פאנל סולארי
צילום: Pixbay

מניית האנרגיה המתחדשת הזו זינקה ב-150% בשנה האחרונה - לא בטוח שזה ימשך

בעוד מרבית מניות האנרגיה המתחדשת נשארו יציבות ואף רשמו תשואה שלילית ב-12 החודשים האחרונים, מניית פירסט סולאר ממשיכה לעלות; במורגן סטנלי מעדכנים איזו מניה לדעתם תהיה הבאה בתור להוביל את הסקטור
מתן קובי |

סקטור האנרגיה המתחדשת פרח ב-2022 אך לקראת סוף השנה חלה מגמת ירידה ממנה מרבית המניות עוד לא התאוששו.  ENPHASE ENERGY , אשר הובילה את הסקטור בשנה שעברה, איבדה מאז השיא שרשמה בדצמבר כ-40%, מה שהוביל את התשואה המצטברת של המניה ב-12 החודשים האחרונים לעמוד על מינוס 1.4%. קרן הסל  INVESCO SOLAR ETF אשר עוקבת אחרי החברות המובילות בתחום איבדה גם היא את כל העליות שנרשמו באותה התקופה. לעומת רוב המניות בתחום,  FIRST SOLAR שמרה על המומנטום החיובי שהחל בתחילת השנה שעברה.

המניה של החברה זינקה בשנה האחרונה ב-150% ולא נראה כי המגמה מתמתנת, למרות זאת האנליסט אנדרו פרקוקו ממורגן סטנלי הוריד את דירוג המניה מ"משקל שווה" ל-"משקל חסר". פרקוקו אמר עם הורדת הדירוג כי "החברה עקפה את יתר חברות האנרגיה הנקייה ולדעתנו היא (המניה) מתמחרת כבר את ההייתרונות המשמעותיים של תוכנית הפחתת האינפלציה. בראייה קדימה אנחנו רואים סיכון של תחרות גוברת כשמתחרים מקומיים ובינלאומיים מתרחבים בארה"ב".

בקיץ האחרון העביר ממשל ביידן את חוק הפחתת האינפלציה, אשר חלק מהותי ממנו אמור לקדם הטמעת טכנולגיות של אנרגיות מתחדשות ברחבי המדינה. החוק מתמרץ את האזרחים להתקין פאנליים סולריים ואמצעים נוספים שיפחיתו את השימוש בנפט וגז והתמרוץ לחברות המובילות בתחום מגיע בעיקר על ידי הטבות מס.

לעומת פירסט סולאר, שלדעת פרקוקו כבר עברה את רוב העליות שלה, מנית סאנובה  SUNNOVA ENERGY INTERNATIONAL INC עתידה להוביל לדעתו את הסקטור. האנליסט נתן למניה דירוג של "משקל עודף" כשהוא נותן לה מחיר יעד של 35 דולר - אפסייד של יותר מ-130%. "אנחנו אוהבים את החשיפה של נובה לשוק שעוד לא חדרו אליו, בנוסף לציפיות חזקות לצמיחה בטווח הארוך". המניה איבדה כ-50% מהשיא השנתי של 2022 ובשבוע המסחר האחרון המניה עלתה ביותר מ-20%.

ברבעון האחרון שתי החברות הכו את צפי האנליסטים - סאנובה רשמה הכנסות של 195 מיליון דולר והפסד של 0.18 דולר למניה בעוד האנליסטים ציפו להכנסות של 142 מיליון דולר והפסד של 0.43 דולר למניה. פירסט סולאר רשמה הכנסות של מיליארד דולר, בהתאם לצפי האנליסטים, עם הפסד למניה של 0.07 דולר - צפי האנליסטים היה להפסד של 0.17 דולר למניה. השווי של פירסט סולאר עומד על 22.3 מיליארד דולר וזה של סאנובה עומד על 1.7 מילארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social