רכבים לפירוק
צילום: freepik

אנומליה בשוק הרכב: מחיר מכוניות משומשות עוקף את זה של חדשות

כשצריך להמתין עד 10 חודשים לקבלת רכב חדש בארצות הברית, רבים פונים לקניית רכב משומש, והביקוש כל כך חזק עד כדי כך שהמחירים יקרים יותר ברכבים משומשים מאותו מודל בדיוק כמו החדשים, כי זמן (המתנה) שווה כסף; מה זה אומר על חברות הרכב?
גיא טל | (10)

הרבה דברים יוצאי דופן קוראים לאחרונה בשווקים השונים, אבל האנומליה הזו היא דבר שטרם קרה בהיסטוריה. בדרך כלל, בדרך הטבע, מכוניות חדשות עולות יותר מאשר מכוניות משומשות, אך כיום, במקומות מסוימות בארצות הברית אם תצליח לשים ידך על רכב חדש (לא תמיד משימה אפשרית) הוא עשוי להיות זול יותר מרכב דומה משומש, והכל בגלל המחסור בשבבים. 

כיום כדי לקנות מכונית חדשה בארצות הברית יש לחכות הרבה, לעיתים אפילו עד 10 חודשים. הסיבה לכך היא שהחברות לא מצליחות לייצר בקצב הביקוש הגובר עקב בעיות בשרשראות האספקה שלא מאפשרות להן לשים את ידם על החומרים הנחוצים לייצור.

לקוחות רבים שלא יכולים לחכות זמן כה רב וזקוקים לרכב חדש פונים לשוק הרכבים המשומשים ומחפשים שם רכב, במקום אחד חדש שהיו קונים בתנאי שוק רגילים. הביקוש גובר, וממילא לפי חוקי הכלכלה הפשוטים כשמצד אחד ההיצע נשאר סטטי, ואפילו יורד, כי פחות אנשים יפרדו ממכונית משומשת אם אינם יכולים להשיג אחת חדשה, ומצד שני הביקוש עולה התוצאה היא מחירים עולים. כמה עולים המחירים? תלוי בחומרת חוסר האיזון בין הביקוש להיצע. או במקרה של כלי הרכב המשומשים בארצות הברית - הרבה מאד. עד כדי כך הרבה שכבר נרשמים מקרים בהם מכונית חדשה תעלה פחות מאחת משומשת מאותו סוג בשוק הרכב המשומש מהסיבה הפשוטה - את השניה ניתן לקנות מיד ואילו לראשונה יש לחכות זמן לא סביר. 

הנתון הזה עלה מסקר שערכה חברת הביטוח האינטרנטית Get Jerry, לפיו ב-4 מתוך 10 המודלים הנמכרים ביותר בארצות הברית עלו הרכבים המשומשים יותר מאשר החדשים. 

התופעה הייחודי הזו נבנתה לאורך זמן כשהמחסור בשבבים הלך והחמיר עם הזמן, הקטין את הייצור והגדיל מאד את זמני ההמתנה לרכב חדש והעלה את הביקוש לרכב משומש, כך המחירים הלכו ועלו עד שנוצר המצב החדש. יחד עם זאת ישנם סימני שיפור. לפי אנליסט הרכב מייק ווארד ייצור הרכב במרץ השתפר מעט והמלאים מתחילים לגדול מחדש, אך עדיין בקצב איטי. מצד שני מדד Manheim לרכבים משומשים רשם ירידה של 4%  בחודש מרץ מהגבהים בהם שהה קודם לכן. הוא עדיין גבוה ב-25%  משנה שעברה, וב-60% מהשנה שקודם המגיפה.  

גם מחירם של רכבים חדשים עלה לא מעט. המחיר הממוצע לרכב חדש בארצות הברית הגיע ל-45 אלף דולר לפי אנליסט דויטשה בנק עמנואל רוזנר, כשלקוחות משלמים לעיתים יותר מהמחיר הרשמי של הרכבים. חברת פורד הוציאה אזהרה לפני כחודשיים לבעלי סוכניות הרכב שלא ימכרו את רכביה במחירים הגבוהים ממחיר המחירון. לעיתים קרובות ההוראה אינה מתבצעת, וגם בחברות אחרות המצב דומה. 

אך מלבד עליות המחירים שנובעים פשוט מביקוש גבוה, חלק מהעליות במכוניות החדשות נובעות פשוט מעלייה במחירי הגלם והשבבים שחברות הרכב מגלגלות לצרכנים. טסלה העלתה את מחירי הרכב ככמה פעמים בשנתיים האחרונות, העלאה אחרונה של מחיר מודל 3 הייתה ב-1000 דולר למחיר של 63 אלף דולר, והלקונה יאלף להמתין עד יולי לפחות כדי לקבל אותה. אם תרצה לקנות טסלה מודל 3 שנת 2021 בשוק הרכבים המשומשים לעומת זאת תוכל לקבל אותה מיד, אך תמורת 65 אלף דולר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

המשמעות לגבי חברות הרכב הגדולות לא ברור עדיין כל צורכו. מצד אחד עליויות גבוהות יותר ובעיות ביצור, מצד שני מחירי מכירה גבוהים יותר. בריאן ג'ונסון, אנליסט בחברת ברקליס הוריד את המלצתו למניית פורד FORD MOTOR מקניה להחזק ואת מחיר היעד מ-23 דולר למניה ל-17 דולר למניה. מצד שני, גון מרפי, אנליסט בנק אוף אמריקה, העלה את מחיר היעד של פורד מ-30 דולר למניה ל-32 דולר למניה, והשאיר את המלצתו על קניה. מרפי מעריך רווח גולמי ליחידה גבוה יותר ומצפה לצמיחה בשנת 2022, ומחיר המניה משקף מכפיל עתידי של 8 בלבד על הרווחים הצפויים ב-2022. פורד ירדה ב-25% מתחילת השנה ונסחרת כעת תמורת 14.9 דולר למניה, לאחר שטיפסה ב-135% במהלך 2021. 

קשה להעריך מתי שוק הרכב יחזור לנורמליות בארצות הברית, לפחות כעת ראה שמי שיקנה רכב חדש ומיד ימכור אותו בשוק, יוכל להרוויח כמה אלפי דולרים. 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מרבית סוגי הרכבים נמסרים תוך מספר שבועות ואין שום בעיה. (ל"ת)
    קישקוש 12/04/2022 12:46
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שקרים 11/04/2022 16:43
    הגב לתגובה זו
    שייצרו מכוניות פשוטות דלות שבבים,זה נראה סתם תירוץ כדי ליצור מחסור מלאכותי כדי להעלות מחירים
  • 3.
    אני 09/04/2022 12:04
    הגב לתגובה זו
    ועדיין יש כאלה שמוכרים את הדגם הזה ביותר מאחד חדש
  • 2.
    בני 08/04/2022 02:51
    הגב לתגובה זו
    תופעה מוזרה מאוד. למה החברות לא מעלות את המחירים של רכבים חדשים מעבר למחיר השוק של רכבים משומשים? ברור שלקוחות מוכנים לשלם על רכב חדש לפחות כמו על רכב ישן. הייתי שמח להוספת הסבר בכתבה (או בתגובות).
  • גיא טל 08/04/2022 18:17
    הגב לתגובה זו
    כי הן לא יכולות להעלות את המחיר לרכב שיימסר בעוד עשרה חודשים. כלומר, אם הבחירה היא בין רכב חדש שימסר עכשיו לבין רכש משומש שימסר עכשיו ברור שכולם יעדיפו את החדש. אבל הבחירה היא בין רכב משומש שימסר עכשיו לבין רכב חדש שימסר בעוד עשרה חודשים. השוק הגיע למצב שהרכב הישן שנמסר עכשיו שווה יותר מרכב חדש שימסר בעוד עשרה חודשים.
  • יוסף 08/04/2022 16:06
    הגב לתגובה זו
    כדי להתחרות החברות צריכות להוריד מחירים של החדשות כדי שללקוחות ישתלם לקנות חצי שנה מראש
  • Sassi6 11/04/2022 06:35
    אז זה אור ירוק ...להעלאת מחירים
  • נאור 08/04/2022 15:25
    הגב לתגובה זו
    כי אז גם בעלי המשומשות יעלו את המחיר
  • רכב חדש בעוד שנה, שווה פחות מרכב משומש היום (ל"ת)
    משקיע 08/04/2022 14:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גם בארץ לדעתי (ל"ת)
    דן 07/04/2022 22:43
    הגב לתגובה זו
קולט קרס (אנבידיה)קולט קרס (אנבידיה)

סמנכ"לית הכספים של אנבידיה: "יש לנו הזמנות של 500 מיליארד דולר לספק עד סוף 2026"

מניית אנבידיה עולה למרות האיום מאזמון - קולט קרס, סמנכ"לית הכספים חשפה את ההזמנות לביצוע בהמשך וגם - למה אמזון לא ממש מתחרה ראש בראש באנבידיה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה (NVIDIA Corp. 0.4%  ) עלתה בטרום ב-1%, לאחר שאתמול טיפסה ב-0.8% וכעת יורדת ב-0.2% בהמשך לפרסום נתוני מאקרו פושרים מאוד. הסיבה המרכזית לביטחון המשקיעים באנבידיה למרות התחרות שמרימה ראש, הגיעה מפיה של סמנכ"לית הכספים קולט קרס, שאמרה בכנס UBS:"יש לנו כבר הזמנות מאושרות של 500 מיליארד דולר לשבבי Blackwell ו-Rubin עד סוף 2026, וזה אפילו בלי העסקה הפוטנציאלית עם OpenAI".

המספר הזה הפך לסוג של מגן מירידות. אלו מספרים ענקיים. אמזון יצאה אתמול בהצהרה חזקה - השקת שבב ה-Trainium3 החדש שלה יוזיל עלויות אימון מודלים ב-50%, יציע פי 4.4 ביצועים וזיכרון כפול מדור קודם. Anthropic כבר הזמינה מיליון יחידות עד סוף 2025 וההכנסות מ-Trainium צומחות ב-150% רבעון אחר רבעון. אלא שאמזון הודיעה במפורש ש-Trainium4 הקרוב יתמוך בטכנולוגיית NVLink Fusion של אנבידיה, כלומר, הלקוחות יוכלו לשלב את השבבים שלה עם מערכי ה-GPU הענקיים של אנבידיה. אמזון עשויה להחליף את מערכות אנבידיה אבל הגיוני יותר שהיא תשתלב כפיצ'ר מסוים בתוך פלטפורמת אנבידיה. זה יכול לפגוע במכירות וזו עשויה להיות תחרות, אבל נראה שאנבידיה עדיין מובילה טכנולוגית בפער מול האחרות.  

קולט קרס חיזקה את הנקודה: "הלקוחות רוצים את הטוב משני העולמות, ASICs זולים לאימון ו-GPU גמישים להסקה ופיתוח. אנחנו לא רואים כאן תחרות ישירה". ואכן, מיקרוסופט, גוגל ומטה ממשיכות להזמין כמויות אדירות של Blackwell GB200, כ-65% מההכנסות הצפויות של אנבידיה ב-2026 מגיעות מהזמנות שכבר התקבלו.

מכתב הכוונות מול OpenAI עומד על כ-100 מיליארד דולר לפריסת 10 ג'יגה-וואט של מערכות אנבידיה ב-Stargate ובפרויקטים נוספים, אבל ההסכם הסופי לא נחתם. קרס אישרה: "אנחנו ממשיכים לעבוד איתם, אבל זה עדיין לא נכנס לתחזית". אם העסקה תיחתם ברבעון הקרוב, היא לבדה תוסיף 8-10% להכנסות 2027..

Mistral AI השיקה אתמול צ'אט מתקדם יותר - את Mistral 3 על גבי מערכי GB200 NVL72 של אנבידיה עם ביצועים גבוהים פי 10 מהדור הקודם. "אין תחליף היום לאקוסיסטם של אנבידיה", אמרו בחברה. גם xAI של אילון מאסק ו-CoreWeave ממשיכות להזמין עשרות אלפי מערכות Blackwell.

פלנטיר ואנבידיהפלנטיר ואנבידיה

פלאנטיר משיקה פלטפורמת AI חדשה בשיתוף אנבידיה וסנטרפוינט

הפלטפורמה החדשה Chain Reaction מנסה לפתוח את צוואר הבקבוק של תעשיית הבינה המלאכותית, תיאום בין חברות אנרגיה, רשתות חשמל ומרכזי נתונים, בעוד אנבידיה מקבלת נשימת הקלה בוושינגטון, אבל עדיין תקועה מול השוק הסיני

רן קידר |

תעשיית הבינה המלאכותית רצה קדימה, אבל נתקעת במקום מאוד בסיסי: חשמל וחומרה. האלגוריתמים מתקדמים, הצ'יפים חזקים, ובכל זאת לא מעט פרויקטים נתקעים על השאלה הפשוטה - האם יש תשתית אנרגיה ורשת שתעמוד בעומס. פאלנטיר נכנסת בדיוק למקום הזה ומפתחת מערכת שתדע להגיד לארגון מה היכולות שלו ועד כמה הוא קרוב לניצול משאבים. 

פאלנטיר מודיעה על שיתוף פעולה אסטרטגי עם אנבידיה ו-CenterPoint Energy, ומעלה הילוך עם השקת Chain Reaction, פלטפורמה שמנסה לעשות סדר בכל הבלגן הזה מקצה לקצה. בפאלנטיר מדברים על "שינוי פרדיגמה", ומסבירים שהחסם הגדול של החדשנות כבר לא האלגוריתם, אלא הכוח והחומרה. Chain Reaction מיועדת לתכנון תפעולי בזמן אמת, איתור צווארי בקבוק, תיאום חכם של הקצאת אנרגיה ושיפור השקיפות סביב נכסי תשתית קריטיים. הרעיון פשוט אבל שאפתני: לחבר על מסך אחד יצרני אנרגיה, מפעילי רשת, מפעילי מרכזי נתונים ותשתיות נוספות, כדי שכולם ידברו אותה שפה ויעבדו על אותם נתונים.

CenterPoint Energy, אחת מחברות האנרגיה הגדולות בארצות הברית, כבר אימצה את המערכת ומשלבת אותה בתכנון החשמל שלה. בפועל, היא משתמשת בפלטפורמה כדי לקצר את משך הזמן מחתימה על הסכם ועד חיבור בפועל של מתקני AI גדולים לרשת, וגם כדי לשפר את היציבות במתקנים קיימים. במקום תהליך ידני וכבד עם הרבה טבלאות, אישורים וטלפונים, המערכת אמורה לסמן איפה הרשת "צפופה", איפה אפשר להכניס עוד עומס, ואיפה נדרשים חיזוקים לפני שמדליקים עוד חוות שרתים.

אנבידיה, שבלב המערך הגלובלי של שבבי AI, צפויה להשתמש ב-Chain Reaction כדי להאיץ פריסה של מתקנים חדשים בארצות הברית. אלה הם אותם מתקנים שמספקים את הכוח החישובי לשורה ארוכה של יישומי AI, מהכשרות מודלים ועד שירותים מסחריים.  בפאלנטיר מסבירים כי הקמת תשתית האנרגיה היא האתגר התעשייתי של דורנו - "התוכנות שעליהן התבסס הענף עד היום פשוט לא נבנו לעומס ולמורכבות שה-AI מייצר”.

מרכזי נתונים עצומים מחפשים חיבור מהיר לרשת, רשויות מקומיות ורגולטורים מציבים תנאים, ורשתות חשמל שלא נבנו במקור לעומסים מהסוג הזה - אלה רק חלק מהבעיות הגדולות של התחום הצומח.  Chain Reaction מנסה בעצם להיות שכבת התיאום החסרה, גם בין גופים שונים וגם בין ההחלטות של היום לבין ההשלכות שלהן על צריכת החשמל בשנים הקרובות