אמזון
צילום: Christian Wiediger unsplash

החל ממאי: אמזון מחזירה את העובדים למשרד ל-3 ימים בשבוע לפחות

החברה: "יאפשר לשפר את הקשרים בין העובדים, ללמוד יותר ולשתף פעולה בצורה יעילה יותר על ידי למידה מהעובדים האחרים". אמזון שפיטרה לאחרונה 18 אלף עובדים לא לבד. לפניה הכריזו על כך גם גוגל, אפל ודיסני. מה יעשו העובדים?
תומר אמן |

ענקית המסחר האלקטרוני אמזון AMAZON (סימול: AMZN) החליטה לחייב את העובדים להגיע למשרד ל-3 ימים לפחות בשבוע, כך על פי מכתב אותו שלח מנכ"ל החברה, אנדי ג'סי. הדבר מצביע על שינוי במדיניות של אמזון, שהחל מאוקטובר 2021 ועד היום – אישרה למנהלים במשרדים עצמם לאפשר לעובדים שלהם לבחור את הימים בהם יעבדו מהבית, ואת הימים בהם יעבדו מהמשרד.

 

מנכ"ל החברה מסר כי והוא ה-S-Team שלו, הרכב סגור של בכירים המגיעים מרוב הקצוות המרכזיים של חברת אמזון, החליטו על המלך מוקדם יותר השבוע והחליטו כי על כלל העובדים בחברה להעביר "את מרבית זמנם (לפחות שלושה ימים מתוך חמישה) במשרד". ההחלטה התקבלה לאחר שחבר המנהלים קבע כי שינוי המדיניות יאפשר לשפר את הקשרים בין עובדי החברה ויאפשר לאותם עובדים ללמוד יותר ולשתף פעולה בצורה יעילה יותר על ידי למידה מהעובדים האחרים.

 

אמזון תכניס את השינוי לתקוף ביום הפועלים הקרוב, הראשון במאי. מנכ"ל החברה כבר ציין כי ההחלטה לא תחול על כל העובדים. לצורך העניין - לעובדי התמיכה בלקוחות תישאר היכולת לבחור מתי לעבוד מהבית ומתי לעבוד מהמשרד.

 

"לא פשוט עבורנו להביא אלפי עובדים לחזור לעבוד מהמשרד, במיוחד כאשר המשרדים שלנו פזורים ברחבי העולם, ולכן אנחנו מאפשרים זמן סביר לפני שנחייב את העובדים לחזור לעבוד כך", מסר המנכ"ל. "אנו יודעים ששינוי זה לא יעבוד בצורה מושלמת בתחילה, אך חווית העבודה המשותפת תשתפר לאורך החודשים והשנים הקרובות", הוסיף.

 

מדובר במהלך הראשון עליו הכריזה החברה מאז הודיעה כי תפטר 18 אלף עובדים בעקבות המשבר הכלכלי והדמוגרפי איתו מתמודדות רוב החברות בשווקים ברחבי העולם. מדובר היה בפיטורי העובדים הגדולה ביותר שאמזון אי פעם ביצעה.

 

אמזון היא לא החברה הראשונה שמכריזה על צעד החזרת העובדים למשרדים – לעבודה במשרה מלאה או לכמה ימים בשבוע, זאת לאחר ה'יציאה מהקורונה'. גוגל, ואפל כבר דרשו מהעובדים שלהם לחזור למשרדים, וגם חברת דיסני הודיעה על חזרה לעבודה של 4 ימים מהמשרד.

 

אמזון למעשה משנה את המדיניות כאשר היא במקביל נאלצת להתמודד עם החולשה הגדולה בתוצאות שלה, כולל ירידה במכירות, וכמובן המיתון ממנו חוששות החברות בעולם. אמזון לא רק פיטרה עובדים אלא גם מקפיאה גיוסים וביטלה מספר ניסויים.

קיראו עוד ב"גלובל"

מנכ"ל החברה מסר שאחד מהיתרונות של להחזיר את העובדים למשרד הוא שלאותם עובדים יהיה הרבה יותר הזדמנויות להציג את הרעיונות החדשניים שלהם.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

אנתרופיק
צילום: טוויטר

איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות

בעוד OpenAI שופכת הון עתק על מרכזי נתונים ומנויים לצרכנים, אנתרופיק בונה עסק אמיתי - שקט, יציב ומבוסס על לקוחות עסקיים. והמספרים מתחילים לדבר בעד עצמם

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אנתרופיק OpenAI

OpenAI הפכה לשם נרדף לבינה מלאכותית. היא גייסה מיליארדים, בנתה חוות שרתים עצומות ומניעה את מירוץ הצ’אטבוטים הגלובלי. אבל מאחורי הקלעים, החברה מתמודדת עם בעיה בסיסית: עדיין לא ברור איך להפוך את ההצלחה האדירה הזו למודל עסקי יציב. בזמן ש־OpenAI מחפשת הכנסות, יריבתה הקטנה אנתרופיק בונה בשקט עסק אמיתי.


שתי החברות עוסקות באותו תחום: פיתוח מודלי שפה מתקדמים שמניעים בוטים, כלי עזר לעובדים, יישומי תכנות ותהליכי אוטומציה. אבל ההבדל ביניהן הוא לא טכנולוגי, אלא אסטרטגי: OpenAI פונה להמונים, אנתרופיק מדברת ישירות עם העסקים.


OpenAI נשענת על השותפות עם מיקרוסופט, שמשלבת את המודלים שלה במוצרי אופיס וב־Copilot. מעבר לכך, היא פונה לקהל הרחב: משתמשי ChatGPT שמשלמים 20 דולר בחודש בגרסה הבסיסית, או 200 דולר בתוכנית הפרו. למרות שמספר המשתמשים עצום עם יותר מ־800 מיליון מדי שבוע לפי החברה, ההכנסות רחוקות מלכסות את העלויות הכבדות של מחשוב, אחסון ופיתוח. אנתרופיק, לעומתה, נמנעת מהמירוץ אחר משתמשים חינמיים. כ־80% מהכנסותיה מגיעות מחברות - ארגונים שמיישמים את המודלים שלה לצורכי עבודה ממשיים. לפי נתוני החברה, כבר יש לה יותר מ־300 אלף לקוחות עסקיים, רובם בתחומי טכנולוגיה, משפטים ופיננסים.


חיסכון מוחשי בזמן ובכסף

הלקוחות של אנתרופיק לא מתעניינים בחוויית שיחה, אלא בחיסכון מוחשי בזמן ובכסף. הם משתמשים במודלים של החברה לכתיבת קוד, ניסוח חוזים, הפקת חשבוניות ובדיקות מסמכים. המיקוד הזה הופך את אנתרופיק לעסק ברור יותר מהמתחרה שלה. בעוד OpenAI מנסה לגבש מודל רווח מהציבור הרחב, אנתרופיק כבר רווחית כמעט על בסיס שימושים עסקיים בלבד. לפי הערכות שוק, היא פועלת בקצב הכנסות שנתי של כ־7 מיליארד דולר וצפויה להגיע לתשעה מיליארד עד סוף השנה, כמעט זהה להכנסות OpenAI, עם בסיס משתמשים קטן פי כמה.


דו"ח של קרן ההון סיכון מנלו ונצ’רס מצביע על יתרון משמעותי נוסף: לפי סקר שערכה בקרב חברות טכנולוגיה, אנתרופיק מובילה את תחום הקידוד עם נתח שוק של 42%, לעומת 21% בלבד ל־OpenAI. גם בשימושי בינה מלאכותית כלליים בחברות, אנתרופיק ניצבת בראש עם 32% לעומת 25% ליריבה שלה.