אפירם
צילום: טוויטר

אפירם קופצת ב-9% - אחת הנהנות העיקריות מהסייבר מאנדיי

שירות ה-"קנה עכשיו שלם אחר כך" גדל בעקבות בפופולריות במהלך השנים האחרונות, כאשר השימוש בו קיבל דחיפה נוספת מקונים המודעים לתקציב ומנסים להימנע מהעמלות והריביות הנוספות שמתלוות לרכישות בכרטיסי אשראי
אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה אפירם תשלומים

כמות שיא של קונים בחנויות אונליין בארה"ב צפויים להשתמש היום (שני) באפשרות של "קנה עכשיו שלם אחר כך" (BNPL) על מנת להקל במעט על הארנק שלהם לאחר תקופת החגים העמוסה. לפי הערכות, הקונים יבזבזו בין 12 ל-12.4 מיליארד דולר באינטרנט, עם כ-782 מיליון דולר שנעשו באמצעות שירות ה-BNPL דרך חברות כמו אפירם AFFIRM HOLDINGS INC ו-Klarna , זינוק של כמעט 19% מהשנה שעברה.

שירות ה-"קנה עכשיו שלם אחר כך" גדל בעקביות בפופולריות במהלך השנים האחרונות, כאשר השימוש בו קיבל דחיפה נוספת מקונים המודעים לתקציב ומנסים להימנע מהעמלות והריביות הנוספות שמתלוות לרכישות בכרטיסי אשראי.

הכלכלנים צופים כי עונת החגים תהיה איטית יותר השנה משנים קודמות בשל הלחץ הכלכלי איתו הצרכנים מתמודדים בעקבות הריביות הגבוהות יותר והאינפלציה המתמשכת. לפי סקר של חברת Klarna, כמעט מחצית מהאנשים שהשתתפו בסקר אמרו כי הם מודאגים מכך שלא יוכלו לשלם את מלוא חשבונות כרטיסי האשראי שהצטברו בחגים. חברות ה-BNPL ראו עלייה של 29% בהזמנות בארה"ב בבלק פריידי, כשהמוצרים הפופולריים ביותר היו מוצרי אלקטרוניקה אישיים, טלוויזיות ומכשירי מטבח.

"גודל האימוץ של BNPL פשוט הפך כל כך גדול והשירות הפך להיות ממש ממש פופולרי", אמר דן דולב מ-Mizuho Securities. עם זאת, גודל סל הקנייה הממוצע בהזמנות שנעשו עם שירות ה-BNPL, ירד ב-32% מהשנה שעברה, מה שמסמן שהקונים לא עושים רכישות גדולות השנה. 

אפירם נאבקה מוקדם יותר השנה בציפיות כי התחלה מחדש של תשלומי הלוואות הסטודנטים בסתיו הקרוב תפגע בלווים שלה. בכירי החברה אמרו כי הם צופים שהתחלה מחודשת של התשלומים תהיה "רוח נגדית קלה" וכי זה כלול בתחזית שלה להמשך. החברה גם התמודדה עם תחרות מוגברת השנה, לאחר שאפל הציגה שירות משלה של "קנה עכשיו, שלם אחר כך". מנכ"ל אפירם, מקס לבצ'ין, אמר כי החברה נותרה הטובה ביותר בהערכה וניהול סיכונים הקשורים לשירותי ההלוואות וכי הוא לא צופה שהתחרות הגוברת תיפגע בתוצאות העתידיות של החברה.

אנליסט וודבוש, דיוויד צ'יבריני, ציין את התחרות כסיבה להישאר זהירים, לצד לחץ פוטנציאלי על שולי הרווח בעקבות עלייה בעלויות המימון והאטת הצמיחה בהוצאות האיקומרס. "בהתחשב בריביות שנשארו גבוהות בהתמדה, אפירם אמורה להרגיש לחץ מצטבר מרווחים נמוכים יותר ועלויות מימון גבוהות יותר עבור הלוואות המוחזקות במאזן", אמר אנליסט פייפר סנדלר קווין ברקר . תחרות הופכת להיות אחד האתגרים המשמעותיים ביותר של החברה, כשאפשרות ה"קנה עכשיו - שלם אחר כך" הפכה להיות פופולרית בזמן מגפת הקורונה. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    המגיב 28/11/2023 04:28
    הגב לתגובה זו
    כי בחברות כרטיסי האשראי מבינים שהם כנראה כבר לא יוכלו לשלם. הם פונים לגוף נוסף, לקבל הלוואה. איך נראה להם שהקונים האלו ישלמו את ההלוואה שנתנו להם ?
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.