ספוטיפיי
צילום: צילום Freepik

ספוטיפיי הכתה את התחזיות. מספר המשתמשים עלה - המניה מזנקת 15%

ספוטיפיי בדו"חות טובים: ההכנסות לרבעון היו 2.91 מיליארד דולר, לעומת צפי ל-2.85 מיליארד. ההפסד המתואם למניה היה 0.86 דולר, לעומת צפי להפסד של 0.72 דולר למניה. סך המנויים בתשלום הגיע ל-188 מיליון משתמשים, לעומת 182 מיליון ברבעון הראשון של 2021 ומעט מעל ההערכות שעמדו על 187 מיליון
משה כסיף |

ספוטיפיי SPOTIFY TECHNOLOGY דיווחה היום על תוצאות הרבעון השני שלה. הפלטפורמה הכפילה מספר הפודקאסטים, כאשר תחום הסטרימינג במוזיקה נעשה צפוף יותר ויותר.

ההכנסות של ספוטיפיי היו 2.91 מיליארד דולר. זאת לעומת צפי ל-2.85 מיליארד דולר. ההפסד המתואם למניה היה 0.86 דולר, לעומת צפי להפסד של 0.72 דולר למניה.

סך כל המשתמשים הפעילים החודשיים עומד על 433 מיליון, לעומת צפי ל-428 מיליון בלבד. מספר המשתמשים הפעילים החודשיים גדל ב-19% ביחס לשנה שעברה, 5 מיליון מעל לציפיות. 

סך המנויים בתשלום הגיע ל-188 מיליון משתמשים, לעומת 182 מיליון ברבעון הראשון של 2021 ומעט מעל ההערכות שעמדו על 187 מיליון.

בהודעת הרווחים של החברה הביעו המנהלים את שביעות רצונם מהדו"חות. עם זאת, הם ציינו "כוונה להפחית את העליות בגיוסים המנויים במחצית השנייה של 2022 ב-25%, תוך ניטור התנאים המקרו-כלכליים".

בשיחת המשקיעים שנערכה לאחר הדו"חות, אמר המנכ"ל דניאל אק כי החברה מתכוננת למצב של שינוי לרעה, אבל היא אופטימית בהתחשב בנתונים הנוכחיים. הוא הוסיף כי להאטה לא הייתה השפעה מהותית על המשתמשים. 

ספוטיפיי דיווחה על רווח גולמי של 24.6%, מעבר להערכות שעמדו על 25.2%. זאת, כיוון שהמשתמשים מוציאים סכומים גדולים על תוכן שאינו מוזיקה. החברה צופה כי שולי הרווח הגולמי יהיו אפילו גבוהים יותר ברבעון השלישי, כאשר הרווח יעמוד ככל הנראה על 25.2%.

נכון לסוף הרבעון השני היו לספוטיפיי 4.4 מיליון פודקאסטים בפלטפורמה, לעומת 4 מיליון ברבעון הראשון. מספר המנויים בפודקאסטים גדל בשיעור משמעותי ביותר השנה. גם שיעורי הצריכה של פודקאסטים למשתמש המשיכו לעלות, כאשר החברה אמרה כי היא מתכננת "להאיץ את ההתרחבות" ולכוון את המשתמשים גם לשמיעת ספרים קוליים (iobooks). אק התגאה בכך שהמאזינים יייחשפו למלוא ההיקף של ספרי האודיו ושל פורמטים אחרים, במחצית הראשונה של 2023

למרות הדו"חות האופטימיים, העלויות עדיין מדאיגות. לדברי אנליסטים, העלויות מרקיעות השחקים של הפלטפורמה עבור הפקת הפודקאסטים של ספוטיפיי (שכללו חוזה רישוי רב-שנתי של 200 מיליון דולר עם ג'ו רוגן) עלולות לעלות עוד. לדברי אנליטסטים, התשלום לג'ו רוגן, או לפיגורות מהסוג שלו הרבה כסף, היא שאחוז מסוים מבסיס המנויים של החברה מבוסס על האזנה לרוגן, ואז זה הופך להיות 'המופע של ג'ו רוגן, לדבריו, כדאי אולי להקריב את הצמיחה, על מנת להגדיל את הרווחיות.

קיראו עוד ב"גלובל"

נראה כי משקיעים רבים שותפים לחששות דומים. במהלך 2022 צנחו מניות החברה ביותר מ-50% ובכ-70% מהשיא של כל הזמנים בפברואר 2021. על פי הדיווחים, ספוטיפיי חתמה על חוזה רישוי רב-שנתי בסך 200 מיליון דולר עם ג'ו רוגן. לאחרונה החברה חשפה כי הכניסה כ-215 מיליון דולר מפודקאסטים בשנה שעברה. המנכ"ל דניאל אק הדגיש את הפוטנציאל של יחידת הפודקאסטים של הפלטפורמה והוא צופה שהיא תייצר שולי רווח של בין 40% ל-50%.

עם זאת, החברה חוותה כמה כישלונות הקשורים למאמצי הפודקאסטים שלה. אחד הכשלונות המהדהדים נרשם עם בני הזוג מישל וברק אובמה. בני הזוג, שחתמו על חוזה לשלוש שנים עם ספוטיפיי ב-2019, החליטו לאחרונה שלא לחדש את החוזה, ובחרו במקום זאת את המתחרה Audible.

בנוסף, אלכס גולדמן ועמנואל דזוצי - מנחי הפודקאסט הפופולרי "Reply All" - עזבו את התוכנית "כדי לחקור הזדמנויות" מחוץ לחברת ההפקה גימלט. הפרק האחרון של הפודקאסט שלהם שודר ב-23 ביוני.

אמנם ההערכות לעת עתה הן אופטימיות, אבל אנליסטים המצויים בתחום גם ממשיכים להיות זהירים. זאת, כיוון שמיתון אפשרי עלול לגרום לירידה בהכנסות מפרסום. סמנכ"ל הכספים של ספוטיפיי, פול ווגל, הודה גם הוא כי הוא נזהה ירידה מסוימת במגמות הפרסום, אך הוא אופטימי באופן כללי בכל  מה שנוגע לרבעון השלישי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: Brett Sayles, Pexelsצילום: Brett Sayles, Pexels
הטור של גרינברג

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט

כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה  



שלמה גרינברג |


בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט". 

סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.  


סופטבנק
מסאיושי סאן, סופטבנק - קרדיט: טוויטר


קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית. 

השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו  אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.  

מניות קוונטים עליות
צילום: דאלי

שוק הקוונטום מתחמם: חוזים גדולים דוחפים את ריגטי ואיון-קיו למעלה,

וושינגטון מגבירה השקעות, סין ואירופה מאיצות פיתוח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

דמיינו עולם שבו מחשבים פותרים סודות כימיים במהירות בזק, מפצחים הצפנות בלי מאמץ, ומאיצים פיתוח תרופות חדשות. זה לא מדע בדיוני, זה המחשוב הקוונטי.  אתמול, שתי חברות אמריקאיות, ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing 15.28%  ואיון-קיו IonQ 5.39%    זכו בחוזים ממשלתיים משמעותיים. חיל האוויר האמריקאי משקיע 5.8 מיליון דולר בריגטי לבניית רשתות קוונטום, ומשרד האנרגיה חותם על שותפות חללית עם איון-קיו. התוצאה? המניות קופצות בעשרות אחוזים.

השוק העולמי צפוי להגיע ל-125 מיליארד דולר עד 2030, עם השקעות מצטברות של יותר מ-40 מיליארד דולר עד כה, וארה"ב תופסת חצי מהעוגה.

ריגטי: בניית גשרים קוונטיים לעתיד

נתחיל בריגטי, החברה הקליפורנית שמתמחה במחשבים קוונטיים מבוססי סופרקונדוקטורים, אותם "קיוביטים" על-מוליכים שמתנהגים כמו חלקיקים קסומים, מסתובבים במקביל בכמה מצבים.

החוזה החדש, בשווי 5.8 מיליון דולר לשלוש שנים, מגיע מהמעבדה למחקר אווירי של חיל האוויר (AFRL). המטרה לבנות רשתות קוונטום שמאפשרות העברת מידע קוונטי בין מכונות מרוחקות, כמו גשרים על-טבעיים שמחברים בין עולמות. ריגטי תעבוד כאן הסטארט-אפ ההולנדי QphoX, שמפתח ממירים אופטיים-מיקרוגליים , במטרה לפתח כלים שממירים אותות קוונטיים לאור סיבי אופטי, כדי שהמידע לא יתפוגג בדרך.

המנכ"ל סובודה קולקרני לא מסתיר את ההתרגשות: "זה מחקר לטווח ארוך, אבל הוא הבסיס לכל מה שיבוא אחר כך, רשתות מאובטחות לצבא, לדאטה סנטרים, אפילו לערים חכמות". ריגטי כבר הוכיחה את עצמה עם מערכת Ankaa-2, שכוללת 84 קיוביטים, אבל האתגרים עדיין שם: יציבות נמוכה ושגיאות תכופות.

החוזה הזה הוא חלק מגל השקעות אמריקאי רחב יותר תחת National Quantum Initiative (1.2 מיליארד דולר מאז 2018), נותן דחיפה לתעשייה.


איון-קיו: הקוונטום כובש את החלל


ממול, איון-קיו לוקחת את זה צעד קדימה - אל החלל. החברה, שמתבססת על טכנולוגיית יונים כלואים (אטומים תקועים בשדות מגנטיים, יציבים יותר מקיוביטים רגילים), חתמה על מזכר הבנות (MOU) עם משרד האנרגיה (DOE) להדגמת תקשורת קוונטית לוויינית.