10.80 מיליארד דולר, לא כולל פעילות סאנדוז. גידול חזק במכירות של תרופת הלב Entresto ותרופת הפסוריאזיס Cosentyx, ששניהן חצו את רף מיליארד הדולר ברבעון, תרמו לצמיחה.

עם זאת, תרופת סרטן הערמונית Pluvicto לא עמדו בציפיות האנליסטים, למרות עלייה של 47% במכירות ל-310 מיליון דולר ברבעון הראשון. הסיבה העיקרית לפספוס הציפיות, לדברי החברה, היא קשיי שרשרת אספקה שחוותה במהלך הרבעון. נוברטיס צופה שעם פתיחת אתרי ייצור חדשים עבור Pluvicto, המכירות בארה"ב ימשיכו לצמוח במהלך השנה, ואילו באירופה צפויה צמיחה נוספת במחצית השנייה של השנה.

המנכ"ל  ציין כי הצמיחה הייתה חזקה בכל המותגים המובילים שלה, ביניהם תרופת אי ספיקת לב המצליחה Entresto ותרופת הפסוריאזיס Cosentyx.

"הביצועים שלנו היו רחבים, בכל מותגי הצמיחה המרכזיים ובכל הגיאוגרפיות, מה שמאפשר לנו להעלות את התחזית לשנת 2024 כולה", אמר המנכ"ל ואס נאראסימהאן בהצהרה. נאראסימהאן אמר כי החברה המשיכה לקדם את פייפליין התרופות שלה ברבעון הראשון, כולל טיפולים לסרטן הערמונית ולוקמיה. "המומנטום בעסק שלנו ובפייפליין נותן לנו ביטחון מתמשך בתחזית הצמיחה שלנו לטווח הבינוני והארוך", אמר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.