TSMC רצתה להעלות מחירים, אפל הודיעה לה שזה לא יקרה
TAIWAN SEMICOND MNFCG CO מייצרת את השבבים הקטנים והמתקדמים ביותר בעולם, אשר משומשים על ידינו בכל יום ויום, בעיקר המוצרים של APPLE . למעשה, אפל היא הלקוח הגדול ביותר של TSMC והיא מסתמכת על החברה לייצור השבבים של המכשירים המתקדמים ביותר שלה (אייפונים ומחשבי מק). בעקבות משבר שרשראות האספקה והמחסור בשבבים הודיעה החברה בעבר כי תשקיע סך של 100 מיליארד דולר בכדי לטפל בבעיה ולמנוע חזרה עליה בעתיד, מה שבסופו של דבר הוביל אותה לנסות לגלגל את העלות ללקוחות שלה.
החברה תכננה להעלות את המחירים שלה בכ-6%, תלוי באיכות שלהם, גם בכדי להגדיל את שולי הרוח וגם בכדי לצמצמם מקרים קודמים שקרו, בהם לקוחות החברה הזמינו יותר מדי שבבים מהחשש שלא יהיה להם מספיק אחר כך. עודף הזמנות המיותרות הקשה על החברה להבין מהו הביקוש האמיתי לשבבים שלה, פגע ביכולת שלה להעריך כמה שבבים חדשים אכן תצטרך לייצר והחברה רצתה לטפל בבעיה.
אפל אחראית לפי ההערכות לכ-25% מסך ההכנסות של החברה, משמע שתיהן מסתמכות אחת על השניה באופן ניכר. אפל הודיעה לחברה בהמשך למשא ומתן כי היא מסרבת לקבל את העלאת המחירים, ככל הנראה לנוכח הניסיון שלה למנוע גלגול של המחירים לצרכנים והרצון להשאר כמה שיותר ארטקטיבית עבור לקוחותיה. האייפונים 14 החדשים שהציגה אפל היו צפויים לעמוד על מחיר יותר גבוה מזה של הסדרה הקודמת אך בהכרזה של אפל בתחילת החודש היא הודיעה כי המחירים יהיו זהים לאלו של שנה שעברה.
למרות הבעיות בשרשראות האספקה והמחסור בחומרי גלם, החברה הטיוואנית הציגה בדוחותיה האחרונים תוצאות מרשימות ביותר כאשר הכתה את תחזיות האנליסטים. הכנסות החברה צמחו ב-43% ל-18.1 מיליארד דולר, צמיחה מדהימה של 43.5% לעומת הרבעון המקביל. הרווח הגולמי הגיע ל-10.7 מיליארד דולר, ושולי הרווח הגולמי לכמעט 60%, מעל הצפי שעמד על שוליים של 56.8%. הרווח הנקי זינק ב76% משנה לשנה, והגיע ל-8 מיליארד דולר, או כ-1.55 דולר למניה, המשקף שולי רווח של 44.4%.
- אירוע ההשקה של אפל: חשפה את האייפון 17 אייר
- אחרי זינוק של 2,900%, אייטקו מזנקת בטרום, ומה קורה באנבידיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.