סונדאר פיצאי גוגל
צילום: יוטיוב/Talks at Google

גוגל תפתח פלטפורמת Web3 על מנת להנגיש את התחום לשאר החברות

לדברי החברה, זו תפתח את הפלטפורמה על מנת להציע את שירותיה עבור הלקוחות שלה, אשר צפויות להשתמש בה על מנת לעקוב בצורה פשוטה יותר אחר הפעולות המבוצעות בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים, שירות בו מעוניינות חברות רבות כמו נייק ו-וורנר מיוזיק
תומר אמן |

חטיבת הענן של ענקית הטכנולוגיה האמריקאית  GOOGLE (סימול: GOOGL), תקים צוות אשר יקים ויתפעל שירותים עבור מפתחים אשר מריצים פלטפורמות בלוקצ'יין על פני הפלטפורמות שלה, זאת כאשר סקטור המטבעות הקריפטוגרפיים והנכסים הדיגיטלים מחל לתפוס תאוצה במהלך השנים האחרונות. 

עמית זברי, סגן נשיא חטיבת הענן בגוגל, מסר לאחרונה לעובדי החברה כי מטרת הפרוייקט הינה להפוך את שירותי הענן של גוגל לפלטפורמה העיקרית בה מפתחים הגורמים המובילים בתעשיית הבלוקצ'יין את המוצרים שלהם, זאת כאשר עומלת החברה להכניס עצמה אל שוק ה-Web3 - דור חדש של האינטרנט המבוסס על בלוקצ'יין ציבורי.

כשתואר השוק על ידי המזגין האמריקאי בלומברג, נכתב כי ה-Web3 הינו רעיון ש"יבנה נכסים פיננסיים, בצורה של אסימונים, לתוך הפעילות הפנימית של כמעט כל דבר שנעשה באינטרנט", דבר אותו עומלים ליישם בפלטפורמת הענן של גוגל כעת. 

"חרף העובדה כי שוק ה-Web3 עוד נמצא בחיתוליו, מדובר בכזה שמציג פוטנציאל צמיחה אדיר עבור הלקוחות שלנו שממשיכים לדחוף לכך שגוגל תקדם את פלטפורמה זו בשירותים שלנו", מסר זברי. 

מאז הפך רעיון ה-Web3 לפופולארי, חברות ענק רבות כמו  FACEBOOK (סימול: FB),  AMAZON (סימול: AMZN), וכמובן גוגל עצמה נגסו לעצמן נתח שוק משמעותי בתחום זה. 

כעת מדווחת גוגל כי היא מעוניינת להציע למפתחים שונים על פני הפלטפורמה שלה שירותי Back-end שיאפשרו להם להקים תוכנות המושתתות על פלטפורמת ה-Web3 ובכך להגדיל אף יותר את נתח השוק שלה על פני המתחרות המוזכרות לעיל. 

"אנו לא מעוניינים לקחת חלק בגל המטבעות הדיגיטליים באופן ישיר", מסר זברי בראיון לסוכנות הידיעות האמריקאית CNBC. "אנו עומלים על מנת לספק טכנולוגיות לחברות רבות אשר יאפשר להם להינות מיתרונות ה-Web3 כחלק מהשירותים אותן הם מציעים בתוך התאגיד שלהם", סיים.

קיראו עוד ב"גלובל"

אנליסט בית ההשקעות Wedbush Securities, דן איבסאין, שסוקר כעת את ההתפתחות בשוק ה-Web3, מציין כי מדובר בצעד נוסף אותו לוקחת גוגל במאבק להגדיל את נתח השוק שלה בתחום, זאת לאחר שכבר במהלך חודש ינואר האחרון דיווחה החברה כי חטיבת הנכסים הדיגיטליים של החברה תחל לעמול אל מול לקוחותיה של גוגל בעקבות צמיחת הפופולאריות של שוק ה-NFT. בכך מסרה גוגל כי תחל לבחון כיצד יוכלו לקוחותיה לשלם עבור מוצרים נבחרים בעזרת שלל סוגים של נכנסים קריפטוגרפיים.

בראייה עתידית, גורמים בשוק מעריכים כי יתכן וגוגל תפתח פלטפורמה שתאפשר לחברות נוספות על מנת להנגיש מידע מושתת בלוקצ'יין למספר רב של אנשים ובכך להקל על פיתוח של פלטפורמות נוספות לרישום ומעקב אחר הפעולות השונות אשר מתבצעות בפלטפורמות מטבעות אלו. כמו כן ציין זברי כי במידה וגוגל אכן תפתח פלטפורמות כאלו, אלו זמינות יהיו גם על פני שירותי הענן של חברות נוספות, כמו שירות ה-Amazon Web Services של חברת אמזון. 

הביטקוין, המטבע הקריפטוגרפי הפופולארי ביותר ברגע זה, איבד קרוב ל-21% מאז תחילת השנה (כאשר מדד ההשוואה, ה-S&P 500 איבד קרוב ל-13% באותה התקופה) ונסחר כעת על פי שווי של 36.1 אלף דולר, זאת בעקבות בריחת המשקיעים מנכסים אשר נחשבים עבור לסולידיים פחות. 

מנגד, פלטפורמות בלוקצ'יין ממשיכות להפוך עצמן לפופולריות יותר ויותר, והצליחו להגדיל את הרלוונטיות שלהן בסקטורים רבים ברחבי השוק, בעיקר בתחומי הפינטק והקמעונאות. 

בתוך כך, מנכ"ל נייק, ג'ון דונהו, מסר במהלך שיחת משקיעים אותה קיים בחודש מרץ האחרון כי חברתו מעוניינת להקים פלטפורמות ומוצרי Web3. חברות נוספות כמו Warner Music Group דיווחו כי הן מעוניינות במוצרים דומים גם הן. 

"מפריטי אספנות וחלה בתמלוגים, Web3 מציג עתיד מזהיר עבור תעשיית המוזיקה. אנו מקווים כי פלטפורמה זו תאפשר לאמנים שעובדים איתנו להנגיש את המוזיקה שלהם אל מיליוני מאזינים חדשים בדרכים מעניינות ופורצות דרך", מסר מנכ"ל וורנר מיוזיק, סטיב קופר. 

על פי הדיווחים, ג'יימס טרומנס, בכיר לשעבר בבנק האמריקאי  CITIGROUP (סימול: C), צפוי להוביל את פיתוח הפלטפורמת ה-Web3 של גוגל, וכי החטיבה החדשה צפויה ללגייס עובדים רבים אשר עסקו בעברם בתחומים הקשורים לפלטפורמות הבלוקצ'יין מהסוג המצויין. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.