מהפכת הבינה המלאכותית עשויה להעדיף את אמזון ומטא על אלפבית
הבינה המלאכותית יכולה להיות הצעד הגדול הבא של הפלטפורמות הדיגיטליות ולשמש כתחליף במקרים מסוימים לאינטרנט המסורתי. נראה שבוול-סטריט אופטימיים יותר לגבי העתיד של אמזון ומטא ופחות של אלפבית.
החזון לבינה המלאכותית כיום הוא שהיא תהפוך לכלי שנמצא בכל פלטפורמה צרכנית ועסקית ותסייע בכל דבר, החל מפרודוקטיביות משרדית ועד לתכנון החופשה. בריימונד ג'יימס צופים הכנסות מבינה מלאכותית ג'נרטיבית של 100 מיליארד דולר תוך כמה שנים, עם פוטנציאל להתקרב ל-300 מיליארד דולר בתוך חמש שנים.
אמזון AMAZON נחשבת כמנצחת בין שלושת המתחרות, עם עסקי מחשוב הענן של החברה AWS והשירותים הרבים שאמזון מציעה לחברות הזקוקות לגישה לכלים וחומרה להרצת AI ג'נרטיבי. ג'וש בק מריימונד ג'יימס ציין כי הבינה המלאכותית לא צפוייה לתרום תרומה מהותית לאמזון ב-2024, אבל כן צפויה להוסיף הכנסה שנתית של 10 מיליארד דולר בשנה הקרובה.
רק בתחילת החודש ענקית הקמעונאות הכריזה על שבב בינה מלאכותית חדש עבור שירות מחשוב הענן שלה. באירוע בלאס ווגאס הכריז מנכ"ל AWS, אדם סליפסקי, על Trainium2, הדור השני של שבבים המועדים לאימון מודלים של בינה מלאכותית. לפי סליפסקי, הגרסה החדשה מהירה פי ארבע מהגרסה הקודמת, בעוד היא חסכונית פי שניים באנרגיה. המהלך של AWS מגיע שבועות לאחר שמיקרוסופט הכריזה על שבב AI משלה בשם Maia. ל-Trainium2 צפויה גם תחרות מצד שבב הבינה המלאכותית של גוגל, שמציעה את TPU ללקוחות הענן שלה עוד מ-2018. מנכ"ל AWS אמר כי החברה תתחיל להציע את שבבי האימון החדשים בשנה הבאה.
- חוזרת לשוק: משקפי ה-AI החדשים של גוגל מכוונים גבוה
- כבר לא העשיר ביותר בעולם: מה קורה לאורקל וללארי אליסון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם בנוגע למטא META PLATFORMS קיימת אופטימיות רבה, אבל זה פחות קשור להצעת החברה ללקוחות חיצוניים, אלא יותר לאינטגרציה פנימית של כלי AI. הבינה המלאכותית צפויה לעזור למטא לשפר את מעורבות המשתמשים בפלטפורמות הפייסבוק, האינסטגרם והוואטספ של החברה בעזרת המלצות תוכן, מה שצפוי לספק רווחים מתמשכים מפרסום. בכנס המשקיעים השנתי של החברה השיקה מטא פיצ'רים חדשים כמו עריכה ועיצוב מחדש של תמונות בעזרת AI, עוזר אישי חדש מבוסס AI (בדומה לסירי של אפל) ומספר תכונות חדשות מבוססות AI שיעזרו ליחידים ולעסקים לקדם את עצמם במרחב העסקי והוירטואלי.
- 1.והאז האינטרנט קרס.... (ל"ת)פאבלו 21/12/2023 16:30הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
