ספוטיפיי
צילום: צילום Freepik

מניית ספוטיפיי כמעט הוכפלה השנה - למה העתיד כנראה לא ורוד

התחרות הגוברת, העלאת המחירים ושולי הרווח הצרים הם חלק מהסיבות שכנראה יובילו את הירידות במניה
אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה מוזיקה ספוטיפיי

מניית שירות הזרמת המוזיקה ספוטיפי SPOTIFY TECHNOLOGY זינקה ב-95% מתחילת השנה, אך בוול-סטריט מעריכים כי ימיה השחורים של החברה עוד לפניה, כשצפויות השלכות שליליות להעלאת המחירים האחרונה.

ספוטיפיי נהנית ממגמה ארוכת טווח חיובית, כשהיא משפרת את הפלטפורמה שלה, נכנסת לשוק הפרסומות הדיגיטליות, מרחיבה את היצע האודיו ומשפרת את מבנה העלויות. אבל התחרות מחריפה מאוד. התחרות להערכת האנליסטים תקטין את שולי הרווחיות.

מאז השקתה בארה"ב ב-2011, גבתה ספוטיפיי 9.99 דולר עבור מנוי הפרימיום שלה, אך לאחרונה הודיעו בחברה על העלאת מחירים. "כדי שנוכל להמשיך לחדש, אנו משנים את מחירי הפרימיום שלנו במספר שווקים ברחבי העולם", כתבה ספוטיפיי בפוסט בו הכריזה על העלייה. "העדכונים האלה יעזרו לנו להמשיך לספק ערך למעריצים ולאמנים בפלטפורמה שלנו." לצד העלאת המחיר עבור מנוי פרימיום בודד, בחברה העלו גם את המחיר של מנוי זוגי (Duo) מ-12.99 דולר ל-14.99 דולר, מנוי משפחתי (Family) יעלה עתה 16.99 דולר, לעומת 15.99 דולר עד כה, ומנוי סטודנט יעלה גם הוא ב-1 דולר ל-5.99 דולר.

"בהתחשב בביצועי החברה החזקים והחששות הגוברים שלנו סביב הנזק הפוטנציאלי מהעלאת המחירים, אנחנו נתבונן מהצד", אמר האנליסט בריאן וויט מ-Hardt & Co ונתן דירוג נייטראלי למנית ספוטיפיי  ללא מחיר יעד. רוב האנליסטים עדיין שוריים על החברה עם דירוג ממוצע של קנייה בקרב 26 אנליסטים שנסקרו, אם כי קיימים סימנים שאפילו האופטימיים מבין האנליסטים חושבים שהעליות מהן נהנתה ספוטיפיי הסתיימו. מחיר היעד הממוצע למנית החברה עומד על 166.3 דולר, אפסייד של 11% מהרמות הנוכחיות. 

בדוחותיה האחרונים ספוטיפיי פספסה את ציפיות האנליסטים ומנית החברה נפלה ב-14%. ספוטיפיי רשמה הפסד למניה של 1.55 אירו על הכנסות של 3.18 מיליארד אירו, בעוד האנליסטים ציפו להפסד למניה של 0.66 אירו על הכנסות של 3.21 מיליארד. מספר המנויים הפעילים עקף את הצפי של 530 מיליון ועמד על 551 מיליון. שיפור של 27% לעומת הרבעון התואם אשתקד. גם מספר מנויי הפרימיום עקפו את הצפי של 217 מיליון וקפצו ב-17% ל-220 מיליון.  

בתחזיתה להמשך החברה אמרה כי היא צופה שמספר המנויים יגיע ברבעון השלישי ל-572 מיליון, מעל הצפי של 548 מיליון. מספר מנויי הפרימיום יעמוד על 224 מיליון. הכנסותיה של ספוטיפיי צפויות לעמוד על 3.3 מיליארד אירו כשלהעלאת המחירים צפויה השפעה מינימלית על ההכנסות לרבעון. החברה נסחרת לפי שווי של 30 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה קפצה ב-95% מתחילת השנה וב-72% בשנה האחרונה כולה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    המגיב 30/09/2023 00:43
    הגב לתגובה זו
    א. שילמת פעם אחת. ב. יכלת לתת לחבר ג. יכלת להעביר לבני משפחה אחרי לכתך. היום משלמים הרבה יותר, ומקבלים השמעה וירטואלית, שאין לך אפשרות לחלוק, ובטח לא להעביר הלאה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social