איך יראה המטאוורס הסיני שעשוי להגיע לשווי של 8 טריליון דולר?
המטאוורס הוא מושג שאין לו עדיין הגדרה ברורה, אך הוא כבר מעורר עניין רב בעולם העסקים ובכלל. באופן כללי מדובר במציאות מדומה או מוגברת אליה נתחבר בשלל אמצעים קיימים ועתידיים, כמו משקפיים, אוזניות, כפפות, קסדות ושלל אמצעים נוספים, שיאפשרו מציאות וירטואלית קרובה מתמיד לחוויה אמיתית. אם התחזיות יתגשמו נבלה בעוד עשור או שניים, ואולי אפילו פחות, חלק ניכר מזמננו בתוך המציאות הוירוטאלית הזו שתחדור לכל תחומי החיים.
ענקיות הטכנולגיה ממקדות מאמצים בבניית המטאוורס, ובעיקר בהשתלטות עליו. פייסבוק אף שינתה את שמה למטא FACEBOOK , כדי לאותת לשוק שזה הדבר הגדול הבא, ושהיא מתכוונת להיות שם, ואולי אף לנהל אותו. גם רכישת הענק של חברת אקטיביזן בליזארד ACTIVISION BLIZZARD על ידי מיקרוסופט MICROSOFT קשורה לכוונות לתפוס נתח מן השוק הזה, ואינטל INTEL CORPORATION וחברות רבות אחרות מתחילות לנתב תקציבים לתחום החדש.
אבל חברת הענק האמריקאיות לא לבד על המגרש. מעבר לים היריבה הגדולה סין והחברות הגדולות שלה גם כן לוטשות עיניים על עבר מה שרבים רואים כעתיד האינטרנט. בחודש שעבר פרסם מורגן סטנלי מחקר לפיו המטאוורס הסיני יכול להגיע לשווי של 52 טריליון יורו או 8 טריליון דולר. "המטאוורס יהפוך להיות הפלטפורמה של הדור הבא שתחליף את האינטרנט הסלולרי. אנו מצפים שערך השוק הכללי (TAM - Total Addressable Market) אליו יפנה המטאוורס יהיה גבוה מאד מעבר לשוק הצריכה המקוון הנוכחי, שנשלט בעיקר על ידי אי-קומרס ובידור מקוון".
העניין שמעורר התחום מגיע עד דרגי הממשל. השלטון המוניציפלי בבייג'ינג, העיר הגדולה ביותר בסין, פרסם בסוף דצמבר את תוכנית הפיתוח החמש שנתית שלו, כשגורם מרכזי בו היה פיתוח המטאוורס. התוכנית מייעדת את המטאוורס לשימושים ציבוריים, משרדי עסקים, בידור חברתי, ייצור תעשייתי, בטיחות בייצור ומשחקי מחשב. הוועדה שפרסמה את התוכנית אמרה כי התוכניות הן להגביר את המחקר והפיתוח של הטכנולוגיות הנצרכות, כולל חיישנים תקשורת ועוד.
- איירפודס פרו 2: מהפכה טכנולוגית בשוק העזרי שמיעה
- שחקו אותה: מדריך לבחירת ציוד היקפי למחשבי גיימינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לא רק הממשלה או העיריות מתעניינות בתחום. למעלה מאלף חברות כבר הגישו בקשות בסין למעל 10 אלף סימונים מסחריים של מוצרים הקשורים במטאוורס. בשלושת החודשים שהסתיימו בנובמבר השוקעו ביוזמות מטאוורס מעל 1.6 מיליארד דולר. בראש ובראשונה, החברות הגדולות הן המובילות את המאמצים בתעשייה. החברות הסיניות הגדולות שעשויות להתמקד במטאוורס, או שכבר עושות זאת, הן עליבאבא ALIBABA GROUP , Tencnet, NETEASE, INC NetEase TENCENT HOLDINGS , החברה הפרטית ByteDance, ומנוע החיפוש באיידו BAIDU.COM .
מה עושות החברות הפרטיות בתחום?
ענקת האי קומרס עליבאבא כבר הודיעה השנה על כוונתה להשיק משקפי מציאות מוגברת לצורך פגישות וירטואליות. מציאות מוגברת היא "הדבקת" תמונות או דימויים וירטואלים בתוך מציאות אמיתית. כך לדוגמה אפשר לשבת לפגישה וירטואלית סביב שולחן אמיתי עם אנשים שלא באמת נמצאים שם אך מרגישים "כמעט" כאילו הם שם. בנוסף, החברה השיקה אואטר לכבוד משחקי החורף בביג'ינג, איתו ניתן לתקשר ולקבל מידע.
מנכ"ל חברת טנסנט פוני מא אמר לאחר פרסום דוחות החברה בנובמבר כי המטאוורס מהווה הזדמנות להגדיל תעשיות קיימות כמו הגיימינג. טנסנט בין שאר עיסוקיה, היא חברת הגיימינג הגדולה בעולם עם מותגים חזקים בתחום משחקי המחשב והמשחקים לסלולרי, בעיקר בשוק הסיני כמובן. לדברי המנכ"ל יש בידי החברה את הטכנולוגיה והידע הדרוש כדי לפתח את המטאוורס.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הסטארט אפ הגדול בעולם הוא חברת ביטאדנס ששויה מעורך במעל מאה מיליארד דולר. החברה, המחזיקה באפליקציה הפופולרית טיק טוק מתפרסת לעוד תחומים, ולאחרונה מהווה מתחרה רצינית של טנסנט בתחום הגיימינג. בין השאר רכשה במרץ האחרון את סטודיו משחקי המובייל Moonton בעסקה המוערכת ב-4 מיליארד דולר. בנוסף רכשה החברה באוגוסט את יצרנית משקפי הממיאות הוירטואלית Pico. כל אלו מראים את כוונתה להיכנס לעולם המטאוורס.
ענקית משחקים סינית נוספת שלוטשת עיניים לתחום היא NetEase. בדצמבר שנה שעברה חתמה החברה על חוזה עם הממשל של אזור סאניה בסין על ייסוד מטה לפיתוח אפליקציות הקשורות למטאוורס, וכל זאת כדי להקדים עד כמה שניתן את המתחרות בכניסה לתחום "NetEase תוכל לפעול מהר יותר מכל אחד אחר" אמר דינג לאי, מנכ"ל החברה עם השקת המרכז. כבר באוקטובר ביקשה החברה לרשום את הסימון המסחרי "NetEase Metaverse" על שמה, בנוסף לשמות נוספים כמו פלאנט מטאוורס, תאנדרפייר מטאוורס ועוד.
חברת החיפוש הסינית באידו השיקה אפליקיציית מטאוורס שנקראת XiRang, שהיא מין עולם וירטואלי שיכול להכיל עד 100 אלף אנשים. יחד עם זאת זוהי גירסת בטא, ולדברי החברה ייתכן שיחלפו שש שנים נוספות עד להשקה מלאה.
צ'רלס מוק, מנכ"ל חברת Tech For Good Asia אמר לאתר החדשות CNBC איך הוא רואה את היווצרות המטאוורס בסין לאור כל ההתפתחויות הללו: "הקונספט של המטאוורס יכלול בהתחלה ככל הנראה משחקים ורשתות חברתיות הנתמכים על ידי אביזרי מציאות מדומה או מוגברת. אלו יהיו התחומים שבהם יתמקדו ענקיות הטכנולוגיה הסיניות בשלב הראשון, עם מאפיינים שחזקים בסין כמו תשלומים, שרותיים כמו WeChat שיכולים להתרחב אל תוך המטאוורס".
איך תגיב הממשלה?
אבל בסין, כמו בסין, ישנו גורם אחד נוסף שלא ניתן להתעלם ממנו - הממשלה. בשנים האחרונות ישנם לא מעט עימותים בין הממשלה הסינית לבין חברות הטכנולוגיה הגדולות, כשאלו צריכות תמיד להיכנע ולסגת אל מול הדרישות של הממשלה הקומוניסטית. חוקים אנטי מונופוליסטים הוצעו, ותקנות הגנת פרטיות הועברו באופן שהגביל מאד את ענקיות הטכנולוגיה לכל רוחב תחומי העיסוק הנוכחיים שלהם. בנוסף ממשלת בייג'ינג נאבקת במה שהיא רואה כהתמכרות לגיימינג בקרב הנוער ומגבילה את הזמן בו מותר לילדים מחתת גיל 18 לשחק במשחקי אונליין. כמו כן הממשלה גם מצזנרת תכנים שאינם לרוחה מבחינה פוליטית או מוסרית.
אין ספק שביחס למטאוורס הממשלה תנקוט במדיניות דומה. עולם המטאוורס צפוי להיות רחב יותר מעולם הגיימינג ויכלול גם עבודה, בידור, פנאי, קניות ועוד, כך שהרגולציה צפויה להיות שונה מתחום לתחום ואפילו מאפליקציה לאפליקציה, אך כבר עכשיו הממשלה משגיחה מקרוב על ההתפתחויות ותגביל מאד כל דבר שאינו לרוחה או שאינו עולה בקנה אחד עם המדיניות שלה.
כל זה ינתב את המטאוורס הסיני, ככל הנראה, להיות מין מטאוורס נפרד, שאמנם יהיו לו ממשקים עם המטאוורס הכללי, אך לא יהיה חלק אינטגרלי מהם, שכן הוא יצטרך לציית לתקנות הסיניות המחמירות. כך לדוגמה משקפי המציאות הוירטואלית אוקולוס של פייסבוק כבר נאסרות בסין, וגורל דומה מצפה לכל פיתוח או אפליקציה שלא יהיו תחת השליטה או הפיקוח של הממשלה. החברות המערביות כבר הוכיחו שהן מפתחות עמוד שידרה מוסרי גמיש להפליא בכל הקשור לכניעה לדרישות הממשל הטוטליטרי של המעצמה האסייאתית ומתאימות את המוצרים שלהן לדרישותיה. יחד עם זאת, לא צפויה חסימה טוטלית של התחום, אלא מתן אפשרות לפיתוח תוך מעקב קרוב והגבלות חמורות. "סין חכמה ביותר כאשר אנו מדברים על כך" אומר הניו ליו, אנליסט שווקים סיני, "היא יודעת בדיוק מתי ואיך להשיאר בשליטה, קרוב מספיק כדי להשגיח בצורה זהירה, אבל לא עד כדי כך שהיא תגרום לנזק בלתי הפיך לתעשייה". גורם ממשלתי הקשור לתעשיית התקשורת הסלולרית אמר בנושא: "האינטרנט הסיני המסורתי התפתח בשוק הפרטי תחילה, ולאחר מכן הוטלה עליו רגולציה. תעשיות כמו המטאוורס יהיו תחת רגולציה בזמן בנייתם"
גורם מרכזי נוסף בעולם המטאוורס המתפתח יהיה קרוב לוודאי חסר בגרסה הסינית שלו - בלוקצ'יין ומטבעות קריפטו. מלבד המאבק של סין במטבעות הקריפטוגרפיים (מלבד אלו שהיא עצמה מנפיקה הצמודים ליואן) מסיבות אנרגטיות ואחרות, סין לא תוכל להרשות לעצמה את הביזור והאנונימיות ובעיקר החופש והעצמאות שמאפשרות רשתות הבלוק'ציין המערביות ולכן היא אינה צפויה לאשר כאלו לאזרחיה, או שתפתח גרסאות מפוקחות ונשלטות שלהן.
- 2.גדעון 11/03/2022 11:07הגב לתגובה זוובנוסף, כמה טעויות תחביר לקינוח. אופן הכתיבה לא חשוב פחות מהתוכן.
- 1.גור 15/02/2022 02:11הגב לתגובה זונסחרת במחיר בדיחה פשוט..
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
