אייפון 15 פרו
צילום: אפל

המשלוחים מתעכבים: הביקוש לאייפון 15 כבר גובר על ההיצע

קיימת אופטימיות רבה בכל הנוגע למכירות האייפון החדש, כשבעבר מניית אפל לרוב נהגה להנות מעליות אחרי כל השקת אייפון. האופטימיות הזו מלווה כעת בזהירות עם המצב המאקרו-כלכלי המאתגר שעלול להשפיע רבות על המכירות
אדיר בן עמי | (4)

דגמי הפרו שמשמשים כדגמים היותר יקרים של האייפון 15 חווים עיכובים במשלוחים, דבר שלפי האנליסטים בגולדמן זקס מעיד על ביקוש חזק שעולה על ההיצע. ביקוש חזק לדגמים היקרים מהווה סימן חיובי שכן קיימים חששות רבים בנוגע ליכולת ההוצאה של הצרכנים במצב הכלכלי הנוכחי.

"אנו רואים את זמני ההובלה המתארכים עבור האייפון 15 פרו ופרו מקס כאינדיקציה חיובית לביקוש הצרכנים ולהעלאת מחירים, אך מכירים בכך שקיימת שקיפות מעטה לגבי האספקה הזמינה ומגבלות שרשרת האספקה הפוטנציאליות מהוות סיכון, במיוחד בגרסת הפרו מקס", אמר מייקל נג מגולדמן זקס. נג נתן המלצת קניה למנית אפל APPLE עם מחיר יעד של 216 דולר. לפי האתר של אפל משלוחים של חלק מהצבעים של האייפון 15 פרו מקס צפויים להתעכב עד אמצע דצמבר.

שרשרת האספקה של אפל מורכבת ממאות ספקים ברחבי הגלובוס למוצריה השונים, כאשר על פי רשימת האספקה האחרונה שפרסמה בסוף שנת 2022 שלה היא מחזיקה ב-200 ספקים שונים המהווים 98% מהוצאות הרכש שלה. ספקים אלו, הפועלים בעיקר בשורה של מדינות אסיה ובראשן טאיוואן, סין, הודו, קוריאה הדרומית ויפן, מאפשרות את ייצור שלל מוצרי החברה המתבצע כמעט כולו במיקור חוץ. מלבד חברות אלו נשענת ענקית הטכנולוגיה על שורה של חברות טכנולוגיה ותעשייה אמריקאיות, בעיקר בתחום השבבים. על אף שהן כמעט ולא זוכות להתייחסות, לשורה של מדינות באפריקה חלק מרכזי לא פחות בכל הקשור לייצור והפקה של חומרי גלם דוגמת קובלט, ליתיום ומינרלים נדירים אחרים.  

הספקית הגדולה ביותר של אפל היא ענקית הטכנולוגיה הטאיוואנית הון האי (Hon Hai) הידועה בשמה הבינלאומי כפוקסקון (Foxconn), המייצרת את מרבית מוצרי החברה. על אף שמדובר בחברה טאיוואנית, מרבית הייצור שלה נעשה מסין, שם היא מחזיקה בשורה של מפעלי ענק המעסיקים עשרות ולעיתים מאות אלפי עובדים. שיתוף הפעולה בים פוקוסקון לאפל עמד לאורך השנים במרכזה של ביקורת ציבורית נרחבת כלפי אפל, שנגעה לתנאי ההעסקה הקשים במפעלים של פוקסקון בסין, שתוארו כ"מחנות עבודה", או "כלא צווארון לבן". בין היתר נטען כי העובדים מועסקים מסביב לשעון תמורת שכר זעום, וסובלים מהתעללויות מהמנהלים הטאיוואנים של המפעל, ואף מועסקים בו ילדים.

חוץ ממקום לבעיות בשרשרת האספקה, האינפלציה ועליית הריבית מהוות נטל פיננסי גדול עבור הצרכנים, חששות רבות הועלו בקרב המשקיעים שהדבר יפגע במכירות האייפון החדש. פגיעה במכירות האייפונים תהווה מכה לא קטנה לאפל, שכן כ-205.5 מיליארד הכנסות החברה ב-2022 בסך 394.3 מיליארד דולר הגיעו ממכירות האייפון. אנליסט Evercore ISI, עמית דריאנני, אמר כי הנתונים מצביעים על "ביקוש איתן לאייפון 15 פרו מקס, אם כי חלש מעט יותר לגרסאות הפרו והפלוס לעומת השנה שעברה, מה שעלול להשפיע לטובה על התמהיל שקוזז כתוצאה מנפחים נמוכים יותר". דריאנני דירג את מנית אפל ב-'ביצועי יתר' עם מחיר יעד של 210 דולר. 

חששות רבים הגיעו לאחרונה גם מכיוון סין, שלפי דיווחים אסרה שימוש באייפונים בחברות ממשלתיות בעקבות חשש שהאייפונים ישמשו לריגול. בסין מיהרו להבהיר ואמרו "תמיד היינו פתוחים לחברות זרות ומברכים אותן לנצל את ההזדמנויות ולחלוק את הפירות של הפיתוח הכלכלי של סין", אמר דובר משרד החוץ מאו נינג. הוא הוסיף כי סין הבחינה ב"דיווחים רבים בתקשורת על אירועי אבטחה הנוגעים לאייפון של אפל", וכי המדינה "מייחסת חשיבות רבה לאבטחת מידע וסייבר". לבסוף הוא קרא לחברות סלולר זרות בסין לציית לחוקי הפרטיות של המדינה ולמנוע מ"כל אדם או ארגון" לגנוב נתונים המאוחסנים בטלפונים של הלקוחות שלהם.

אפל בחרה שלא להעלות מחירים בתקופה שנחשבת קשה עבור שוק הסמארטפונים. מחיר האייפון 15 בגרסתו הבסיסית יחל ב-799 דולר, 15 פלוס החל מ-899 דולר. דגמי הפרו יתחילו מ-999 דולר והפרו מקס יעלה מ-1,199 דולר. המחירים זהים למחירים משנה שעברה והמכשירים צפויים להיות זמינים החל מה-22 בספטמבר. קיימת אופטימיות רבה בכל הנוגע למכירות האייפון החדש, מאחר ומניית אפל לרוב נהגה להנות מעליות אחרי כל השקת אייפון. המצב המאקרו-כלכלי המאתגר כיום עלול להשפיע רבות על המכירות ולכן המשקיעים ברובם מנסים לחפש סימנים מוקדמים לבעיות שעלולות לצוץ. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ובארץ 6300 ביזיון עלייה של 1200 ש״ח (ל"ת)
    Eladiko 20/09/2023 09:29
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יוסי 20/09/2023 00:08
    הגב לתגובה זו
    כמה קיבלתם על הכתבה הזולה הזן
  • 2.
    המגיב 19/09/2023 21:55
    הגב לתגובה זו
    אם כי - אין לדעת. יש סיכוי הסוגדים לתפוחים יחליפו תפוחפונים גם אם אין כל חידוש.
  • 1.
    שום סיכוי שזה נכון לא זוכר כזו השקה מאכזבת מעולם (ל"ת)
    יאיר 19/09/2023 20:45
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.