אינסטהקארט מאבדת 8% - ממשיכה לרדת מתחת למחיר ההנפקה
מניית חברת משלוחי המכולת אינסטהקארט (CART) ממשיכה להיאבק לאחר שהונפקה וכעת בוול-סטריט חוששים כי האימוץ של משלוחי מכולת יאט ואף יפסק ככל והצרכנים יהפכו זהירים יותר בהוצאות.
אינסטהקארט תמחרה את ההנפקה שלה בחודש שעבר ב-30 דולר למניה והחלה להיסחר ב-42 דולר, מאז מניית החברה לא מפסיקה לרדת. כעת, האנליסט רוברט מולינס מגורדון האסקט נתן דירוג "החזק" למנית אינסטהקארט עם מחיר יעד של 31 דולר. "לפי נתוני הסקר שלנו, הביקוש למשלוחי מכולת מקוונים הצטמצם משמעותית בחודשים האחרונים ביחס לרמות שנראו בתקופתה הקורונה", אמר מולינס. עוד הוסיף האנליסט כי החזרה למשרדים צפויה לדרבן את האנשים לחזור ולרכוש בחנויות במקום להזמין אותם באינטרנט בעלות גבוהה יותר.
אנליסטים נוספים ציינו את התחרות הרבה של החברה, שלדבריהם כבר הובילה לאובדן נתח שוק משמעותי בגזרת משלוחי המצרכים עבור אינסטהקארט השנה. קיים חשש כי לקוחות יעדיפו לעבור לתוכניות שאמזון או וולמארט מציעות שלרוב נותנות ערך ושירות טובים יותר. "קיימים יותר מדי סיכונים ואין מספיק זרזים", כדי לגרום למשקיעים להתרגש מהנחת השווי הצנועה של החברה.
החברה הממוקמת בסן פרנסיסקו אמרה כי מכרה 22 מיליון מניות בהנפקה שלה וגייסה סך הכל כ-660 מיליון דולר, כשבערך 420 מיליון דולר הגיעו לחברה. הנפקת אינסטהקארט הייתה אחת ההנפקות הנעקבות השנה ומגיעה לאחר ההנפקה המוצלחת של מעצבת השבבים Arm בשבוע שעבר, מה שגרם לאינסטהקארט לעלות את טווח המחירים להנפקה שלה. החברות יחד צפויות, כך מקווים המשקיעים, לפתוח את החלון לשוק ההנפקות, שהיה די שקט במשך רוב השנה.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.