בורסה מסחר משקיע מניות
צילום: תמר מצפי
ניתוח טכני

לקנות מניות בשיא או בשפל? או אולי בכל זאת טסלה?

זיו סגל | (2)

שאלת ״השווקים לאן?״ ממשיכה לרחף באוויר. הקונפליקט הגדול בין הפסימיים - רואי המיתון והאופטימיים - צופי הורדת הריבית בהמשך הדרך נמשך. ביום שני הפסימיים הבקיעו שער.

 

להפחתת הפסימיות אפשר לציין את העובדה שיש שוני גדול בין הסקטורים. כידוע לכם, יש כבר הרבה מניות שהתרסקו ומולן יש מניות שהן בשיא היסטורי. השונות הזו מאפשרת להמשיך לסחור ויכולה לתרום ליציבות השווקים.

 

העובדה שביידן הודיע על התמודדות יכולה להיות טובה לשווקים שכן יהיה לנו ממשל מכהן שירצה לייצר הרגשה כלכלית טובה ולהימנע ממיתון וכך עלה הסיכוי לשנת טרום שנת בחירות חיובית על פי המסורת והסטטיסטיקה. לי אישית הרעיון של התמודדות בין ביידן לטראמפ נראה הזוי למדי אבל מאחורי ביידן יש מפלגה וממשל שינסו לשמר את שלטונם ומאחורי טראמפ יש מפלגה רפובליקנית ויכולת רטורית ליצר תקווה.

 

נתחיל עם שתי מניות שבחרתי כמעניינות ושמייצגות את סיפורי הגאות והשפל של השוק במצבו הנוכחי. 

 

הראשונה היא AI, אחת ממייצגות טרנד הבינה המלאכותית, גם בסמבול וגם במהות. המשיכה לרדת בשל הורדת דרוג של אנליסט. הגרף מראה שהיא נמצאת בנקודה ״קלאסית״ לקניה, אולי החלום לכל מי שראה אותה קופצת וחיכה להזדמנות. נמשיך לעקוב.

 

מהצד השני יש לנו את KO. כתבתי על חסינותה כאן לפני חודשים מספר ואף קבלתי ״נזיפה״ מוצדקת למדי על הצגת מניה של חברה שמוכרת מוצרים לא בריאים. אבל, קוקה קולה, כמו  ״אחותה״ לסקטור מקדונלד׳ס, נמצאת ברמות שיא ומכוונת גבוה יותר. הגרף מראה שמצד אחד היא מתחת לרמת התנגדות היסטורית אבל מצד שני חצתה קו מגמה יורד. מהלך מעל השיא ההיסטורי יהיה סימן קניה וסיכוי וילמד על סיכוי למהלך עליה נוסף.

 

ואם כבר במזון אנחנו עוסקים, שימו לב למנית הבית שלי, סטארבאקס - SBUX. אינפלציה ועליית מחיר הקפה? פיטורין ומיתון? יש את BBBY פושטת הרגל (אולי הזדמנות ב - 20 סנט???) ויש את החברה שגם ממותגת טוב וגם מנוהלת טוב - SBUX. הגרף מראה שהיא חזקה מאוד בהשוואה ל - S&P500 ויש סיכוי שגם אותה נפגוש בשיא בעתיד הנראה לעין.

 

ובפינה המשולבת מזון + מציאות יש לנו את STKH שמפגינה סימני התעוררות. מניית חברת הפוד-טק הישראלית אומנם עלתה חזק מהשפל אבל עדיין יש לה מקום טכני לעלות. תיבחן תמיכה ב - 0.75 ותמיכה כזו יכולה להיות סימן חיובי לעתיד.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

ההשקעה בפיננסים מחייבת בררנות, כנראה

 

עכשיו נעמיק בסקטור הפיננסים, סקטור שציטטתי לגביו ביום שני כי הוא נמצא בתקופת הכרעה היסטורית.

 

נתחיל בעדכון למניית שוואב / SCHW שמדובר בה רבות בתקופה האחרונה. מצד אחד נהנית מעולמות המסחר וההשקעות. מצד שני סובלת מסגמנט הבנקאות. מה שתרצו לבדוק בימים הקרובים היא שהיא מסתובבת למעלה מהאזור שסימנתי בעיגול ומייצרת סוג של ראש וכתפיים תחתית. כך נדע שיש פוטנציאל לתמיכה ועליה.

 

נמשיך בדיאלוג  עם הסקירה הטכנית השבועית של ארי ואלד, האנליסט הטכני המשובח של אופנהיימר.

 

בעוד אני הצגתי את KBE כקרן שתלמד אותנו על הלך הרוח, ארי מדבר על IAI, קרן ענף הברוקרים והמסחר. מסתנכרנת עם השיחה שלנו על שוואב. בדרך כלל ואלד ואני רואים עין בעין את הגרפים אבל בעניין IAI אני חולק עליו וחושש שהיא יכולה לרדת לאור שבירת קו המגמה. לכן נראה לי שמהלך נקודתי על SCHW יכול להיות מעניין יותר.

 

אני כן מתחבר להמלצה של ואלד על מנית הבורסה CBOE. מתחברת גם לדיון שלנו היום על רכישת מניות בשיא. מדובר בבורסה וותיקה לנגזרות פיננסיות. תחום מסחר שלא נעלם, בין אם בעליות ובין אם בירידות. הגרף מראה פריצה של רמת השיא ההיסטורי שהיא סימן לפוטנציאל עליה ארוך טווח. שימו לב שיש לנו מניה כמו SBUX בדרך לשיא, מניה כמו KO עם פוטנציאל פריצה ומניה כמו CBOE שמממשת מהלך משמעותי אחרי פריצה. כפי שאמרנו גיוון אפשרויות ללא קשר לשוק.

 

איזה מניות תיקחו לתיק? את הזולות והחבוטות או את היקרות והזוהרות? שאלה טובה. התשובה המנצחת, כמו בהרבה מקרים בחיים, היא גם וגם. כך מאזנים את התיק כפי שמדדי השוק התאזנו. היתרון הפוטנציאלי בניהול תיק על מדדים הוא שניתן להחליף את המניות בקצב מהיר יותר ממדדי המניות ולנסות ליצר רווח גם בשוק מדשדש.

 

טסלה ב - 2000 דולר למניה?

קת׳י ווד, המשקיעה שגילתה את טסלה, פרסמה השבוע עדכון למודל הערכת השווי לחברה עם מחיר יעד של 2000 דולר למניה לעוד חמש שנים. אין לי דעה על הרעיון הזה אבל הוא בהחלט נמצא, פילוסופית, על התפר שבין אומץ להזיה. למרות שביום שני כתבתי שאין למהר לקנות את המניה (וציינתי שזאת למרות שיש מי שחושבים שהיא הזדמנות) אין סיבה שנתעלם מקת׳י ווד ולא ניתן לגרף עוד מבט.

 

אם נרצה לראות משהו חיובי על הגרף, אוכל לציין שבאזור ה - 147 דולר יש פוטנציאל תמיכה. מתחברת לנקודת פתיחת פער המחיר העולה והיעד לירידה שנתתי כך שמי שמצטרף לקת׳י ווד יכול לנסות קניה באזור הזה.

 

ואם בטסלה עסקינן, שימו עיין שוב על F. לא מצליחה להתרומם אבל ממשיכה להיות מעניינת לסבלניים. שימו לב למשולש שאמור להיפרץ בקרוב עם סיכוי לפריצה למעלה ולמהלך עליה משמעותי בעקבותיה. נראה לי שגיוון בין טסלה לפורד יכול להיות מעניין ברוח התיק המתאים לימים אלו.

 

נסיים את סקירת המניות עם בקשה של הקורא מ. לעדכן את הניתוח הטכני של ENPH. החברה מתמחה בפתרונות אנרגיה חלופית/נקיה ביתית. הגרף מראה התנגדות ב - 230 ותמיכה שמתכנסת לכיוון 200. סה״כ המניה מתחת לממוצע הנע ל - 200 יום כך שנראה שרכישה למעוניינים יכולה להיות או מעל השער 200 או לאחר פריצה ב - 230. בנקודת הסגירה של אתמול אפשר להמתין.

 

ומילה על השוק לאור הירידות מאמש. אנחנו עדיין באזור התנודתיות. הירידות מאמש כמובן לא עוזרות עם שבריריות מהלך העליה אליה התייחסתי ביום שני אבל נראה לי שכדאי להמתין זמן מה לפני שממהרים למסקנות. בינתיים שיהיה חג שמח.

 

כותב המאמר הינו זיו סגל ([email protected]) העוסק בתחום השווקים הפיננסיים, ניתוח טכני, מימון התנהגותי ואימון מנטלי, בעל עיסוקים מגוונים בתחום באקדמיה ובפרקטיקה.

*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רוצי 27/04/2023 00:47
    הגב לתגובה זו
    או תקווה למציאות שקרית וגזענית שפוגעת בנשים מיעוטים וכל אחד שאינו גזעני או ניאו פשיסטי.
  • 1.
    הי זיו. שמתי לב שלאורך השנתיים האחרונות, דשדוש ארו 26/04/2023 20:51
    הגב לתגובה זו
    הי זיו. שמתי לב שלאורך השנתיים האחרונות, דשדוש ארוך מעל ממוצע נע 200 גרר תמיד ירידה. אשמח אם תוכל להסתכל על זה והאם יש לזה הסבר טכני. רציתי לכתוב את זה בשני אבל למרות החזרה בעקבות מייקרוסופט, זה אמור עדיין להיות רלוונטי. תודה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.