אנומליה בשוק הרכב: מחיר מכוניות משומשות עוקף את זה של חדשות

כשצריך להמתין עד 10 חודשים לקבלת רכב חדש בארצות הברית, רבים פונים לקניית רכב משומש, והביקוש כל כך חזק עד כדי כך שהמחירים יקרים יותר ברכבים משומשים מאותו מודל בדיוק כמו החדשים, כי זמן (המתנה) שווה כסף; מה זה אומר על חברות הרכב?
גיא טל | (10)

הרבה דברים יוצאי דופן קוראים לאחרונה בשווקים השונים, אבל האנומליה הזו היא דבר שטרם קרה בהיסטוריה. בדרך כלל, בדרך הטבע, מכוניות חדשות עולות יותר מאשר מכוניות משומשות, אך כיום, במקומות מסוימות בארצות הברית אם תצליח לשים ידך על רכב חדש (לא תמיד משימה אפשרית) הוא עשוי להיות זול יותר מרכב דומה משומש, והכל בגלל המחסור בשבבים. 

כיום כדי לקנות מכונית חדשה בארצות הברית יש לחכות הרבה, לעיתים אפילו עד 10 חודשים. הסיבה לכך היא שהחברות לא מצליחות לייצר בקצב הביקוש הגובר עקב בעיות בשרשראות האספקה שלא מאפשרות להן לשים את ידם על החומרים הנחוצים לייצור.

לקוחות רבים שלא יכולים לחכות זמן כה רב וזקוקים לרכב חדש פונים לשוק הרכבים המשומשים ומחפשים שם רכב, במקום אחד חדש שהיו קונים בתנאי שוק רגילים. הביקוש גובר, וממילא לפי חוקי הכלכלה הפשוטים כשמצד אחד ההיצע נשאר סטטי, ואפילו יורד, כי פחות אנשים יפרדו ממכונית משומשת אם אינם יכולים להשיג אחת חדשה, ומצד שני הביקוש עולה התוצאה היא מחירים עולים. כמה עולים המחירים? תלוי בחומרת חוסר האיזון בין הביקוש להיצע. או במקרה של כלי הרכב המשומשים בארצות הברית - הרבה מאד. עד כדי כך הרבה שכבר נרשמים מקרים בהם מכונית חדשה תעלה פחות מאחת משומשת מאותו סוג בשוק הרכב המשומש מהסיבה הפשוטה - את השניה ניתן לקנות מיד ואילו לראשונה יש לחכות זמן לא סביר. 

הנתון הזה עלה מסקר שערכה חברת הביטוח האינטרנטית Get Jerry, לפיו ב-4 מתוך 10 המודלים הנמכרים ביותר בארצות הברית עלו הרכבים המשומשים יותר מאשר החדשים. 

התופעה הייחודי הזו נבנתה לאורך זמן כשהמחסור בשבבים הלך והחמיר עם הזמן, הקטין את הייצור והגדיל מאד את זמני ההמתנה לרכב חדש והעלה את הביקוש לרכב משומש, כך המחירים הלכו ועלו עד שנוצר המצב החדש. יחד עם זאת ישנם סימני שיפור. לפי אנליסט הרכב מייק ווארד ייצור הרכב במרץ השתפר מעט והמלאים מתחילים לגדול מחדש, אך עדיין בקצב איטי. מצד שני מדד Manheim לרכבים משומשים רשם ירידה של 4%  בחודש מרץ מהגבהים בהם שהה קודם לכן. הוא עדיין גבוה ב-25%  משנה שעברה, וב-60% מהשנה שקודם המגיפה.  

גם מחירם של רכבים חדשים עלה לא מעט. המחיר הממוצע לרכב חדש בארצות הברית הגיע ל-45 אלף דולר לפי אנליסט דויטשה בנק עמנואל רוזנר, כשלקוחות משלמים לעיתים יותר מהמחיר הרשמי של הרכבים. חברת פורד הוציאה אזהרה לפני כחודשיים לבעלי סוכניות הרכב שלא ימכרו את רכביה במחירים הגבוהים ממחיר המחירון. לעיתים קרובות ההוראה אינה מתבצעת, וגם בחברות אחרות המצב דומה. 

אך מלבד עליות המחירים שנובעים פשוט מביקוש גבוה, חלק מהעליות במכוניות החדשות נובעות פשוט מעלייה במחירי הגלם והשבבים שחברות הרכב מגלגלות לצרכנים. טסלה העלתה את מחירי הרכב ככמה פעמים בשנתיים האחרונות, העלאה אחרונה של מחיר מודל 3 הייתה ב-1000 דולר למחיר של 63 אלף דולר, והלקונה יאלף להמתין עד יולי לפחות כדי לקבל אותה. אם תרצה לקנות טסלה מודל 3 שנת 2021 בשוק הרכבים המשומשים לעומת זאת תוכל לקבל אותה מיד, אך תמורת 65 אלף דולר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

המשמעות לגבי חברות הרכב הגדולות לא ברור עדיין כל צורכו. מצד אחד עליויות גבוהות יותר ובעיות ביצור, מצד שני מחירי מכירה גבוהים יותר. בריאן ג'ונסון, אנליסט בחברת ברקליס הוריד את המלצתו למניית פורד FORD MOTOR מקניה להחזק ואת מחיר היעד מ-23 דולר למניה ל-17 דולר למניה. מצד שני, גון מרפי, אנליסט בנק אוף אמריקה, העלה את מחיר היעד של פורד מ-30 דולר למניה ל-32 דולר למניה, והשאיר את המלצתו על קניה. מרפי מעריך רווח גולמי ליחידה גבוה יותר ומצפה לצמיחה בשנת 2022, ומחיר המניה משקף מכפיל עתידי של 8 בלבד על הרווחים הצפויים ב-2022. פורד ירדה ב-25% מתחילת השנה ונסחרת כעת תמורת 14.9 דולר למניה, לאחר שטיפסה ב-135% במהלך 2021. 

קשה להעריך מתי שוק הרכב יחזור לנורמליות בארצות הברית, לפחות כעת ראה שמי שיקנה רכב חדש ומיד ימכור אותו בשוק, יוכל להרוויח כמה אלפי דולרים. 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מרבית סוגי הרכבים נמסרים תוך מספר שבועות ואין שום בעיה. (ל"ת)
    קישקוש 12/04/2022 12:46
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שקרים 11/04/2022 16:43
    הגב לתגובה זו
    שייצרו מכוניות פשוטות דלות שבבים,זה נראה סתם תירוץ כדי ליצור מחסור מלאכותי כדי להעלות מחירים
  • 3.
    אני 09/04/2022 12:04
    הגב לתגובה זו
    ועדיין יש כאלה שמוכרים את הדגם הזה ביותר מאחד חדש
  • 2.
    בני 08/04/2022 02:51
    הגב לתגובה זו
    תופעה מוזרה מאוד. למה החברות לא מעלות את המחירים של רכבים חדשים מעבר למחיר השוק של רכבים משומשים? ברור שלקוחות מוכנים לשלם על רכב חדש לפחות כמו על רכב ישן. הייתי שמח להוספת הסבר בכתבה (או בתגובות).
  • גיא טל 08/04/2022 18:17
    הגב לתגובה זו
    כי הן לא יכולות להעלות את המחיר לרכב שיימסר בעוד עשרה חודשים. כלומר, אם הבחירה היא בין רכב חדש שימסר עכשיו לבין רכש משומש שימסר עכשיו ברור שכולם יעדיפו את החדש. אבל הבחירה היא בין רכב משומש שימסר עכשיו לבין רכב חדש שימסר בעוד עשרה חודשים. השוק הגיע למצב שהרכב הישן שנמסר עכשיו שווה יותר מרכב חדש שימסר בעוד עשרה חודשים.
  • יוסף 08/04/2022 16:06
    הגב לתגובה זו
    כדי להתחרות החברות צריכות להוריד מחירים של החדשות כדי שללקוחות ישתלם לקנות חצי שנה מראש
  • Sassi6 11/04/2022 06:35
    אז זה אור ירוק ...להעלאת מחירים
  • נאור 08/04/2022 15:25
    הגב לתגובה זו
    כי אז גם בעלי המשומשות יעלו את המחיר
  • רכב חדש בעוד שנה, שווה פחות מרכב משומש היום (ל"ת)
    משקיע 08/04/2022 14:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גם בארץ לדעתי (ל"ת)
    דן 07/04/2022 22:43
    הגב לתגובה זו
פלנטיר אלכס קארפפלנטיר אלכס קארפ

פלנטיר נופלת ב-9% - מה עשויה להיות הסיבה?

המניה צונחת חמישה ימים ברציפות ומובילה את הירידות במדד S&P 500 בעוד משקיעים מוכרים אחרי עלייה של 409% בשנה האחרונה

אדיר בן עמי |

מניית פלנטיר טכנולוגיות Palantir -2.88%  צונחת כבר חמישה ימי מסחר ברציפות, והיום (שלישי) היא מובילה את הירידות במדד S&P 500 עם נפילה של 8.8%. המניה, שעלתה 409% בשנה האחרונה, נסחרת כעת במכפיל של 214 פעמים הרווחים הצפויים, לעומת 22 פעמים בממוצע מדד S&P 500. זהו מכפיל שמתאים יותר לסטארט-אפ בשלבים ראשונים מאשר לחברה בוגרה עם הכנסות של מיליארדי דולרים.


אין גורם ברור לנפילה הנוכחית, אבל ההסבר הפשוט ביותר הוא לקיחת רווחים אחרי עלייה מטורפת. משקיעים שקנו את המניה לפני שנה ורואים עליית ערך של מעל 400% מתחילים לשאול את עצמם אם לא הגיע הזמן לממש. הערכת השווי של החברה מבוססת על ציפיות עתידיות שקשה לעמוד בהן. המניה נסחרת במכפיל של 90 פעמים המכירות, מה שהופך אותה לאחת החברות היקרות ביותר בשוק האמריקאי.


פלנטיר לעומת OpenAI

חברת המחקר Citron פרסמה דוח קשה נגד פלנטיר, שבו היא משווה אותה ל-OpenAI ומגיעה למסקנה שפלנטיר יקרה גם במחיר של 40 דולר למניה. לפי החישובים שלהם, גם אם פלנטיר תסחר במכפיל זהה ל-OpenAI, המניה צריכה להיות שווה 40 דולר ולא 160. ההשוואה ל-OpenAI חושפת את הבעיה המרכזית בפלנטיר. OpenAI מייצרת הכנסות של כמעט 30 מיליארד דולר ב-2026 לעומת 5.6 מיליארד דולר של פלנטיר. גם במכפיל זהה, פלנטיר שווה הרבה פחות.


אבל יש בעיה עמוקה יותר: פלנטיר לא צריכה להיסחר במכפיל זהה ל-OpenAI. השתיים הן חברות שונות לחלוטין עם מודלים עסקיים שונים. OpenAI פועלת במודל מנוי גלובלי עם מיליוני משתמשים, בעוד פלנטיר תלויה בחוזים ממשלתיים גדולים ואטיים.


שוק היעד של OpenAI נמדד בטריליוני דולרים - כל צרכן, עסק ומפתח בעולם יכול להשתמש בשירותיה. שוק היעד של פלנטיר מוגבל לחוזי ביטחון וארגונים גדולים שצומחים לאט ומתמודדים עם ענקיות כמו מיקרוסופט. OpenAI יוצרת מה שנקרא "גלגל תנופה" - כל משתמש חדש משפר את המודלים, מחזק את המוצר ומרחיב את התעלה התחרותית. זה בדיוק מה שגוגל עשתה בזמנו. פלנטיר לא יוצרת אפקט כזה - לקוח אחד לא משפר את הפלטפורמה עבור הבא.


שוק שבדרך לרוויה

וול סטריט מסחר בורסה
צילום: רוי שיינמן
סקירה

רדיט נופלת ב-8.5%, מיקרון יורדת ב-6%; הנאסד״ק יורד ב-1.8%

צוות גלובל |

השווקים בארה״ב רושמים ירידות שערים, כאשר מניות הטכנולוגיה מובילות את המגמה השלילית. המשקיעים יוצאים מהחברות בעלות השווי הגבוה ביותר, מחשש שהפדרל ריזרב לא יספק את היקף ההקלות המוניטריות שתומחרו מוקדם יותר השנה. החששות סביב הערכות יתר של מניות הענק מתעצמים, והשווקים יורדים משיאי כל הזמנים.


כל מניות המגה-קאפ נסוגות, כאשר אנבידיה יורדת ביותר מ־3%. מדד הנאסד״ק 100 יורד בכ־1.8% וה־S&P 500 רושם יום רביעי רצוף של ירידות. גם מדד יצרניות השבבים נמצא במגמת ירידה ומעמיק את ההפסדים ליומיים רצופים של כ־5%. בשוק ההון עוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות, מחשש שמדובר לא רק בתיקון טכני אלא בתחילתו של גל ירידות משמעותי יותר.


האנליסט מאט מאלי ממילר טבק מציין כי בינתיים קשה לקבוע אם מדובר ירידה זמנית או סימן מדאיג יותר". לדבריו, הכניסה לעונתיות מאתגרת בשוקי ההון עלולה להעצים את החששות. "אם מגמת הירידות בטכנולוגיה תימשך, הפחד של המשקיעים עלול לגדול במהירות ולהפיל את השוק כולו", הוא אומר.


במקביל, תשואות האג"ח הממשלתיות נחלשות – תשואת אג"ח ל־10 שנים יורדת ל־4.28%. הדולר רושם תנודות קלות, בעוד משרד האוצר נערך להנפקת אג"ח ל־20 שנה בהיקף של 16 מיליארד דולר. השוק דרוך לקראת נאומו של יו״ר הפד ג'רום פאוול ביום שישי בג'קסון הול, כמו גם לפרסום פרוטוקולי ישיבת יולי, שבה נרשמה מחלוקת פנימית סביב הריבית. כל אלה מגבירים את אי-הוודאות בשווקים ברגעים אלו.


אורקל Oracle Corp -0.56%  מהמרת: תזרים שלילי כדי לכבוש את שוק הבינה המלאכותית - למרות ספקות פנימיים ותזרים מזומנים שלילי לראשונה זה עשרות שנים, החברה מנסה לבסס את עצמה מול אמזון, מיקרוסופט וגוגל; עסקאות ענק עם טיקטוק ו-OpenAI הפכו אותה משחקן משני למועמדת מרכזית בשוק הענן וה-AI הצומח במהירות.