מיקרוסופט חושפת שבב AI חדש שיכול להחליף את זה של אנבידיה
ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט MICROSOFT תשתמש בקרוב בשבב משלה, במקום זה של אנבידיה, עבור חלק מיישומי הבינה המלאכותית שלה. החברה הכריזה היום (רביעי) על המאיץ החדש שלה Azure Maia AI שנועד להרצה של יישומי בינה מלאכותית ומאפשר לאמן מודלי שפה גדולים.
עד היום, לפחות חלק מהעבודה בשירות הענן - Azure, רצה על מעבדים תוצרת אנבידיה, שהמעבד הגרפי (GPUׂ) המוביל של ענקית השבבים, H100, כולל 80 מיליארד טרנזיסטורים. לפי מיקרוסופט, השבב החדש שלה מיוצר בתהליך של 5 ננומטר ומכיל כ-105 מיליארד טרנזיסטורים. השבב Maia יושק במרכזי הנתונים של החברה בתחילת השנה הבאה וישמש תחילה להרצת שירותי Microsot 365, Bing ו-Azure OpenAI. מיקרוסופט לא סיפקה פרטים בנוגע לביצועי השבב החדש, אך אמרה כי היא מתכננת לספק מדדים לאחר שתפרוס את השבב. החברה גם הכריזה על מעבד חדש למרכזי הנתונים לשימוש כללי, שנקרא Azure Cobalt ומבוסס על עיצוב מבית Arm.
"מיקרוסופט בונה את התשתית בכדי שתוכל לתמוך בחדשנות בבינה מלאכותית, ואנו מדמיינים מחדש כל היבט של מרכזי הנתונים שלנו על מנת לתת מענה לצרכי הלקוחות", אמר סקוט גאת'רי, סגן נשיא בכיר בקבוצת Cloud + AI של מיקרוסופט. "בקנה המידה בו אנו פועלים, חשוב לנו לייעל כל שכבה בתשתית על מנת למקסם את הביצועים, לגוון את שרשרת האספקה שלנו ולתת ללקוחות אפשרויות בחירה."
מיקרוסופט לעומת המתחרות
מיקרוסופט היא לא ספקית הענן היחידה שיצרה שבבי AI משלה. לגוגל יש את יחידת העיבוד Tensor או TPU וב-AWS של אמזון משתמשים במאיץ ה-Trainium. יתכן מאוד ששבב ה-AI החדש של מיקרוסופט לא ישפיע יותר מדי על ההובלה של אנבידיה, שכן שבב ה-H100 של החברה, שעולה 25 אלף דולר ליחידה, נהנה מביקוש רב שאנבידיה התקשתה לעמוד בו והפך למעבד המועדף להפעלת יישומי בינה מלאכותית.
- הביקוש בשיא: מיקרוסופט השקיעה כבר 60 מיליארד דולר בתשתיות AI
- מיקרוסופט תשקיע 8 מיליארד דולר באיחוד האמירויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הלקוחות כיום מעדיפים את הפתרונות שמציעה אנבידיה בכל הקשור ל-AI לעומת הספקים האחרים בעקבות הביצועים וההכרות עם מערכת התוכנה של החברה שנקראת CUDA. המפתחים בונים ומשתפים כלים וספריות הקשורים ל-AI כבר למעלה מעשור בפלטפורמה של אנבידיה, מה שמקל באופן משמעותי על בניית יישומי AI במהירות.
כנס Microsoft Ignite וה-Copilot
חזרה למיקרוסופט: ענקית הטכנולוגיה החלה היום כנס בן יומיים בשם Microsoft Ignite, שיכלול יותר מ-100 הכרזות על מוצרים חדשים הקשורות ברובן לבינה מלאכותית. החברה חשפה גם כי לפי סקר שערכה בקרב 22 אלף משתמשים מוקדמים בעוזר הדיגיטלי ה-Copilot שלה עבור Microsoft 365, המוצר מביא לשיפור הפרודוקטיביות ולתוצרים טובים יותר.
אלו חדשות טובות. שכן החברה השיקה את Copilot 365 לפני שבועיים, במחיר של 30 דולר למשתמש לחודש. עבור לקוחות שפועלים בנפחים גדולים המשמעות עשויה להיות הכפלת העלות הבסיסית של חבילת 365. לפי התאוריה של מיקרוסופט, תוספת של 360 דולר בשנה למשתמש היא הגיונית לגמרי, בהנחה שהמוצר מאפשר פרודוקטיביות גבוהה יותר. לפי הסקר, כ-70% ממשתמשי Copilot אמרו שהם פרודוקטיביים יותר, בעוד 68% דיווחו על שיפור באיכות העבודה. כ-64% אמרו שזה עזר להם לבזבז פחות זמן על מיילים וכ-85% דיווחו כי הגיעו מהר יותר לטיוטה ראשונה.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בנוסף, כ-22% מהמשתמשים אמרו כי נחסכת להם חצי שעה ביום, כשהזמן הממוצע שנחסך עמד על 14 דקות. כ-27% מהמשתמשים אמרו כי מצאו מידע מהר יותר וכ-77% דיווחו כי הם לא הולכים לוותר על המנוי ל-Copilot. מיקרוסופט אמרה כי היא מצפה שעוזר ה-AI יגיע לעוד יישומים וליותר משתמשים, "מעובדי משרד ועד למפתחים ואנשי IT". החברה מנסה לפנות גם לנישות. מיקרוסופט החלה להשיק גרסאות של Copilot עבור מקרי שימוש ספציפיים. לדוגמה, Copilot Service לדלפקי שירות לקוחות, Copilot Azure לניהול משימות IT וכן Copilot for Sales, שמתחבר לתוכנות אחרות וכלים ליצרית תוכן.
החברה השיקה גם את Azure AI Studio, פלטפורמה חדשה לפיתוח, בדיקה והשקה של יישומי בינה מלאכותית חדשים בקלות. "עם Azure AI, אתה יכול לבנות Copilot משלך ולאמן בעצמך מודלים של AI", אמרה מיקרוסופט.
בדוחותיה האחרונים רשמה החברה רווח למניה של 2.99 דולר על הכנסות של 56.5 מיליארד דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 2.65 דולר על הכנסות של 54.49 מיליארד דולר. מגזר הענן החכם של מיקרוסופט, הכולל את עסקי ה-Azure שלה, הכניס 24.3 מיליארד דולר, בוול סטריט ציפו להכנסות של 23.6 מיליארד דולר. הכנסות מגזר הפרודוקטיביות והתהליכים העסקיים של החברה עמדו על 18.6 מיליארד דולר, בעוד מגזר המחשוב האישי רשם הכנסות של 13.7 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים של 18.3 מיליארד דולר ו-12.9 מיליארד דולר בהתאמה.
- 1.זה דיווח משמעותי כי מיקרוסופט היא לקוחה משמעותית (ל"ת)שי.ע 15/11/2023 21:44הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
