גיא טלגיא טל
דוחות

שלומי בן חיים מבקר את ההייטק הישראלי, הוא רק שכח שהוא ממובילי ההייטק

הפוסל במומו פוסל - ג'יפרוג של שלומי בן חיים התבררה כבועה, ההנפקה שלה היתה ניצול הזדמנות, המשקיעים מופסדים 60%; אז מה הוא מטיף בשער נגד ההייטק? מצחיק
גיא טל | (9)

"ישראל הפכה מסטארט־אפ ניישן לפארטי ניישן, ואני מתבייש. זרם להייטק המקומי הרבה מאוד כסף ברמה של שחיתות. חלק מהמנכ"לים הם ילדים שאין להם תחושת אחריות. המערכונים ב'ארץ נהדרת' הם שיקוף של האמת המכוערת של מה שנהיה מאיתנו. הגאות בהייטק בארץ הובילה לאובדן ערכים טוטאלי, וזה הורג אותי", מנכ"ל ג'ייפרוג שלומי בן חיים אמר את זה לא מזמן בראיון בכלכליסט.

הבעיה שכל מה שהוא אומר תקף גם לעצמו, שבן חיים יסביר בבקשה לציבור למי זרם הכסף? (אליו ולחברה שלו שהגיעה לשווי של  מיליארד דולר לפני שנה וחצי כשהיא עדיין מפסידה ומוכרת בקצב של 160 מיליון דולר), מי המושחתים בסיפור? (המנפיקות גם ג'יפרוג שלו והמנהלים והעובדים שמתבשמים באופציות); מי מבזבז כספים בלי הבחנה על רכישות ועל עובדים (גם הוא). אז הביקורת נכונה, רק שהיא לא צריכה לבוא ממנו. הוא לא המבוגר האחראי בסיפור הזה. הוא חלק מהתוצר המושחת של כסף זול וחברות חלום שמגייסות לפי שווי של מיליארדים, מזנקות והבעלים והמנהלים שלהן טוענים וחושבים שהן שוות יותר מכל חברה אחרת בתחום. גם כשהחגיגה נגמרת, הם סבורים שהם יותר מכולם ויש להם תירוצים למה השוק לא מבין אותם ולמה להם יש את "הכי גדול". יהירות, זחיחות, שחיתות. כסף גדול. שלומי אתה לא שונה מילדי ההייטק, מהמתעשרים החדשים - אתם אותו דבר. בדיוק.

והנה הדוחות של שלומי. דוחות טובים, אבל אחרי נפילה של 70% במניה, זה לעג לרש. הדוחות העלו את המניה אחרי המסחר בוול סטריט ב-7%. נחמד, אבל לא לזה ציפו המשקיעים בהנפקה וגם לא רוב אלו שהגיעו בהמשך. חברת התוכנה הישראלית ג'ייפרוג JFROG דיווחה לפני רבעון כי ההכנסות ברבעון ראשון יעמדו על 60.8 עד 61.8 מיליון דולר. ממוצע תחזיות האנליסטים היה להכנסות של 61.18 מיליון דולר. בשורה התחתנה הציגה החברה תחזית של טווח של בין הפסד של סנט למניה לרווח של סנט למניה. 

החברה מדווחת בפועל על הכנסות של 63.7 לעומת 45.09 מיליון דולר ברבעון הקודם. השורה התחתונה מאוזנת. ההכנסות מענן זינקו ב-63% ל-16.8 מיליון דולר, ההכנסות הללו מהוות כבר 26% מסך ההכנסות. מספר הלקוחות עם הכנסות חוזרות (ARR) של מעל 100 אלף דולר צמח ב-52% ל-599 לקוחות. מספר הלקוחות עם מעל מיליון דולר הכנסות חוזרות צמח ב-60%. 

הרווח הגולמי על בסיס GAAP היה 49.8 מיליון דולר, שיעור רווחיות של 78.2%. הרווח הגולמי על בסיס Non-GAAP עמד על 53.8 מיליון דולר, שיעור רווח גולמי של 84.4%. 

ההפסד התפעולי היה 19.1 מיליון דולר, שיעור הפסד תפעולי של 30%, הרווח התפעולי המתואם היה 0.5 מיליון דולר, שיעור רווחיות של 0.9%. ההפסד הנקי היה של 0.2 דולר למניה לעומת רווח של 2 סנט למניה ברבעון המקביל. השורה התחתונה המתואמת הייתה מאוזנת. תזרים המזומנים התפעולי היה 5 מיליון דולר ותזרים המזומנים החופשי היה 3.9 מיליון דולר. בידי החברה מזומנים ושווי מזומנים בגובה 427.7 מיליון דולר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תחזיות החברה לרבעון הבא הן להכנסות של בין 65 ל-66 מיליון דולר. הפסד תפעולי מתואם של בין 2.5 ל-3.5 מיליון דולר והפסד נקי של בין 3 סנט ל-4 סנט למניה. לגבי שנת 2022 החברה מצפה להכנסות של 276.5 עד 278.5 מיליון דולר, בין הפסד תפעולי מתואם של מיליון דולר לרווח תפעולי מתואם של מיליון דולר ושורה תחתונה של בין רווח מתואם של סנט למניה להפסד מתואם של סנט למניה. 

ברבעון הקודם דווחה החברה על הכנסות של 59.2 מיליון דולר והפסד מתואם של סנט למניה

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    מתכנת 11/05/2022 08:56
    הגב לתגובה זו
    ההגדרה של מושחת היא ״אדם או מוסד שפועל בדרכים לא חוקיות עבור בצע כסף או טובות הנאה״, זה לא שלומי ולא אף אחד מהעובדים או המשקיעים. חבל שאתה משמיץ ומכפיש אנשים שעובדים קשה למחייתם, אותם אנשים משלמים מיסים ולא מרמים אף אחד, והכל כי הם מרוויחים קצת יותר ממך. בזכות אותה תעשייה שמעשירה את קופת המדינה אתה משלם פחות מס. לא מבין את האופנה של להכפיש אנשים מצליחים בגלל קנאה, במקום לכתוב על אחרים בקנאה והכפשה אולי כדאי שתתעסק באיך אתה יכול להצליח ולשפר את מצבך.
  • 8.
    שלומי לך הביתה 10/05/2022 15:55
    הגב לתגובה זו
    אני חושב שיש מצב שזה ההנפקה הגרוע ביותר בשנים האחרונות שהיא לא SPAC ואפילו כשהשוק היה בשיא הוא לא הצליח לגרום למנייה לעלות. דווקא החברה טובה ויש לה מוצר טוב ומוכר ולכן הכישלון שלו הוא אפילו חמור יותר. העיקר הנפיק בשווי של 4 מיליארד דולר וגזר קופון ומדבר על אחרים בהייטק.
  • 7.
    אם הוא מתבייש - שיחזיר הכסף שגזל מהמשקיעים למשקיעים במקום להתעשר על חשבונם ולהזיל דמעות תנין.... (ל"ת)
    יואב 10/05/2022 12:17
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    בן כנען 10/05/2022 12:02
    הגב לתגובה זו
    זה מה שעבר לי בראש שקראתי את דברי הרהב של מר בן חיים.
  • 5.
    ליצן ליצנוביץ 10/05/2022 11:32
    הגב לתגובה זו
    כלל ראשון זה תהיה חרטטן ותגייס מלא כסף. אבל מה, לפחות החברה שלו קשורה למציאות. הגיעו לאיזון יחסית מהר. לא אשמתם שאנשים אכלו את החרטות ותימחרו אותם כאילו הם אמזון2. הכי טוב, לסחור בבני אדם ממדינות עניות, אבל גם היי טק זה בסדר, יש בזה פרנסה.
  • 4.
    הכל נופל, הכל מושחת 10/05/2022 11:17
    הגב לתגובה זו
    איזה כיף זה להוציא כתבות כאלה בתקופה שכל השווקים נופלים. אתם פשוט גאונים. איפה הייתם בסוף 2021... אהה אני זוכר הוצאתם כתבות שההייטק בעיצומו והכל עולה והמצליח ועכשיו התהפכתם כמו סטייק... עד ההתהפכות הבאה (מרחם על מי שלוקח את הכתבות הליצניות שלכם ברצינום וחלילה מוכר חברות מצויינות בהפסד)
  • 3.
    שלמה 10/05/2022 06:27
    הגב לתגובה זו
    אחת החברות היחידות מבין המונפקות הישראליות של השנים האחרונות שהם לא סתם בבועה אלא עם תוכנית מאוזנת להגיע רחוק בטווח הבינוני-ארוך.
  • 2.
    עוד חברת בלוף שתעלם ב5 השנים הקרובות (ל"ת)
    אא 10/05/2022 00:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    Rami 10/05/2022 00:45
    הגב לתגובה זו
    יש לחברה תזרים חיובי ,יש עתיד
סונדאר פיצאי גוגל GOOGLE
צילום: Eesan1969, Wikipedia
שיחת היום

בזמן שישנתם: התוצאות של ענקיות הטק ואיך הן ישפיעו על השווקים?

גוגל, מיקרוסופט, מטא פרסמו דוחות - איך הדוח ומה המניות עשו אחרי המסחר ואיך זה השפיע על אנבידיה? 

אדיר בן עמי |

שלוש מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם:אלפאבת (החברה האם של גוגל), מיקרוסופט ומטא, דיווחו אתמול אחרי המסחר על תוצאות הרבעון השלישי של השנה. התגובות בשוק היו מגוונות, כאשר ההשקעות האגרסיביות ב-AI להיות מוקד מרכזי. מניית אלפאבת זינקה בכ-7% במסחר המאוחר, בעוד מניית מטא צנחה בכ-8% ומניית מיקרוסופט ירדה בכ-4%. ההשפעה ניכרה גם במניית אנבידיה, הספקית המובילה של שבבי AI, שמנייתה הוסיפה כ-2% במסחר שלאחר הסגירה, אך כעת באזור האפס, ועדיין מדובר על עלייה של כ-8.5%% בשלושת הימים האחרונים. 

(עדכון עם השלכות על השווקים - טראמפ ושי נפגשו - "מקווה שחתימת הסכם סחר תתרחש בקרוב מאוד")

התמונה הכוללת שמתגלה מהדוחות הללו היא של צמיחה מרשימה בהכנסות, אך גם של אתגרים משמעותיים: ההשקעות האגרסיביות ב-AI ממשיכות להיות מנוע הצמיחה העיקרי, אך הן מגיעות עם עלויות גבוהות, מגבלות קיבולת וחששות מפני תשואה ארוכת טווח. בעוד אלפאבת מציגה תוצאות טובות ואיזון בין השקעות לתשואה על השקעה, מטא ומקרוסופט מחפשות עדיין את "דרך המלך" של השקעות שיניבו תשואה מספקת  

אלפאבת: צמיחה מואצת בענן וב-AI, עם מודל עסקי עמיד ומתרחב

אלפאבת פתחה את גל הדוחות בעוצמה, עם תוצאות שמעבר לציפיות האנליסטים. ההכנסות ברבעון השלישי (יולי-ספטמבר) הגיעו ל-102.3 מיליארד דולר, עלייה של 16% בהשוואה לשנה קודמת, ועלייה של 15% בנטרול שינוי מטבע, ועקפו את התחזיות שעמדו על 99.85 מיליארד דולר. הרווח הנקי זינק ב-33% ל-35 מיליארד דולר, והרווח למניה (EPS) המתואם עמד על 3.10 דולר, לעומת תחזית של 2.33 דולר בלבד. התגובה בשוק הייתה מיידית: המניה טיפסה ב-7.5% במסחר שלאחר השעה, מה שמעיד על אמון מחודש במנהיגותה של אלפאבת בתחום ה-AI. זהו הרבעון הראשון שבו אלפאבת חצתה את רף ה-100 מיליארד דולר בהכנסות רבעוניות.

המנוע העיקרי מאחורי הצמיחה היה יחידת Google Cloud, שהכנסותיה זינקו ב-35% ל-18.5 מיליארד דולר, הרבעון החזק ביותר בתולדותיה. הגידול הזה נובע בעיקר מביקוש גובר לשירותי ענן מבוססי AI, כולל מודלי Gemini המתקדמים, שמשמשים חברות סטארט-אפ ותאגידים גדולים לבניית יישומי AI. אלפאבת דיווחה על גידול של יותר מ-250% בהכנסות ממוצרים גנרטיביים, כאשר חוזים חדשים בתחום זה תורמים ליתרת חוזים בלתי ממומשים של 180 מיליארד דולר, סימן ברור להכנסות יציבות בשנים הקרובות. תחום החיפוש, שנותר עמוד התווך של החברה ומספק כ-60% מההכנסות, הניב 61.2 מיליארד דולר, מעל התחזיות  הודות לשילוב AI בשיפור תוצאות החיפוש, מה שמגביר את זמן השהייה של משתמשים ומגדיל את ההכנסות מפרסום. גם יוטיוב תרמה חלק משמעותי, עם 11.8 מיליארד דולר בהכנסות מפרסום וידאו, עלייה של 20% שמיוחסת להתרחבות בפלטפורמות וידאו קצרות ומבוססות AI. מעבר למספרים, הדוח חשף התקדמות טכנולוגית: Gemini 2.0, שיושק בקרוב, צפוי לשפר את יכולות הרב-מודליות, מה שיאפשר שילוב טוב יותר בין טקסט, תמונה ווידאו – תחומים שכבר מניבים הכנסות נוספות מחברות בתחומי המדיה והפרסום.

אמזון
צילום: reuters
דוחות

אמזון עקפה את הציפיות - המניה מזנקת ב-9%

ענקית המסחר והענן רשמה ברבעון השלישי רווח של 1.95 דולר למניה והכנסות של 180.2 מיליארד דולר, מעל הציפיות. חטיבת AWS זינקה ב־20%, והרווח הנקי קפץ ל־21.2 מיליארד דולר, בין היתר בזכות השקעותיה באנתרופיק ובתחום הבינה המלאכותית

אדיר בן עמי |

אמזון Amazon.com Inc. -3.23% פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי של 2025 והציגה תוצאות חזקות מהצפוי. החברה רשמה רווח למניה של 1.95 דולר, לעומת תחזיות האנליסטים שעמדו על 1.58 דולר, והכנסות של 180.2 מיליארד דולר, מעל הציפיות שעמדו על 177.8 מיליארד דולר. מדובר בצמיחה של 13% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד.


הצמיחה נרשמה בכל מגזרי הפעילות של החברה: המכירות בצפון אמריקה עלו ב־11% ל־106.3 מיליארד דולר, במגזר הבינלאומי נרשמה עלייה של 14% ל־40.9 מיליארד דולר, ואילו חטיבת הענן AWS, מנוע הצמיחה המרכזי של אמזון, זינקה ב־20% ל־33 מיליארד דולר, הקצב המהיר ביותר מאז 2022. מנכ"ל החברה, אנדי ג’סי, אמר כי "הבינה המלאכותית ממשיכה להניע שיפורים בכל תחום בעסק שלנו, ואנו רואים ביקוש חסר תקדים הן ב־AWS והן בתשתיות הליבה שלנו".


הרווח התפעולי של אמזון עמד על 17.4 מיליארד דולר, בדומה לשנה שעברה, אך כלל שני חיובים חריגים: 2.5 מיליארד דולר בגין הסדר משפטי עם רשות הסחר הפדרלית (FTC) ו־1.8 מיליארד דולר בהוצאות פיטורים. ללא אותם חיובים, הרווח התפעולי המתואם היה מגיע ל־21.7 מיליארד דולר. הרווח הנקי קפץ ל־21.2 מיליארד דולר, לעומת 15.3 מיליארד דולר ברבעון המקביל, בין היתר הודות לרווחי השקעה של 9.5 מיליארד דולר מהחזקתה בחברת הבינה המלאכותית Anthropic.


בתחום הענן והבינה המלאכותית אמזון רשמה התקדמות ניכרת. החברה הודיעה על השקת Project Rainier, אשכול מחשוב אדיר שמכיל כמעט חצי מיליון שבבי Trainium2, שבבים ייעודיים שפיתחה אמזון בעצמה לטובת הרצת מודלים מתקדמים של Anthropic. בנוסף, הושקו שרתים חדשים המבוססים על שבבי NVIDIA Grace Blackwell, לצד הרחבת שירותי Amazon Bedrock עם מודלים של OpenAI, Anthropic ו־DeepSeek. AWS גם הציגה כלים חדשים למפתחים כמו AgentCore ו־Nova Multimodal Embeddings, שנועדו לשפר את החיפוש והאינטראקציה בין טקסט, תמונות, וידאו וקול.


ביחידת הקמעונאות, אמזון המשיכה להשקיע בהאצת המשלוחים, והרחיבה את שירות ה־Same-Day Delivery לעשרות מדינות וקהילות נוספות בארה"ב. שירות העוזר הקולי Rufus הגיע ל־250 מיליון משתמשים, והחברה מדווחת כי לקוחות המשתמשים בו נוטים להשלים רכישות בתדירות גבוהה יותר. במקביל, אמזון הרחיבה את יכולות ה־AI לסוחרים בפלטפורמה, כאשר יותר מ־1.3 מיליון מוכרים משתמשים כעת בכלים אוטומטיים ליצירת תיאורי מוצרים.