שור וול סטריט עליה
צילום: Istock

שש מניות שהצליחו לעקוף את אפל וכנראה לא ידעתם עליהן

אפל נמצאת כבר זמן מה באור הזרקורים כשהיא הכריזה על מוצרים חדשים ומתקרבת לשווי של 3 טריליון דולר, אך היא בכלל לא המניה עם הביצועים הטובים ביותר במדד ה-S&P השנה
אדיר בן עמי | (1)

מניית אפל  APPLE זינקה ב-45% במהלך ששת החודשים האחרונים. כשיחד איתה ענקיות טכנלוגיה אחרות פתחו בראלי בעקבות שיגעון הבינה המלאכותית. אנבידיה NVIDIA COR ,מיקרוסופט MICROSOFT ,טסלה TESLA INC , מטא META PLATFORMS ואמזון AMAZON הובילו את הנאסד"ק לעליות של 30% השנה, כשמדד ה-S&P עלה ב-14%. אך למרות שאפל ממשיכה להגיע לשיאים חדשים ולשווי שוק ענקי, הנה כמה מניות שהשיגו ביצועים טובים יותר השנה.

Align Technology  ALIGN TECHNOLOGY

החברה המייצרת פלטה שקופה ליישור שיניים, טסה ב-62% השנה למחיר של 343 דולר. ברבעון מרץ החברה עקפה משמעותית את צפי האנליסטים לסעיף ההכנסות עם רווח למניה של 1.82 דולר על הכנסות של 943.10 מיליון דולר. ציפיות האנליסטים עמדו על רווח למניה של 1.69 דולר על הכנסות של 903.21 מיליון דולר. "אנחנו מרוצים מהתוצאות לרבעון הראשון", אמר סמנכ"ל הכספים של החברה ג'ון מוריצ'י. "אנו נשארים אופטימיים בזהירות לגבי עוד שנה יציבה".

West Pharmaceutical Services WEST PHARMACEUTICAL SVCS

יצרנית ומשווקת התרופות והחיסונים, זינקה ב-57% השנה למחיר של 368 דולר. החברה עקפה בדוחותיה האחרונים את ציפיות האנליסטים ושידרגה את תחזית המכירות והרווחים שלה לשנה כולה. החברה רשמה רווח למניה של 1.98 דולר על הכנסות של 716.6 מיליון דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 1.67 דולר על הכנסות של 698.19 מיליון דולר. 

Monolithic Power Systems MONOLITHIC POWER SYSTEMS

חברת המוליכים למחצה, עלתה ב-50% השנה למחיר של 530 דולר. מניית החברה נהנתה מהעליות במניות חברות השבבים בעקבות התלהבות הבינה מלאכותית. Monolithic  הגדילה לאחרונה את הדיבידנד הרבעוני שלה לדולר למניה מ-75 סנט. החברה עקפה קלות את צפי האנליסטים עם רווח למניה של 3 דולר לעומת צפי של 2.98 דולר והכנסות של 451.06 מיליון דולר לעומת 450.34 מיליון דולר.

Fortinet  FORTINET

מניית חברת הסייבר קפצה ב-51% השנה למחיר של 74 דולר. לפני כחודש דיווחה החברה כי המכירות לרבעון הראשון גדלו ב-32% לעומת השנה שעברה. Fortinet רשמה רווח למניה של 34 סנט על הכנסות של 1.26 מיליארד דולר. צפי האנליסטים עמד על רווח למניה של 29 סנט על הכנסות של 1.2 מיליארד דולר. "אנו מאמינים שיש לנו הזדמנות משמעותית להמשיך ולהגדיל את ההכנסות משירותים על ידי מכירה של שירותי אבטחה נוספים בעלי ערך מוסף לבסיס הלקוחות שלנו", אמר מנכ"ל החברה.

Copart COPART INC

חברת מכרזי הרכבים אונליין טיפסה ב-48% עד כה השנה למחיר של 89.9 דולר. במאי האחרון דיווחה החברה כי תוצאותיה לרבעון השלישי עקפו את ציפיות האנליסטים. Copart רשמה רווח למניה של 72 סנט על הכנסות של 1.02 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים שעמד על רווח למניה של 64 סנט על הכנסות של 1.01 מיליארד דולר.

ON Semiconductor  ON SEMICONDUCTOR CORPORATION

ON היא חברת מוליכים למחצה נוספת שנהנתה מהעליות וזינקה ב-48% השנה למחיר של 92 דולר. החברה דיווחה על תוצאות לרבעון השני שעקפו את ציפיות האנליסטים. "הביקוש בריא", אמר מנכ"ל החברה. חברת השבבים רשמה רווח למניה של 1.19 דולר על הכנסות של 1.96 מיליארד דולר. צפי האנליסטים עמד על רווח למניה של 1.08 דולר על הכנסות של 1.92 מיליארד דולר. ON נסחרת לפי שווי של 39.6 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מתעניין 30/06/2023 03:27
    הגב לתגובה זו
    הי אדיר. אתה ידעת על המניות האלו לפני שקראת סיכום חצי שנתי ?? ידעת ולא המלצת לנו ?? "חוכמת הבדיעבד" היא חוכמה קטנה. ממתינים להמלצתך למניות הטובות של המחצית השניה. ממש תודה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.