"החברה העדיפה רווחים על פני אנשים" – הסיפור על בואינג והפיצוי העלוב למשקיעים
בואינג לא הצליחה להתאושש מהמשבר הגדול שתקף אותה ב-2018-2019. בעיות בטיחות חוזרות, התרסקויות של מטוסי נוסעים בטווח של 5 חודשים שבהן נהרגו 346 אנשים; כל אלה יצרו מחול שדים והחברה נכנסה לסחרור. בואינג הקפיאה פיתוח וייצור מטוסים, קירקעה מטוסים וניסתה דרך הצהרות שקריות לשמור על מחיר המניה. משהו בסגנון - אצלנו הכל בסדר, צרוף מקרים מוזר, אין בעיית בטיחות. זה שקר.
מאז מניית בואינג צנחה ב-70%, לשווי של 78 מיליארד דולר, החברה פיצתה את הקורבנות ב-20 מיליארד דולר וכעת מגיע ההסדר בנוגע לשקרים שתמכו במניה. החברה ומנהלי החברה מסרו למשקיעים שקרים כדי לתמוך במניה. רשות ניירות ערך בדקה והגיעה להסדר מול החברה. הנה התוצאות:
כנראה ששווה לשקר למשקיעים. בואינג תיקנס ב-200 מיליון דולר בלבד על הצהרות שקריות שמסרה בנוגע לבטיחות במטוסי MAX 737. רשות ניירות ערך האמריקאית הסכימה להסדר בנוגע להצהרות של הנהלת בואינג וחתמה על תשלום-פיצוי של 200 מיליון דולר בלבד. זה נמוך בהינתן שוויה של בואינג היום ושוויה לפני 3-4 שנים עם מתן ההצהרות השקריות. הצהרות אלו היו לאחר התרסקות קטלנית של מטוס ה-737 ונמשכו לאחר התרסקות נוספת – התרסקויות שבהן נהרגו 346 אנשים.
ברשות ניירות ערך האמריקאית מדגישים כי המנכ"ל לשעבר דניס מוילנברג פרסם הצהרות שקריות, אבל, אם כך, למה הפיצוי נמוך, אפילו עלוב? מוילנברג עצמו ישלם במסגרת ההסדר 1 מיליון דולר בלבד.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
346 הרוגים
מטוסי 737 קורקעו ברחבי העולם למשך 20 חודשים לאחר ששתי התרסקויות בתוך חמישה חודשים גרמו למותם של 346 אנשים וזאת למרות מסרי ההרגעה מטעם בואינג. "בתקופה של משבר וטרגדיות, חשוב במיוחד לציבור המשקיעים שחברות ציבוריות ומנהלים בכירים יספקו הסברים מלאים, הוגנים וישרים", אמר יו"ר רשות ני"ע גארי גנסלר
ההסדר אינו כולל הודאה באשמה מצד בואינג או מוילנברג. "לעולם לא נשכח את האנשים שמתו בטיסת ליון אייר מספר 610 ובטיסת 302 של את'יופיאן איירליינס, וביצענו שינויים נרחבים ועמוקים ברחבי החברה שלנו בתגובה לתאונות הללו", נמסר מבואינג, "שינויים בסיסיים שחיזקו את הליכי הבטיחות שלנו והפיקוח על נושאי בטיחות, והגבירו את תרבות הבטיחות, האיכות והשקיפות שלנו".
הטיסה של ליון אייר התרסקה ב-29 באוקטובר, 2018 – 13 דקות בלבד לאחר ההמראה משדה התעופה בג'קרטה שבאינדונזיה. כל 189 הנוסעים ואנשי הצוות נהרגו. פחות מחמישה חודשים לאחר מכן התרסקה טיסה של את'יופיאן איירליינס שהיתה בדרכה לקניה. 157 נוסעים ואנשי צוות נהרגו.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 2.YL 24/09/2022 10:36הגב לתגובה זולמרות כל התקלות אל על לא מיעזה לקנות איירבוס 350 פאר התעשיה לחץ אמריקאי האח הגדול משגיח
- 1.אזרח 24/09/2022 09:41הגב לתגובה זואסטרטגית לטווח רחוק. נקווה שלא נאמץ את זה לישראל!
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
