הגיעה ליעד: אפל חוצה את רף ה-3 טריליון דולר - מה יהיה בהמשך?
החברה הגדולה בעולם לא מפסיקה לצמוח והופכת להיות החברה הראשונה אי פעם שחוצה את רף ה-3 טריליון דולר. למרות החששות ממיתון, מהאינפלציה ומהריבית הגבוהה, אפל APPLE ממשיכה להיות הקטר של וול סטריט לאחר שהוסיפה מתחילת השנה כטריליון דולר לשוויה ולמדד ה-S&P 500 - היא לבדה מרכיבה לבדה מעל ל-7.5% מכלל שווי המדד. החברה נסחרת כעת לפי מכפיל רווח נוכחי ומכפיל רווח עתידי של 32 לאחר העלייה המדוברת של 50% בשווי החברה.
אפל כבר הייתה נגעה ברמת ה-3 טריליון דולר עוד בתחילת 2022 אך לא סיימה את היום בשווי נמוך מכך, לאחר מכן הגיעה האינפלציה ובעקבותיה הריבית של הפד', אשר הורידו את מניית החברה בכ-31% בשנה שעברה. ההתאוששות בוול סטריט, אשר התחילה בתחילת 2023 בשילוב עם הייפ ה-AI עזרו לדחוף את שווי החברה לנקודה הנוכחית, אך חברה לא מגיעה לשווי כה גבוהה רק על התלהבות או ספקולציות.
תוצאות החברה
בדוחותיה לרבעון הראשון של 2023 אפל רשמה רווח למניה עומד על 1.52 דולר על הכנסות של 94.84 מיליארד דולר לעומת צפי אנליסטים לרווח למניה של 1.44 דולר על הכנסות של 92.94 מיליארד דולר. בדוח שלפני כן אפל דווקא פספסה את צפי האנליסטים, לראשונה מאז 2016 ולכן יש לתוצאות הטובות משמעות גדולה - ההכנסות אמנם ירדו ב-3% לעומת הרבעון המקביל, אך בהתחשב בריבית הגבוהה והאינפלציה, אפל ממשיכה "לספק את הסחורה".
ביחד עם הדוחות החברה הכריזה על תוכנית בייבאק בגובה של 90 מיליארד דולר והגדלת הדיבידנד מ-0.23 דולר ל-0.24 דולר. ההכנסות ממכירת אייפונים, מוצר הדגל ומנוע ההכנסות המרכזי של החברה, עמדו ברבעון על 51.3 מיליארד דולר לעומת צפי של 49.97 מיליארד דולר.
- פנסיה במסלול S&P 500 - ההגנה שלא מדברים עליה
- "ה-S&P 500 יגיע ל-7,000 בסוף שנה"; מה התחזית ל-2026?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה תדווח את תוצאותיה לרבעון השני של השנה לקראת סוף החודש כאשר האנליסטים צופים כי תרשום רווח של 1.19 דולר למניה על הכנסות של 81.7 מיליארד דולר. לשנה כולה האנליסטים צופים שאפל תרשום רווח של 5.98 דולר על הכנסות של 385.1 מיליארד דולר, בשנה שעברה הנתון עמד על 394.3 מיליארד דולר.
כניסה לשוק חדש
בתחילת החודש התקיים כנס המפתחים השנת של אפל. החברה הכריזה על שלל מוצרים ועדכונים חדשים, ביניהם: מחשב מאקבוק אייר חדש בגודל 15 אינץ', מעבד M2 ULTRA חדש, עיצוב חדש לשיחות נכנסות ועדכונים למערכות ההפעלה של מוצרי החברה. לאחר כל ההכרזות המעניינות, אפל הכריזה, לראשונה מאז 2015, על מוצר חדש - משקפי מציאות רבודה בשם Vision Pro.
המשקפיים של החברה משלבים בתוכם שלל טכנולוגיות מהמתקדמות בעולם והן פועלות באמצעות מספר חיישנים ומצלמות ועל ידי שני שבבים - שבב ה-M2 ושבב חדש בשם R1. המשקפיים של החברה ישלבו את המציאות עם כלים המצויים בתוך המשקפיים, שהן בעצם מחשב בפני עצמו והן ישווקו במחיר התחלתי של 3,499 דולר בתחילת 2024.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בניגוד לכל משקפי מציאות רבודה (AR) שפותחו עד היום, כדי להשתמש במוצר של אפל אין צורך בשום אביזר נוסף מלבד המשקפיים עצמן - בעזרת המצלמות בתוך המשקפיים ניתן לקלוט את תנועות הידיים של המשתמש, תוך כי קריאה של כיוון העיניים שלו. המשקפיים יאפשרו למשתמשים לשנות את הסביבה שלהם, במקום להציג את המציאות סביבם, למשל כדי "להיות נוכחיים" בתוך נוף מדהים, אלפי קילומטר מאיתנו.
המשקפיים של החברה לא צפויים להיות עדיין מנוע הכנסות משמעותי לאפל - הן מאוד יקרות ועדיין יש שיפורים משמעותיים שיש לעשות, למשל הגדלת זמן השימוש במשקפיים שצפוי לעמוד על כשעתיים. עם זאת, המוצר הוא מעין "מוצר בטא" - אפל תוכל ללמוד ולשמוע מהלקוחות שלה מה יש לשפר, מה הם אוהבים ומה כדאי לשנות במשקפיים והיא תוכל ליישם כל זאת בדור הבא. האייפון 14 רחוק שנות אור מהאייפון הראשון ואותו הדבר יהיה גם עם המשקפיים של החברה, השמיים הם הגבול כשזה נוגע לאפל ועל כן השווי המדהים אליו הגיעה היום.
מה יהיה בהמשך
"הערכת השווי ההוגנת עבור אפל היא באיזור ה-3.5 טריליון דולר ובמקרה קיצון היא יכולה גם להגיע ל-4 טריליון דולר" כתב השבוע האנליסט דן איבס מוודבוש. איבס סבור כי המשקפיים של החברה, ביחד עם האפליקציות שיפותחו עבורן יתנו דחיפה להכנסות החברה בשנים הקרובות כשהוא צופה שההכנסות השנתיות של אפל משירותים יגיעו בשנה הבאה ל-100 מיליארד דולר (ב-2022 הנתון עמד על כ-78 מיליארד דולר).
למרות האופטימיות, מיתון בארה"ב הוא עדיין תרחיש אפשרי וסביר והעניין יכול להשפיע על החברה בצורה משמעותית. מיתון משמעותו שאנשים לא מוכנים לבזבז כמו בדרך כלל והמצב יכול לפגוע בתוכניות של החברה להשקה מוצלחת למשקפי המציאות הרבודה החדשות. אפל אמנם לא מצפה שכל מי שמחזיק מוצר שלה גם ירכוש את המשקפיים, אך היא כן רוצה להתחיל ולצייר התלהבות סביבן, אך העניין יכול להתעכב לאור מיתון כזה או אחר.
- 2.האמיתי 01/07/2023 10:17הגב לתגובה זואמא של כל הבועות
- 1.אהרן 30/06/2023 17:52הגב לתגובה זועם הממשלה המחורבנת הזאת. הבורסה יורדת ויורדת. צריך לומר קדיש על הבורסה בארץ. היא גססה מ-1.11.22, עת עלו הרשעים לשלטון, ומותה נקבע בימים אלה. מי שרוצה להשקיע, ישקיע או בארה"ב או באירופה. אין מה לחפש כאן. עד סוף הקדנציה של בנט ולפיד הבורסה עלתה יפה, למרות שבחו"ל היו ירידות חזקות, ועתה התהפכו היוצרות. כאן הבורסה מתה, ושם חיה ובועטת היטב. נתניהו, לוין, רוטמן ואמסלם חתומים על תעודת הפטירה. טוב שהתחלתי לשנות השקעותי מזמן.
- האמיתי 01/07/2023 10:18הגב לתגובה זוהבורסה כאן לא שווה 1600 במדד ובאמריקה זו בועה מנופחת
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
