מגרש מכוניות
צילום: shutterstock

אחרי החרם הטורקי - הכירו את החרם הסיני

אחרי חרם טורקי והגבלות ייצוא לישראל, קריאות פוליטיות מצד סין מעלות חשש שמא גם היא תטיל מגבלות כאלו ואחרות; על מה זה עשוי להשפיע? ומדוע יש סיכוי שהאמירות לא תגרורנה צעדים מעשיים?
דור עצמון | (8)

כמו בכל סבב אלים בין ישראל לחמאס עולות קריאת אנטי-ישראליות ופרו-פלסטיניות מצד ארגונים עוינים ובלא מעט מהמקרים גם מצד מדינות כאלו ואחרות. המלחמה הנוכחית משמעותית מן הסתם הרבה יותר ונראה שפעם הראשונה גם הביאה לחרמות מעשיים מצד מדינות.

טורקיה, בעלת יחסי אהבה-שנאה עם ישראל, לקחה את האירועים צעד אחד קדימה והטילה לפני כשבועיים הגבלות ייצוא נרחבות לישראל על רשימה של לא פחות מ-54 מוצרים. ברשימת ההגבלות החדשה כלולים מוצרים מתחומים שונים כמו ברזל ופלדה, חומרי בניה נוספים כמו מלט ולבנים, כימיכלים שונים, דלק מטוסים ואפילו עגבניות. ב-2023 ישראל ייבאה מתכות מטורקיה בהיקף של 1.14 מיליארד דולר, מינרלים ודלקים ב-500 מיליון דולר, מכונות ומיכון חשמלי בהיקף של 670 מיליון דולר, וגם תוצרת חקלאית ביותר מחצי מיליארד דולר. בסך הכל הסתכם היבוא מטורקיה ב-2023 בהיקף של 5.27 מיליארד דולר.

רוב המוצרים המיובאים מטורקיה, בערך רבע, הם מוצרי מתכת, כך שעיקר הפגיעה הצפויה תהיה בענף הבניה. היבואנית העיקרית של מלט טורקי היא סימנט, חברת בת של מספנות ישראל. סימנט מסרה כי חלק גדול מהמלט שהיא מייבאת מגיע גם מיוון ושהיא תוכל להשלים את הייבוא ממדינות אחרות. גם חמת הודיעה כי היא צופה השפעה עליה כתוצאה מההגבלות הטורקיות, כאשר החברה ציינה כי היא מייבאת מוצרי קרמיקה וסניטציה מספקים שונים בטורקיה.

צריך לזכור שרק בשנה שעברה התחממו יחסי ישראל-טורקיה משמעותית. הנשיא הרצוג התקבל בטקס רב רושם בארמון של ארדואן ואפילו נתניהו פגש את הנשיא הטורקי לראשונה אי פעם לפגישה רשמית בארה"ב בשולי עצרת האו"ם, פחות מחודש לפני מתקפת הטרור של החמאס.

מדינות נוספות בדרך?

האווירה הפוליטית בסין משמיעה לאחרונה יותר ויותר קולות נגד ישראל והמלחמה בעזה. אולי כי הם באמת תומכים בפלסטינים ואולי כי הם רוצים להתנגד למדיניות האמריקאית, יריבתם הגדולה, שבוחשת במזרח התיכון ומעמיקה את אחיזתה. התגברות האמירות הפוליטיות מצד סין בכל הקשור לנעשה בישראל מעלות לאחרונה את החשש שמא גם במדינה הקומוניסטית עלולה להטיל הגבלות כאלו ואחרות על הייצוא לישראל.

תעשיית הרכב הסינית מהווה נדבך מרכזי בפעילות הסחר בין המדינות. רק בשנה שעברה הכניס ייבוא הרכב החשמלי מסים בכ-700 מיליון דולר. המכוניות הסיניות כבשו מזמן את שוק הרכב הישראלי ואף הצליחו להדיח ביתר קלות את טסלה האמריקאית מהבכורה, כאשר היצרנית החשמלית BYD מסרה כמות כפולה מטסלה. זה נמשך גם לתוך 2024. BYD מסרה 6,995 מכוניות חדשות ברבעון הראשון של השנה כמעט פי 4 מיצרנית ה-EV ג'ילי (Geely) שמסרה 1,932 מכוניות ברבעון והתמקמה במקום השני בקטגוריית המכונית החשמליות. גם ברשימה הכללית - הכוללות את יצרנית הרכבים המונעים בבנזין - BYD תופסת את המקום הרביעי המרשים.

חרף העובדה שישראל היא נתח שוק מאוד קטן עבור הסינים, אלו רואים בה כ"מגרש משחקים" כדי לבחון את הדגמים החדשים עם טכנולוגיה מתקדמת. גם קצב הצמיחה המהיר במיוחד של השוק בישראל מתמרץ את היצרנים הסיניים לייצא דווקא לכאן ביתר שאת - קצב המכירות של BYD, למשל, קפץ ב-18.6% מהרבעון הראשון של 2023 לרבעון הראשון של 2024.

מדובר בשני נתונים קריטיים שעשויים להכריע את הכף בשאלה האם גם הסיניים ינקטו בצעדים כלכליים ומסחריים כנגד ישראל, זאת כאמור לאור ההתבטאויות הפוליטיות הגוברות שם. עם זאת, צריך לזכור שהפוליטיקה הסינית מונעת לא מעט מהכלכלה ולעתים היא זו שמכתיבה את הפוליטיקה במדינת הענק. הסינים יודעים להפריד בין אירועים פוליטיים לבין עסקי הייצוא, כל עוד זה כמובן משרת אינטרס. דעיכת המלחמה לאחרונה תורמת לשקט היחסי שנשמע מצד הסינים אך התפרצות מחודשת או חלילה מלחמה בצפון עלולה לדרדר את היחסים. מוקדם להעריך כיצד יפעלו הסינים אך במקרה של חרם כזה או אחר מצדם, יהיה מדובר במכה קשה לכלכלה ושיבוש מהותי בשרשרת הייבוא.

קיראו עוד ב"גלובל"

הסינים, כך אומרים המומחים, דווקא רוצים קשר עם ישראל ומעריכים את יכולתיה הטכנולוגיות. יש די הרבה שיתופי פעולה עם הסינים שהשקיעו סכומים מאוד גבוהים בטכנולוגיה מקומית. מעבר לכך, הסינים רכשו כאן פעילויות מאוד משמעותיות, לרבות תנובה ומכתשים-אגן שהפכה לאדמה וחברות נוספות. מדובר בהשקעות מצרפיות של עשרות מיליארדים.

ההשקעות האלו מבטאות את השיטה שלה - לרכוש נכסים חשובים ברחבי העולם כדי להשפיע על הכללכה באותם המקומות ולהפוך בהדרגה לפקטור חשוב בכלכה, בחברה ואולי בהמשך בפוליטיקה. סין השתלטה באופן הזה על מדינות עניות באפריקה שתלויות בה באופן מוחלט.

האם סין היא חלק מציר הרשע? לא בטוח, אבל בעולם של שחור ולבן, יש שתי קבוצות מרכזיות - הקבוצה המערבים שבראשה ארה"ב וכל היתר. ברגע שארה"ב סימנה את סין כסוג של אויבת על רקע משבר הסחר והגניבות הטכנולוגיות של הסינים, הסינים לא נותרו אדישים והציגו את יכולתם הפוליטית מול רוסיה, איראן ומדינות נוספות.

ישראל לכאורה לא קשורה, אבל אין דבר כזה - הממשלה בהיצמודתה לארה"ב בחרה צד, וזה עלול לעלות ביוקר מול הסינים. זה לא רק רכבים חשמליים. זה גם ייבוא בהיקפים מאוד גדולים של מוצרי מזון, מוצרים תעשייתיים, ביגוד ועוד.  

כבר עכשיו מרגישים הקניינים בחברות ישראליות לא מעטות את הרוח הקרה הנושבת מסין. מעכבים סחורה, לא מוכנים לעבוד מול הקניינים הישראלים - חלק אומר ישירות, חלק פשוט דוחה-מעכב ומספק הצעות מחיר לא רלבנטיות. משהו קרה מאז המלחמה, והשאלה לאן הולכים מכאן?

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    נקודת החולשה של התורקים זה האנרגיה (ל"ת)
    mtlk 24/04/2024 04:05
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יריב 23/04/2024 13:20
    הגב לתגובה זו
    היצרנים האירופים, הקוריאנים, היפאניים כומובן האמריקאים ישמחו למכור בישראל. אני בכלל חושב שצריך לאסור ייבוא רכבים מטורקיה לישראל (שייבאו טויוטות מיפאן כמו פעם - הן ממילא טובות יותר מהזבל שמיוצר בטורקיה) ולבטל את הסכם הסחר החופשי עם טורקיה, שכבר הפרה אותו.
  • 5.
    לא יהיה חרם סיני! לסינים לא איכפת מפוליטיקה (ל"ת)
    דנן 23/04/2024 12:46
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הייטק 23/04/2024 11:49
    הגב לתגובה זו
    יש לנו כסף מהייטק מי צריך יצור מקומי ניקנה הכל בחוץ זו התוצאה.
  • 3.
    לא לריב עם אף מדינה,גם לא אויב בשביל הפלשתינאים (ל"ת)
    שי.ע 23/04/2024 08:58
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הרוב קובע 23/04/2024 07:55
    הגב לתגובה זו
    איך רבע הפך לרוב? השתלטות עויינת?
  • מתמטיקה 23/04/2024 12:45
    הגב לתגובה זו
    בכוונה היא שרבע הוא החלק הגדול, כי שאר המוצרים המיובאים הם פחות מרבע כל אחד... לא צריך להיות חכמולוג.. תגדיל ראש
  • 1.
    נחום 23/04/2024 00:23
    הגב לתגובה זו
    עם כול הניסיון הטכנולוגי שנצבר מאז שסוסתיא התפרקה, צריך להקים מפעל לרכב כחול לבן שיענה על הביקושים בשוק המקומי. יש לנו יכולת וגם אמצעים
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

המדדים בעליות של עד 0.9%; ה-CPI עלה ב-0.3%, פחות מהצפי של 0.4% ואינטל ממשיכה לזנק

מה התפרסם במדד המחירים (CPI) ואיזה סקטורים הובילו את המדד? מה עושים המדדים המובילים בוול סטריט, האינפלציה, החוזים ומניות במרכז 

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה אינטל

ול סטריט נפתחת בירוק, כאשר המדדים עולים עד 0.5%. הנאסדק עולה 0.9%, ה-S&P עולה 0.7% ואילו הדאו גם הוא עולה ב-0.5%

מדד המחירים לצרכן (CPI) לחודש ספטמבר עלה ב-0.3% לעומת אוגוסט, פחות מהצפי שעמד על 0.4% ולפי עלייה של 0.4% בחודש הקודם, כך לפי נתוני הלשכה לסטטיסטיקה של העבודה שפורסמו היום, לאחר שנדחה עקב השבתת הממשל. במונחים שנתיים, המדד עלה ב-3% לעומת תחזית של 3.1% ועלייה קודמת של 2.9%. מדד הליבה של ה-CPI (שאינו כולל מחירי מזון ואנרגיה) עלה ב-0.2% לעומת החודש הקודם, פחות מהצפי ל־0.3% וללא שינוי לעומת העלייה הקודמת של 0.3%. במונחים שנתיים, מדד הליבה עלה ב-3.0%, לעומת צפי ל-3.1% ועלייה קודמת של 3.1%.

קטגוריית המזון עלתה ב-3.1% לעומת השנה שעברה, כאשר מזון מחוץ לבית התייקר ב-3.7% והוצאות על מזון בבית עלו ב-2.7%. הקטגוריה שבה נרשמה העלייה החדה ביותר לעומת השנה שעברה הייתה בשר הבקר. מחירי בקר טחון לא מבושל עלו ב-12.9%, נתחי בקר לצלייה עלו ב-18.4%, וסטייקים עלו ב-16.6%. סך מחירי הבקר עלו ב-1.2% בהשוואה חודשית לספטמבר. 

מחירי הבקר בארה"ב נמצאים כיום ברמות שיא, תוצאה של מחסור בהיצע שנגרם משילוב של בצורות ממושכות, עלויות מספוא גבוהות, ירידה במלאי הבקר, וביקוש חזק מצד הצרכנים. העדר הבקר הלאומי בארה"ב נמצא כיום ברמתו הנמוכה ביותר זה עשרות שנים. הבצורות הקשות בחמש השנים האחרונות אילצו את מגדלי הבקר לצמצם את עדרי הרבייה, עקב מחסור בשטחי מרעה ובמספוא. מחזור ההתאוששות צפוי להימשך מספר שנים. האנליסטים מציינים כי מכסים על יבוא והפרעות בסחר העולמי הגבילו את אספקת הבשר ממדינות אחרות והובילו לעליית המחירים.

גם מחירי הטיסות בארה"ב עלו ב-3.2% בחודש ספטמבר לעומת התקופה המקבילה אשתקד (במונחים לא מנוכי עונתיות. התחזיות לשנת 2026 מצביעות על עלייה מתונה במחירי הטיסות בארה"ב, בין 1% ל-2%, אם כי האטה כלכלית עלולה לערער את סקטור התעופה. באופן כללי, קיבולת חברות התעופה בארה"ב נמצאת במגמת התרחבות, מה שמסייע לרסן קפיצות חדות במחירים, אף על פי שעיכובים באספקת מטוסים נמשכים. אירוח מונדיאל 2026 בארה"ב צפוי להשפיע על מחירי הטיסות בחלק מהקווים. מדד המחירים יצביע על אינפלציה דביקה; איך זה ישפיע על הריבית?

שוק השבבים בעליות בטרום פתיחה. בולטת במיוחד מניית אינטל Intel Corp 5.85%  שמובילה את המגמה עם זינוק של 6%, אחרי פרסום תוצאות חיוביות ותחזית מפתיעה: הביקוש לשבבים צפוי לעלות על ההיצע גם בשנת 2026. מניית אינטל כבר הגיבה לדוח במסחר אתמול בעלייה של 3.5%, אבל מה שנותן את הבוסט היום אלו המלצות אנליסטים שמסתלים על 2026 באופטימיות. הרבעון הקרוב, אגב, יהיה יחסית חלש.