דווקא בשיא כל הזמנים: מניית אפל קיבלה הורדת דירוג, האם היא תצליח להגיע לשווי של 3 טריליון דולר?
הזינוקים במניות הטק הובילו את חלק מהמניות לעלות ביותר ממאה אחוזים מתחילת השנה - מטא META PLATFORMS עלתה עד מתחילת השנה ב-125%, טסלה TESLA INC עלתה ב-110% ואנבידיה NVIDIA COR מובילה את העליות עם 180% מאז חודש ינואר. למרות העליות המרשימות של אותן המניות, מי שהרשימה גם כן (אם לא יותר) היא אפל APPLE , אשר עלתה מתחילת השנה ב-40% תוך כדי שהיא מוסיפה לשוויה מאות מיליארדי דולרים בפרק זמן קצר ביותר.
מניית אפל סגרה את יום המסחר אתמול בשער הגבוה ביותר שלה אי פעם - 183.79 דולר, מה שהוביל את שווי השוק של החברה לעמוד על כ-2.9 טריליון דולר. המצב של מחיר המניה הגיע בעיקר על רקע ההתלהבות של המשקיעים ממניות הטק ומהציפיות להשפעה משמעותית של הבינה המלאכותית על אותן החברות. מעבר לאותם גורמים, מה שהוביל את מחיר המניה להגיע סופית לנקודה הגבוהה ביותר בתולדותיה היה כנס המפתחים של החברה, בו הציגה אפל, לראשונה מאז 2015, מוצר חדש לחלוטין - משקפי ה-Vision Pro.
משקפי המציאות הרבודה מציגים את הכניסה של אפל לתחום המטאוורס/מציאות רבודה - עניין שיכול להיות מנוע הכנסות משמעותי מאוד בשנים הבאות, שכן המשקפיים יוכלו להחליף את הצורך במסכי טלוויזיה ואף במחשב וטלפון, אם אכן הטכנולוגיה תתקדם כמו שרבים צופים.
למרות כל ההתרגשות של המשקיעים, יש מי שחושב שיש לצנן את ההתלהבות
האנליסטים דניאל ווגט ואנדרו ספינולה מ-UBS החליטו להוריד את הדירוג של מניית אפל מ"קנייה" ל"ניטרלי". האנליסטים מאמינים כי הביקוש לאייפונים של אפל צפוי לחוות קשיים ואף לרשום ירידה של בין 1% ל-2% במהלך החצי השני של השנה. "אנחנו מאמינים כי השווי של החברה משקף ביקוש חזק יותר עבור מוצריה מאשר הביקוש שהאנליזה שלנו מציגה" כתבו ווגט וספינולה.
- UBS: העליות במניות הטכנולוגיה לא נגמרו, ה-AI רק בהתחלה
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הורדת הדירוג, האנליסטים העלו את מחיר היעד למניית החברה - מ-180 דולר ל-190 דולר. האנליסטים טוענים כי בעוד שמדובר על "פרמיה מוצדקת", התרחבות לא צפויה בקרוב לאור הקשיים להם הם צופים. לפי מידע מסקר של הבנק, הכוונות של לקוחות לקנות אייפון ב-12 החודשים הבאים "יציבות עד נמוכות" לעומת היכן שהיו לפני שישה חודשים. על פי הנתונים הביקוש לאייפון בארה"ב נשאר זהה בעוד בבריטניה, סין ויפן נרשמה ירידה.
אם אכן התחזית וההערכות של האנליסטים נכונות, כמובן שתהיה לכך השפעה משמעותית על ביצועי החברה והמניה. מכירות האייפון הניבו ברבעון האחרון 51.3 מיליארד דולר לאפל, מתוך כלל ההכנסות של 94.8 מיליארד דולר - משמע כ-54% מסך ההכנסות של אפל הגיעו ממכירות אייפונים.
"אנחנו מצפים שהצמיחה של אפל פלוס, אפל מיוזיק ואפל קר תקטן על רקע ביקוש חזק שנבע מהקורונה בשנים האחרונות,זאת בנוסף לירידה בבסיס המשתמשים באייפון" כתבו האנליסטים. על המוצרים החדשים של החברה, יותר ספציפית משקפי הויז'ן פרו, אמרו האנליסטים: "אנחנו לא מצפים לכך שיהפכו להכנסות פיזיות או שיתרמו לרווחי החברה בשנים הבאות".
- תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
- לא רק סעודיה: הוסכם על שיתוף פעולה בשווי מיליארדים בין האמירויות ודרום קוריאה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
- 1.החלטת אפל 14/06/2023 07:43הגב לתגובה זוואל תתזמן,היא תמיד יקרה
צי צבא סין, קרדיט: גרוקלראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן
לאחר שראש ממשלת יפן הצהירה כי תקיפה סינית על טייוואן עלולה להצדיק תגובה צבאית יפנית, שרת החוץ הסינית הבהירה כי תקיפה כזו תגרור "מכה החלטית" מצד סין
לראשונה זה עשורים: אפשרות ממשית להסלמה בין שתי אויבות היסטוריות. בשבוע שעבר התבטאה
ראש ממשלת יפן,סנאא טקאיצ'י, באופן חריג ואמרה בוועדה פרלמנטרית כי אם יתפתח מצב חירום בטייוואן עם שימוש "בספינות מלחמה ושימוש בכוח, אז זה עלול להוות מצב המאיים על הישרדותה של יפן, לא משנה איך מסתכלים על זה. המצב בטייוואן הפך להיות כה חמור שעלינו לצפות לתרחיש
הגרוע ביותר." מדובר בשבירה של מדיניות עמימות אסטרטגית שהחלה ביפן במשך עשורים, מהלך שמעורר תגובות זועמות מצד סין ומעצים את החששות מפני התנגשות אזורית שיכולה לערער את היציבות במזרח אסיה כולו. כעת עולה כי סין אינה מתכוונת להישאר אדישה למה שהיא תופסת כפרובוקציה
יפנית מסוכנת. משרד ההגנה הסיני הזהיר במפורש כי יפן תיתקל בניצחון מוחץ אם תתערב בסוגיית טאיוואן.
סין, כידוע, רואה בטייוואן כשטח שלה ואינה מכבדת את הריבונות הטייואנית באי. טייוואן היא מדינת אי דמוקרטית עם תעשיית שבבים, מהגדולות בעולם, וכעת עומדת בפני איום
ממשי של סין לכיבוש האי. סין הבהירה כי לא תהסס להשתמש בכוח כדי לכבוש את האי, למרות איומי הנשיא טראמפ על ההשלכות שתספוג אם תתקוף.
לאור ההסלמה ביחסה של סין כלפי טייוואן, יפן משנה את גישתה ולא בהצהרות בלבד. דוח ההגנה היפני האחרון מזהה את הפעילות הצבאית הסינית המואצת סביב טאיוואן כאיום מרכזי, ומצהיר כי האזור נכנס לעידן משברי חדש. בקרב הציבור היפני ישנה תמיכה גוברת בעמדה הנחרצת הזו, כאשר כמעט מחצית האזרחים תומכים בהתערבות יפנית במקרה של עימות סביב טאיוואן. אך ההתפתחות המדאיגה ביותר היא ההצעה מטוקיו לבחון רכישת צוללות מונעות גרעינית, צעד שמסמן אולי שינוי אמיתי במדיניות האנטי-גרעינית הקדושה שמחזיקה יפן מאז תום מלחמת העולם השנייה. שר הביטחון שינג'ירו קוימזומי הצהיר בגלוי כי כל האופציות פתוחות, כולל שימוש בכוח גרעיני לצוללות, מהלך שעורר גל של זעם בבייג'ין.
התגובות אינן נשארות במישור המילולי בלבד, שכן הצי הסיני מגביר את שליחת ספינות משמר לחופי האיים היפניים השנויים במחלוקת, והפעילות האווירית סביבן מתגברת. מצב זה מעיד על כך שהמשבר נתפס על ידי שני הצדדים לא כהצהרות תקשורתיות בלבד אלא כבעל פוטנציאל ממשי לפעולה צבאית, והופך את יפן לאחד השחקנים המרכזיים בזירת המתח המחמירה עם סין.

- המניה שנפלה 11% בגלל המתיחות בין סין ליפן
- סין מתריעה בפני סטודנטים לדחות תכניות לימודים ביפן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אויבות היסטוריות שהפכו לבעלות ברית כלכליות
היחסים בין יפן לסין נושאים עד היום את צלקות העבר הטראומטי של מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה ביצעה יפן הקיסרית פלישה אכזרית לסין והותירה אחריה מיליוני הרוגים ופצועים. ההערכות מדברות על כשבעה עד עשרים מיליון הרוגים סינים במהלך התקופה הקולוניאלית היפנית. זיכרון הזוועות הללו חרוט עמוק בתודעה הסינית, ובייג'ין לא מהססת להשתמש בו ככלי פוליטי בכל פעם שהיחסים עם טוקיו מתחממים.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
