אפל GPT בדרך - החברה מפתחת כלי AI משלה כדי לא לפספס את הרכבת
על פי דיווחים בבלומברג, אפל APPLE עובדת בשקט על כלים מבוססי בינה מלאכותית משלה במטרה להתחרות ב-OpenAI, גוגל ואחרות, כשעדיין לא ידוע מתי הטכנולוגיה תשוחרר לציבור. אפל דיווחה עד כה על שורה של עדכונים קטנים בלבד בתחום הבינה המלאכותית, בכך בידלה עצמה החברה במידה רבה מיתר ענקיות הטכנולוגיה.
יצרנית האייפון מפתחת פלטפורמה משלה לפיתוח מודלי שפה גדולים שיהיו הלב של תוכנות בינה מלאכותית העתידיות בשם Ajax, בנוסף לצ'אטבוט משלה שמכונה על ידי המהנדסים בחברה אפל GPT וכרגע הוא מיועד לשימוש פנימי בלבד. לפי מקורות שביקשו להישאר אנונימיים, במהלך החודשים האחרונים אפל מיקדה מאמצים גדולים בפיתוח טכנולוגיות בינה מלאכותית, כשבחברה ניסו לעבוד על פתרונות לחשש הגובר מההשפעה על הפרטיות שתהיה לטכנולוגיית ה-AI שמתקדמת מיום ליום.
אפל די נשארה מאחור בשנה האחרונה, כשב-OpenAI השיקו את ChatGPT, בגוגל הציגו את Bard ובמיקרוסופט השיקו מוצרים רבים שמתבססים על הפיתוחים של OpenAI והתחילו כבר לגבות עליהם כסף. החברה אומנם דאגה להכניס תכונות של בינה מלאכותית למוצריה במשך שנים, אך כעת היא נמצאת בשוק תחרותי הרבה יותר עם בינה מלאכותית גנרטיבית שיכולה לייצר תוכן מטקסט, תמונות וסרטונים. הטכנולוגיות הללו גרמו לחברות רבות לפתח במהירות כלים שיכולים לעזור להם לתפוס נתח שוק ולבסס את עצמם בתעשייה הגדלה.
לפי הדיווחים, באפל גובר החשש שמא היא תפספס את הרכבת ותחמיץ שינוי שעלול להיות מכריע באופן בו מכשירים פועלים. ה-AI הגנרטיבי צפוי לשנות את האופן בו אנחנו מתקשרים עם טלפונים, מחשבים ועוד ובאפל שהמכשירים שלה הכניסו לה כמעט 320 מיליארד דולר בשנה האחרונה, עלולים להישאר מאחור אם לא תפעל כדי לעמוד בקצב.
- אפל עקפה את הציפיות - אך נחלשה במכירות האייפון ובהכנסות מסין
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוצר הבינה מלאכותית העיקרי של אפל הוא העוזרת הקולית סירי, שדי קפאה בשנים האחרונות כשהחברה לא ממש דאגה לפתח אותה והעדכון הכי גדול בה היה המעבר מ"-"היי סירי" ל-"סירי". בחברה כן דאגו להוסיף יכולות בינה מלאכותית לאייפון כמו יכולות חדשות לעריכת תמונות ולחיפוש, בנוסף לתיקון אוטומטי חכם יותר. טים קוק היה זהיר מאוד בכל מה שקשור לשיגעון הבינה המלאכותית ואמר כי "למרות שלטכנולוגיה יש פוטנציאל רב, עדיין קיימות בעיות שצריך לפתור" והוסיף כי ענקית הטכנולוגיה כן תוסיף יכולות נוספות למוצריה אך בצורה מאוד זהירה ומתחשבת. הצפי בשוק הוא שאפל תנסה להכריז על כלים חדשים כבר בשנה הבאה.
על פניו נדמה שאפל פעלה בהתאם לאסטרטגיה שהפכה אותה לחברה בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בארצות הברית. כחברה שמתמקדת במוצרים, היא בחרה להתמקד באופן שבו הבינה המלאכותית תסייע לה לשפר את מוצריה, במקום לנסות לעמוד בחזית הפיתוחים בתחום. זאת בניגוד למיקרוסופט וגוגל שהבינה המלאכותית מאיימת במידה מסוימת על חלק מהמרכיבים היסודיים של תחומי פעילותן. המטרה העליונה של אפל היא למכור מוצרים ולא שירותים, ולכן על פניו כל מה שעליה לעשות הוא לעשות הכל כדי למכור כמה שיותר מוצרים.
האסטרטגיה השמרנית של החברה, קשורה גם לתדמית שהיא מנסה לפתח בעשורים האחרונים. עבור החברה שמשתדלת לייצר מצג של שלמות ולהימנע מטעויות, לפחות כלפי חוץ, ביקורות כמו אלו שהושמעו על מנועי החיפוש של גוגל ומיקרוסופט הם לא פחות מאסון. לעומת זאת, גוגל הוכיחה בעבר שהיא יודעת לספוג ביקורת במקרים של השקה של מוצרים שנתפסו כגולמיים אך הפכו ברבות השנים למוצרים "שלמים", דוגמת מנוע התרגום שלה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בשוק הועלו חששות רבות בנוגע להחלטתה של אפל להתמקד בתחום המציאות המעורבת על חשבון הבינה המלאכותית ויתכן שההודעה האחרונה מבשרת שבאפל הבינו שהם כנראה זזים לאט מדי. בכל אופן, כנראה שרק בשנה הבאה אם היא באמת תשיק אז את המוצרים החדשים, נגלה אם היא הצליחה להשיג את הקצב של שאר החברות או שנשארה מאחור.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
