אפירם קופצת ב-9% - אחת הנהנות העיקריות מהסייבר מאנדיי
כמות שיא של קונים בחנויות אונליין בארה"ב צפויים להשתמש היום (שני) באפשרות של "קנה עכשיו שלם אחר כך" (BNPL) על מנת להקל במעט על הארנק שלהם לאחר תקופת החגים העמוסה. לפי הערכות, הקונים יבזבזו בין 12 ל-12.4 מיליארד דולר באינטרנט, עם כ-782 מיליון דולר שנעשו באמצעות שירות ה-BNPL דרך חברות כמו אפירם AFFIRM HOLDINGS INC ו-Klarna , זינוק של כמעט 19% מהשנה שעברה.
שירות ה-"קנה עכשיו שלם אחר כך" גדל בעקביות בפופולריות במהלך השנים האחרונות, כאשר השימוש בו קיבל דחיפה נוספת מקונים המודעים לתקציב ומנסים להימנע מהעמלות והריביות הנוספות שמתלוות לרכישות בכרטיסי אשראי.
הכלכלנים צופים כי עונת החגים תהיה איטית יותר השנה משנים קודמות בשל הלחץ הכלכלי איתו הצרכנים מתמודדים בעקבות הריביות הגבוהות יותר והאינפלציה המתמשכת. לפי סקר של חברת Klarna, כמעט מחצית מהאנשים שהשתתפו בסקר אמרו כי הם מודאגים מכך שלא יוכלו לשלם את מלוא חשבונות כרטיסי האשראי שהצטברו בחגים. חברות ה-BNPL ראו עלייה של 29% בהזמנות בארה"ב בבלק פריידי, כשהמוצרים הפופולריים ביותר היו מוצרי אלקטרוניקה אישיים, טלוויזיות ומכשירי מטבח.
"גודל האימוץ של BNPL פשוט הפך כל כך גדול והשירות הפך להיות ממש ממש פופולרי", אמר דן דולב מ-Mizuho Securities. עם זאת, גודל סל הקנייה הממוצע בהזמנות שנעשו עם שירות ה-BNPL, ירד ב-32% מהשנה שעברה, מה שמסמן שהקונים לא עושים רכישות גדולות השנה.
אפירם נאבקה מוקדם יותר השנה בציפיות כי התחלה מחדש של תשלומי הלוואות הסטודנטים בסתיו הקרוב תפגע בלווים שלה. בכירי החברה אמרו כי הם צופים שהתחלה מחודשת של התשלומים תהיה "רוח נגדית קלה" וכי זה כלול בתחזית שלה להמשך. החברה גם התמודדה עם תחרות מוגברת השנה, לאחר שאפל הציגה שירות משלה של "קנה עכשיו, שלם אחר כך". מנכ"ל אפירם, מקס לבצ'ין, אמר כי החברה נותרה הטובה ביותר בהערכה וניהול סיכונים הקשורים לשירותי ההלוואות וכי הוא לא צופה שהתחרות הגוברת תיפגע בתוצאות העתידיות של החברה.
אנליסט וודבוש, דיוויד צ'יבריני, ציין את התחרות כסיבה להישאר זהירים, לצד לחץ פוטנציאלי על שולי הרווח בעקבות עלייה בעלויות המימון והאטת הצמיחה בהוצאות האיקומרס. "בהתחשב בריביות שנשארו גבוהות בהתמדה, אפירם אמורה להרגיש לחץ מצטבר מרווחים נמוכים יותר ועלויות מימון גבוהות יותר עבור הלוואות המוחזקות במאזן", אמר אנליסט פייפר סנדלר קווין ברקר . תחרות הופכת להיות אחד האתגרים המשמעותיים ביותר של החברה, כשאפשרות ה"קנה עכשיו - שלם אחר כך" הפכה להיות פופולרית בזמן מגפת הקורונה.
- 1.המגיב 28/11/2023 04:28הגב לתגובה זוכי בחברות כרטיסי האשראי מבינים שהם כנראה כבר לא יוכלו לשלם. הם פונים לגוף נוסף, לקבל הלוואה. איך נראה להם שהקונים האלו ישלמו את ההלוואה שנתנו להם ?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
