האומיקרון בשיאי הדבקה חדשים ברחבי העולם; וול-סטריט לעומת זאת? ממשיכה כרגיל
עד שחשבנו שהסיפור מאחורינו תודות תחילה לחיסונים ולאחר מכן לתרופה, וריאנט האומיקרון של הקורונה התפרץ בדרום אפריקה וכולנו, לפחות כרגע, התבדנו כולנו. לפני קרוב לשנה, ב-11 בינואר 2021 דיווח הניו יורק טיימס על ממוצע נדבקים יומיים (לאורך שבעה ימים) של כ-251 אלף בארצות הברית, כעת, מספרים אלו יותר מהוכפלו והעיתון מדווח על ממוצע הדבקות יומי של לא פחות מחצי מיליארד.
מבין כל מדינותיה - קליפורניה הפכה למדינה הראשונה שרשמה יותר מ-5 מיליון נדבקים בקורונה, זאת על פי דיווחים מפי מחלקת בריאות הציבור המקומית. רק לשם השוואה, ארגון הבריאות העולמי (WHO) דיווח השבוע כי מספר מקרי הקורונה החדשים העולמי עלה ב-11% בהשוואה לשבוע שקדם לו.
לא רק בארצות הברית, שם דיווחה על העלייה הגדולה ביותר במקרים חדשים בשבוע האחרון כזו שהסתכמה בכ-39% לכמעט 1.48 מיליון מקרים נצפתה עליה במספר החולים, כאשר גם אפריקה דיווחה על עליה שכזו, אם כי מתונה יותר, וכזו שהסתכמה בכ-7% ל-274 אלף מקרים חדשים.
גם בצרפת נשבר שיא הנדבקים היומי, וזאת בצירוף לנתון מדאיג נוסף שהצטרף - נצפתה עליה במספר חולי הקורונה המאושפזים במחלקות לטיפול נמרץ דבר ההופך את המצב במדינה למדאיג פי כמה. בשבוע האחרון נרשמה עלייה של 10% במספר חולים אלו, ולאחרונה הגיע כבר ליותר מ-3,400 איש. עם זאת, עדיין מדובר במספר נמוך מהשיא שנרשם באביב, אז היו מאושפזים בטיפול נמרץ בצרפת כ-6,000 חולי קורונה.
- הצעת חוק בארה"ב לחייב חברות לדווח על פיטורים בעקבות ה-AI
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שיא נדבקים יומי הוכרז הערב גם באיטליה, שדיווחה על 98 אלף מאומתים ב-24 השעות האחרונות, לעומת 78 אלף ביממה שלפני כן. נתון מעודד שהגיע מאיטליה הצביע על ירידה במספר הנפטרים מן הנגיף, כאשר 148 אנשים נוספים נפטרו כתוצאה מכך ביממה האחרונה, וזאת בהשוואה ל-202 ביממה הקודמת.
"הסיכון הכולל קשור לזן החדש של הקורונה והוא נותר גבוה מאוד" - אמר ארגון הבריאות העולמי. "ראיות עקביות מראות שלזן האומיקרון יש יתרון צמיחה והפצה על פני גרסת הדלתא, שנותרה דומיננטית במספר מדינות." - הוסיף
ה-CDC עדכן אמש את ההערכה שלו בנוגע להיקף ההתפשטות הנוכחי של האומיקרון, ואחרי שבשבוע שעבר דיווח כי הוא אחראי ליותר מ-73% ממקרי ההדבקה בארה"ב, כעת קיצץ את הנתון הזה ל-58.6%. הזן החדש עדיין דומיננטי לפי ההערכה המעודכנת, ובתקשורת האמריקנית מדגישים כי הערכות ה-CDC אינן מדוייקות. אבחון ודאי של האומיקרון מתאפשר רק באמצעות בדיקת ריצוף גנטי, כזו שנערכת רק למיעוט קטן מאוד מבין הבדיקות המפוענחות במדינה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 2.משקיע עם ניסיון רב 30/12/2021 07:25הגב לתגובה זוראו הוזהרתם. ינואר חודש לא טוב בשווקים
- 1.Sassi6 30/12/2021 02:54הגב לתגובה זואז גם זמן מחצית חיים, שבמהלכו יודבקו מחצית מאוכלוסיית הנדבקים, כלומר, זמן ההגעה לשיא בפיק העליה בתחלואה יקטן פי 2, וזאת יען כי מהירות ההדבקה גדלה פי 2 מהתקופה המקבילה אשתקד, ע"כ בוול-סטריט הם ממשיכים בראלי סוף שנה, וזאת יען כי זמן מחצית חיים של האומיקרון ...ירד לחצי, תודה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
