אנרגיה סולארית
צילום: תיגי סולאר

המתחרות של סולאראדג' מקבלות המלצת קנייה - האם זה הזמן להיכנס לסולאר?

תעודת הסל שעוקבת אחר מניות הסולאר Invesco Solar ירדה ב-46% במהלך 12 החודשים האחרונים, לעומת עלייה של 21% במדד ה-S&P 500. למרות זאת, בוול-סטריט אופטימיים לגבי אנפייז ו-Sunnova 
אדיר בן עמי | (2)

מגזר הסולאר עבר 12 חודשים לא פשוטים בעקבות הריבית הגבוהה והביקוש שירד. כעת, טוענים בוול-סטריט שלמרות המצב, יש שתי חברות סולאר ששווה לקנות ואחת מהן היא המתחרה הגדולה ביותר של סולאראדג' סולאראדג' . 

אנליסטים ב-Truist Securities שדרגו את המלצותיהם למניות אנפייז ENPHASE ENERGY ו-Sunnova SUNNOVA ENERGY INTERNATIONAL INC ל"קנייה" מ"החזק" והעלו את מחיר היעד של מניית אנפייז ל-145 דולר מ-85 דולר ואת של Sunnova מ-10 דולר ל-18 דולר. לפי האנליסטים, החברות פועלות לצמצום עלויות וזה צפוי לעזור להן בהמשך. 

תעודת הסל שעוקבת אחר מניות הסולאר Invesco Solar ירדה ב-46% במהלך 12 החודשים האחרונים, לעומת עלייה של 21% במדד ה-S&P 500. מגזר האנרגיה הנקייה ספג מכות קשות בתקופה האחרונה בזמן שהריבית הגיעה לשיא היסטורי. הביקוש לפאנלים סולאריים ירד כאשר ללקוחות הפסיק להיות משתלם לקחת הלוואה בכדי לממן את התקנת הפאנלים. בוול-סטריט טוענים כי זה הזמן להיכנס לתחום הסולאר, כאשר השוק מצפה להורדת ריבית. 

 

אנפייז

מניית אנפייז ירדה כבר 19% השנה וכ-51% ב-12 החודשים האחרונים. עם זאת, האנליסטים ממשיכים להיות אופטימיים כאשר החברה פועלת לקצץ בעלויות ומפטרת עובדים. "אנו מצפים שהפחתת עלויות התפעול והנעת שיפור לטווח הארוך בשולי הרווח יהוו מוקד מרכזי בדוחות הרווחים הקרובים של חברות הסולאר, בהתחשב בביקוש והעדפה הגוברת בקרב המשקיעים לתזרים מזומנים על פני צמיחה", אמר האנליסט ג'ורדן לוי מ-Truist.

בחודש דצמבר האחרון הודיעה החברה כי התחילה בתוכנית רה ארגון להפחתת עלויות התפעול. בין היתר כחלק מהתכנית יצומצם כוח האדם שלה ב-10% והיא תפסיק את פעילותה בוויסקונסין ובטימישוארה, רומניה. "אנו מבצעים שינויים קשים בחברה שלנו כדי להתמודד עם הסביבה המאקרו-כלכלית המאתגרת תוך המשך השקעה בסדר העדיפויות האסטרטגי שלנו", אמר אז המנכ"ל בדרי קוטנדרמן. "במהלך החודשים האחרונים, עשינו מאמצים משמעותיים להפחית את עלויות התפעול שלנו, אבל יש לנו עוד הרבה עבודה לעשות כדי להפוך את הפעילות שלנו ליעילה ורזה". 

החברה צופה כי עלויות הרה-ארגון יסתכמו בין 16 ל-18 מיליון דולר, כאשר כ-15 מיליון דולר מההוצאות יופיעו כבר ברבעון הרביעי של 2023. מנכ"ל אנפייז ציין כי כתוצאה מהריביות הגבוהות והשינויים הרגולטוריים שעשו חלק מהמדינות, צפויה ירידה בהכנסות החברה. 

בדוחותיה לרבעון השלישי רשמה החברה רווח למניה של 1.02 דולר, על הכנסות של 551.08 מיליון דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 1.01 דולר על הכנסות של 566.05 מיליון דולר. האכזבה בדוחות האחרונים הגיעה בעקבות התחזית החלשה לרבעון הרביעי. אנפייז צפתה מכירות של בין 300 ל-350 מיליון דולר, הרבה מתחת לצפי האנליסטים של 579 מיליון דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

סולאראדג'

קשה לכתוב על מגזר הסולאר מבלי להזכיר את סולאראדג'. החברה הודיעה לאחרונה כי תפטר כ-16% מכוח האדם הגלובלי שלה, כ-900 עובדים, מתוכם כ-500 עובדים באתרי הייצור של החברה בישראל ובעולם. מספר המפוטרים בישראל הנו כ-550 עובדים, מרביתם במטה החברה והשאר במפעל היצור בציפורית.

סולאראדג' נמצאת במשבר קשה שנובע משני השווקים שלה - ארה"ב ואירופה. זה התחיל בארה"ב בה התקנת הפאנלים הסולאריים בקליפורניה בירידה בגלל שינויים רגולטורים (הפחתה בסבסוד) לצד פגיעה בכדאיות ההתקנה בגלל הריבית הגבוהה. זה נמשך במקומות נוספים בארה"ב שהביקושים בהן בהאטה וזה צץ גם מאירופה - תחרות חזקה לצד פגיעה בכדאיות הכלכלית של הצרכנים הסופיים, גרמה לרמות מלאי גבוהות אצל המתקינים שהם הלקוחות של החברה. על רקע זה, החברה הנמיכה תחזיות פעמיים ופרסמה אזהרת רווח להמשך כשהיא מסיימת את המחצית השנייה של 2023 בכ-50% מתחת להערכות המוקדמות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    התחליף הוא אנרגית הרוח. 24/01/2024 10:41
    הגב לתגובה זו
    התחליף הוא אנרגית הרוח.
  • תלוי איפה. באירופה זה בדרך כלל נכון (ל"ת)
    יריב 24/01/2024 14:11
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.