אמזון
צילום: טוויטר

אמזון הרוויחה מיליארד דולר בעזרת אלגוריתם סודי

בתביעה שהוגשה נגד ענקית הקמעונאות נחשפים כעת פרטים חדשים שמסבכים אותה עוד יותר. טרנד התביעות נגד ענקיות הטכנולוגיה צפוי רק להתגבר, כשהרגולטורים חושפים עוד ועוד פרטים על דרכים לא תקינות בהן החברות פעלו
אדיר בן עמי | (1)

ענקית הקמעונאות - אמזון AMAZON , השתמשה בשורה של אסטרטגיות בלתי חוקיות על מנת להישאר בטופ, תוך כדי שהיא מעלה מחירים לקונות ומפיקה הכנסות נוספות מהמוכרים בפלטפורמה, כך לפי נציבות הסחר הפדרלית בארה"ב (FTCׂ). 

לפי הנציבות, אמזון העלתה מחירים בכוונה ביותר ממיליארד דולר, בעזרת אלגוריתמים סודיים המכונים "פרויקט נסי". בנוסף, החברה עקבה אחר המוכרים בפלטפורמה והענישה אותם אם הציעו מחירים נמוכים יותר בפלטפורמות אחרות. הפרטים שנחשפו הם חלק מהתביעה שהוגשה על ידי ה-FTC נגד אמזון בספטמבר, לאחר שהפרטים הוסתרו מעיני הציבור עד היום. 

הפרטים החדשים שופכים אור על תביעת ה-FTC נגד החברה לפיה אמזון מהווה מונופול ש-"משתמש באסטרטגיות נוגדות תחרות ובלתי הוגנות". לפי הנציבות, פרויקט נסי משמש לזיהוי מוצרים ספציפיים עבורם ענקית הקמעונאות צופה כי חנויות מקוונות אחרות יעלו מחירים בתגובה להעלאת מחירים מצידה של החברה. לפי הדיווחים, הפרויקט הניב לחברה יותר ממיליארד דולר. בנוסף לכל זה, אמזון גם דורשת ממוכריה שחברים בשירות ה-Prime להשתמש בשירותי הלוגיסטיקה והמשלוחים של החברה, במקום ללכת לספקים אחרים שיכולים להיות זולים יותר.  

לפי דובר אמזון, טים דויל, ה-FTC אפיין בצורה שגויה את כלי התמחור של החברה ואמזון הפסיקה להשתמש בו כבר לפני מספר שנים. "נסי שימשה על מנת לנסות למנוע משינויי המחירים שלנו לגרום לתוצאות חריגות בהן המחירים הם כל כך נמוכים עד שהם לא ברי קיימא", אמר דויל.  בתגובה לטענות הדובר, הנציבות אמרה כי "בעוד פרויקט נסי מושהה כרגע, אמזון יכולה להפעיל אותו מחדש בכל עת. ואכן, אמזון שקלה שוב ושוב להפעילו ואין שום מכשול שמונע ממנה לעשות זאת". 

החקירה נגד אמזון החלה בסוף ספטמבר, אז רשות הסחר הפדרלית אמרה כי ענקית הקמעונאות פועלת כמונופול ומונעת תחרות. על פי הרשות, אמזון מפרה את החוק ופועלת אקטיבית למנוע ממתחרים הנוכחיים שלה לצמוח וממתחרים חדשים לצוץ.  ב-FTC אמרו כי פעולותיה של אמזון מאפשרות לחברה למנוע מהמתחרים להוריד מחירים, לפגוע באיכות לקונים, לגבות יותר מדי מהמוכרים ולחנוק חדשנות. על פי התביעה, ענקית הקמעונאות העלתה בצורה תלולה את המחירים עבור המוכרים בשוק המקוון שלה וכעת היא גובה "קרוב לחצי מכל דולר מהמוכר הרגיל שמשתמש בשירותיה של אמזון". 

נראה כי לרגולטורים בעולם נמאס מהחופשיות בה ענקיות הטכנולוגיה פועלות והם החלו לבדוק את החברות לעומק. לאחרונה גם הרגולטור בבריטניה Ofcom הודיע כי יקדם חקירת הגבלים עסקיים לגבי הדומיננטיות של אמזון AMAZON  ומיקרוסופט MICROSOFT  בשוק מחשוב הענן בבריטניה. אמזון ומיקרוסופט נהנות מנתח שוק משולב של 60-70% במדינה ולמתחרה הקרובה ביותר שלהן - גוגל GOOGLE  , יש קרוב ל-10%.

ב-Ofcom אמרו בעבר כי הם שוקלים להעביר את החקירה ל-CME הרגולטור על התחרות בבריטניה. הרגולטור הזהיר כי המצב הנוכחי בשוק מחשוב הענן בבריטניה מקשה על חלק מהלקוחות הקיימים להתמקח בעסקאות עם ספקי הענן שלהם. בדו"ח שפורסם מוקדם יותר השנה, כתבו ב-Ofcom כי הגבלות טכניות והנחות המעודדות לקוחות להשתמש בספק יחיד לכל צרכיהם, גם בזמן שקיימות חלופות טובות יותר, עלולות להיחשב למהלך אנטי תחרותי.

קיראו עוד ב"גלובל"

"אנו מודאגים שההגבלות על יכולתם של הלקוחות להשתמש ביותר מספק אחד עלולים להקשות על ספקי הענן הקטנים לזכות בעסקים ולהתחרות עם מובילי השוק," כתבו ב-Ofcom. גם אמזון וגם מיקרוסופט דיווחו כי ימשיכו לעבוד עם הרגולטור הבריטי עד לפרסום הדו"ח. 

גם מטא עומדת בפני אתגרים רבים, כשלאחרונה רגולטור הנתונים האירופי אישר את הרחבת האיסור שהטילה נורבגיה על מטא META PLATFORMS בכדי למנוע מהחברה להשתמש בפרסום ממוקד בפלטפורמות הפייסבוק והאינסטגרם שבבעלותה. האיסור יכסה כעת את כל 30 המדינות החברות באיחוד. לפי הרגולטור הנורבגי לנתונים, מטא מסתכנת בקנס בגובה של 4% ממחזור המכירות העולמי שלה. מועצת הגנת המידע האירופית (EDPB) נתנה הוראה לרגולטור הנתונים של אירלנד, שם ממוקם המטה האירופי הראשי של מטא, להטיל איסור קבוע על סוג הפרסום בתוך כשבועיים. 

בנוסף, עשרות מדינות בארה"ב הגישו תביעה לאחרונה נגד מטא ואפליקציית אינסטגרם שלה והאשימו אותה בתרומה למשברי הבריאות והנפש של הנוער כיום באמצעות האופן הממכר של הפלטפורמות החברתיות של החברה. בתלונה שהוגשה לבית המשפט הפדרלי באוקלנד, קליפורניה, כ-33 מדינות, כולל קליפורניה ואילנוי, האשימו את מטא בהטעיית הציבור שוב ושוב בנוגע לסכנות המהותיות של הפלטפורמות שלה ובכך שגרמה ביודעין להתמכרות בקרב ילדים צעירים ובני נוער ולשימוש כפייתי ברשתות החברתיות. "מחקרים הראו כי שימוש של צעירים בפלטפורמות המדיה החברתית של מטא, קשורות לדיכאון, חרדה, נדודי שינה ולהפרעות נוספות בחינוך ובחיי היום יום", נכתב בתלונה. 

טרנד התביעות נגד חברות הטכנולוגיה צפוי רק להחמיר, כשעוד ועוד רגולטורים מגלים ממצאים חדשים על דרכים לא תקינות בהן פעלו חברות הטכנולוגיה על מנת למצב עצמן כמובילות. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    זו לא 03/11/2023 15:52
    הגב לתגובה זו
    כולם עושים פוילעשטיק
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.