מה יהיה היום? החוזים בנאסד"ק עולים 0.2%, הם כבר היו בפלוס 2.2%
הנדנדה נמשכת וכנראה תימשך. אתמול היה אחד הימים הקשים ביותר בשנים האחרונות בנאסד"ק עם ירידות של קרוב ל-4% בעקבות מפולת במניית פייסבוק על רקע תוצאות ותחזית מאכזבות.
הירידות האלו באו לאחר התאוששות מרשימה ועליות שערים בימים האחרונים. ההתאוששות היתה על רקע דוחות מצוינים של מיקרוסופט, אפל וגוגל. הדוחות האלו תמכו בנאסד"ק והחזירו את המדד לעליות. אחרי תיקון משמעותי מתחילת השנה.
המשקיעים כבר העריכו שהתיקון הגדול שהיה עד אז - ירידה של כ-16% בנאסד"ק מתחילת השנה, מאחוריהם. אלא שהמאניה דיפרסיה נמשכת, התנודתיות מטלטלת את השווקים מצד לצד - אחרי הדיכאון אתמול, האם היום התמונה תשתנה? לפחות בבוקר היה נדמה כי הנאסד"ק היום יעלה בצורה משמעותית - אלא שבפועל העליות בחוזים העתידיים נמחקו.
אתמול כאמור הובילה את הירידות פייסבוק שלראשונה מאז הקמתה דיווחה על ירידה במספר המשתמשים וצפי לצמיחה חלשה בהמשך. פייסבוק נפלה ב-26% ואחריה כל מניות הרשתות החברתיות, לרבות סנאפצ'ט שאיבדה כ-20%. אלא שהדוחות אחרי המסחר של סנאפצ'ט היו מצוינים והמניה מזנקת כ-50%. ימים משוגעים.
- אמזון לעניים? החברה משיקה את Amazon Bazaar לשווקים המתפתחים
- אמזון חותמת על עסקה של 38 מיליארד דולר עם OpenAI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם הענקית אמזון דיווחה על תוצאות טובות וזה אגב בניגוד לציפיות שלה רק מלפני שלושה חודשים. היא הנמיכה את התחזיות אז וכעת מתברר שלא היה צריך להנמיך אותן. האם כל ההנמכה בעבר היתה רק כדי שיהיה ניתן להכות את המספרים?
על רקע זה, אמזון שאתמול נפלה מעל 7% מזנקת במסחר שלפני הפתיחה בוול סטריט ב-12%. אמזון וסנאפצ'ט מעלים את החוזים העתידיים ב-0.2% - בבוקר זה כבר היה בפלוס 2.2%. המאניה דיפרסיה בשווקים מסוכנת - הרחבה כאן:
- 7.רון 04/02/2022 15:30הגב לתגובה זואין לדעת כיצד תסגור הבורסה היום
- 6.מי יודע 04/02/2022 14:46הגב לתגובה זוכרגע הוולסטריט במצב דשדוש ומחפש את הסיבות לעליות או לירידות, המניות שסחפו את השווקים לעליות פנומנליות בשנים האחרונות הגיעו למקום שבו הם צריכות להצדיק את המכפילים שהם נמצאים בהם כיום ואת המכפילים העתידיים לצריכים להצדיק פעילות עם הכנסות הרבה יותר מהיום ראו לדוגמה הדוחות האחרונים? אז שאלה גדולה? וזאת לפי דעתי בלבד.
- 5.. 04/02/2022 13:46הגב לתגובה זווממש לא מרוע...זה להשלות את הציבור שאו שיהיה נידנוד עם אופק חיובי ..או שתהיינה עליות.. אז..לא זה נכון ולא זה...השקר הענק ששרר בשווקים בעולם ששבע מניות חברות ענק(שזמנו עבר אגב) סחבו את כל עשרות אלפי החברות בעולם שהביאו לציבור הפסדים.. עלייכם להסצכל לקהל/ציבור בעייניים ולספק ת'אמת שהמצב גרוע כמו שלא היה מעולם...אף אחד לא חרוויח בשנים הקרובות ואפילו לא המעטים שאולי הצליחו בפטקס לתפוס את הענקיות......השווקים גמרו את הסייקל השיקרי...אנו כרבר בתוך תיקון שמתקרב ל 20 אחוז ויגמר הרחק מטה מטה...ראו הוזהרתם...כפי שכתבנו ..רק' עבודה בצורת SH.SE תהייה ריווחית תמיד לכל צורת שוק עולה יורד ובוודאות מלאה..בהצלחה שבת מבורכת.
- 4.תקראו את הדוח 04/02/2022 13:30הגב לתגובה זוכל הרווח של אמזון הוא רווח על הנייר בלבד מהעובדה שהיא מחזיקה במניות של ריביאן.. שבסוף שנת 2021 הייתה שווה מעל 100$ למניה.. עכשיו כבר 60, אז בדוח הבא כבר נראה את ההתרסקות. עבודה בעיניים
- 3.בן 04/02/2022 10:40הגב לתגובה זוכל יום 3-4% לכיוון אחר
- 2.לרון 04/02/2022 10:36הגב לתגובה זולא מוצלח תשאלו את העברית,פונטית מסוכן, "מתה"????
- 1.שלי 04/02/2022 10:21הגב לתגובה זוירד עוד 15%
- טיפש (ל"ת)פיני 04/02/2022 12:54הגב לתגובה זו
- אבי 04/02/2022 16:02אחרי שנים ארוכות של עליות חדות ואחרי שהבורסות הגיעו לשיאים מטורפים למרות מגפה מטורפת ששיתקה את השווקים הגיע הזמן לירידות לשערים ומכפילים ריאלים וזה אומר ירידות של עוד 20-25% במניות בממוצע
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
