pixelpixel

מנוע צמיחה נוסף? גוגל משיקה סמארטפון חדש ולראשונה - שעון חכם

לאחר שברבעון הקודם ההכנסות מסמארטפון הפיקסל שברו שיא, גוגל מוציאה דגמים חדשים ובמקביל משיקה שעון חכם לראשונה בהיסטוריה. גוגל תקווה כי הביקושים יימשכו ואולי ההכנסות מסגמנט זה יהיו מנוע הצמיחה החדש של החברה
עומר רוסו |

גוגל GOOGLE הכריזה על הסמארטפונים Pixel 7 ו-Pixel 7 Pro ובמקביל, גם על השעון הראשון שלה - Pixel Watch. לטענת החברה הפיקסל צובר תאוצה, אבל עדיין יש לו רק חלק קטן משוק הסמארטפונים העולמי. המנכ"ל סונדאר פיצ'אי אמר שה-Pixel Series 6 (הסדרה הקודמת) היה הפיקסל הנמכר ביותר אי פעם ואמר שהחברה קבעה שיא כל הזמנים בהכנסות מסגמנט זה. החברה כמובן מקווה שהיא תוכל להמשיך את המומנטום גם עם הסדרה החדשה.

מירב ההכנסות של גוגל מגיעות מפרסומות, אותו מודל עסקי שידוע בקרב המשקיעים בוול סטריט כ-״פגיע״ בתקופה של האטה כלכלית, לכן אנחנו רואים את גוגל יורדת ב-30% מתחילת השנה. סגמנט נוסף בדוחות החברה הוא ״הכנסות אחרות", הכולל חומרה, חנות ה-Play והכנסות מיוטיוב שאינן פרסומות. ברבעון השני של השנה, החברה דיווחה שהכניסה מסגמנט זה 6.55 מיליארד דולר ברבעון, ירידה קלה לעומת 6.62 מיליארד דולר בשנה הקודמת (ההכנסות מהסמארטפונים גם נכללות בסגמנט).

ה-פיקסל 7 פרו, הדגם הרגיל פיקסל 7 ו-שעון הפיקסל יושקו ב-13 באוקטובר.

שעון הפיקסל וואץ' - בתוכו יוטמעו תכונות מעקב בריאות של fitbit, חברת בריאות שגוגל רכשה תמורת 2.1 מיליארד דולר. יהיה ניתן להשתמש ב-Fitbit בשעון בכדי לעקוב אחר אימונים, כמה טוב ישנת, צעדים ועוד. ה-Pixel Watch מגיע גם עם מנוי Fitbit Premium למשך שישה חודשים - השירות כולל גישה ליותר מ-200 אימונים, מציע מידע על האופן שבו מגמות השינה והדופק השתנו לאורך זמן ועוד.

השעון מאפשר להוריד אפליקציות מחנות ה-Google Play והוא מתחבר בצורה אוטומטית למוצרים של גוגל כגון ארנק, ג'ימייל, יומן ו-Google Home, כשה-Pixel Watch עובד רק עם אנדרואיד. גוגל טוענת שה-Pixel Watch יכול להחזיק מעמד עד 24 שעות בטעינה בודדת, שהיא שש שעות יותר מאשר האפל וואץ סדרה 8. מחירו מתחיל ב-350 דולר, ומגיע עד ל-400 דולר.

הסמארטפון של גוגל, פיקסל 7 ופיקסל 7 פרו - דגם הפיקסל יעלה 599 דולר ודגם הפיקסל פרו יעלה 899 דולר. הם יפעלו על שבב Tensor G2 החדש של גוגל, מה שמראה שגוגל ממשיכה לבנות שבבים משלה במקום להשתמש בשבב של קוואלקום, בו הפסיקה להשתמש בשנה שעברה כשהשיקה את ה-Pixel 6 וה-Pixel 6 Pro. 

לפיקסל 7 יש מסך בגודל 6.3 אינץ' שבהיר ב-25% מהדגם של השנה שעברה. הסמארטפון יוצע עם 128GB ו-256GB של אחסון, דגם ה-Pixel 7 Pro, נמכר עם אפשרות אחסון של 512GB. גוגל שדרגה את הרזולוציה של המצלמה האחורית ל-50 מגה-פיקסל, מה שאמור לגרום לתמונות חדות יותר מהגרסה הקודמת. 

ל-Pixel 7 Pro יש יותר זיכרון ויש לו תצוגה טובה יותר עם רזולוציה חדה יותר ובהירות שיא גבוהה יותר בתנאי שמש. יש לו גם קצב רענון גבוה יותר, בדיוק כמו ה-אייפון 14 פרו מקס, מה שאומר שגלישה באתרי אינטרנט או משחקים יייראו חלק יותר.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.