מטא
צילום: Dima Solomin on Unsplash

מטא תיקנס ב-11.8 מיליארד דולר על הפרת חוקי ההגבלים העסקיים?

הנציבות האירופית אמרה כי חברת האם של פייסבוק הפרה את כללי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי על ידי עיוות התחרות בשווקים בתחום המודעות מקוונות; לטענתה, ההסדר הזה מעניק ל-Facebook Marketplace "יתרון הפצה משמעותי שמתחרים לא יכולים להשתוות אליו"
דור עצמון | (2)

האיחוד האירופי הוצי לחברת האם של מטא META PLATFORMS רשימה של התנגדויות לגבי עסקי המודעות המקוונות שלה, Facebook Marketplace. הנציבות האירופית, הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי, אמרה כי החברה הפרה את כללי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי על ידי עיוות התחרות בשווקים בתחום המודעות מקוונות. הנציבות התייחסה לצירוף של מטא לשירות Facebook Marketplace, המאפשר למשתמשים לרשום פריטים למכירה, באמצעות הרשת החברתית שלה, פייסבוק. הנציבות אמרה שהיא מודאגת שההסדר הזה מעניק ל-Facebook Marketplace "יתרון הפצה משמעותי שמתחרים לא יכולים להשתוות אליו".

מרגרת' וסטגר, סגנית נשיא הנציבות האחראית על מדיניות התחרות, אמרה כי הקשר של פייסבוק עם Marketplace לא מותיר ברירה למשתמשים "אלא לקבל גישה ל-Facebook Marketplace". היא הוסיפה כי "אנו מודאגים מכך שמטא הטילה תנאי מסחר לא הוגנים, המאפשרים לה להשתמש בנתונים על תחרות שירותי פרסומות באינטרנט. אם יאושרו, השיטות של מטא תהיינה בלתי חוקיות לפי כללי התחרות שלנו".

טים לאמב, ראש תחרות EMEA במטא אמר כי "הטענות של הנציבות האירופית חסרות בסיס. נמשיך לעבוד עם רשויות רגולטוריות כדי להוכיח שהחדשנות במוצר שלנו היא פרו-צרכנית ופרו-תחרותית". הנציבות שפתחה בחקירה נגד מטא ביוני 2021, בוחנת "התנהגות אנטי-תחרותית אפשרית של פייסבוק".

עם זאת, אם לאחר שהחברה תציג את כתב ההגנה שלה, הנציבות עדיין תמצא ראיות מספקות להפרה, היא עלולה לעמוד בפני שינויים פוטנציאליים בשיטות העסקיות שלה או קנס של עד 10% מההכנסה השנתית העולמית. עבור מטא, שהרוויחה 117.92 מיליארד דולר בהכנסות שנתיות ב-2021, המשמעות עשויה להיות קנס בשווי של עד 11.8 מיליארד דולר. אם אכן תיקנס החברה, זה עלול להיות אחד מהכשלונות הגדולים ביותר עבורה, בזמן שהיא מתמודדת עם לחץ מצד המשקיעים. מחיר מניית החברה ירד השנה ביותר מ-65% על רקע צניחה רחבה יותר במניות הטכנולוגיה.

בד בבד, פתחה היום הנציבות האירופית חקירה על שותפות בין מטא וגוגל, לאחר שנחשדו כי פגעו בתחרות בטכנולוגיית הפרסום. "לאחר הערכה מדוקדקת של כל הראיות הרלוונטיות, לרבות מידע שהתקבל מגוגל, מטא וחברות אחרות הפעילות במגזר הטכנולוגי, הנציבות הגיעה למסקנה שהעדויות לא מאשרות את חששותיה הראשוניים ולכן החליטה לסגור את חקירתה", אמרה הנציבות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ביידן הוא אפס הוא מרשה לאירופאים לפגוע בחברות אמריקאיות ולא מגן עליהן ביידן הוא לא אמריקאי הוא לא מגןנעל האינטרסים של ארה"ב! (ל"ת)
    אמנון 20/12/2022 10:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אלמוד 20/12/2022 10:36
    הגב לתגובה זו
    ארה"ב צריכה לאיים עליהם בסנקציות הם כל הזמן מטילים קנסות ענק לא תמיד מוצדקים על חברות אמריקאיות, זה כסף קל בשבילם ככה האירופאים מתעשרים מעבודה של אחרים.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.