אמאזון אמזון חבילה דואר
צילום: Istock

איך אמזון מתמודדת עם השיבושים בשרשרת האספקה?

אמזון שוכרת ספינות מטען פרטיות ומטוסים, ואף מייצרת מכולות משלה, ובחכמה רבה מצליחה לעקוף את הכאוס הקיים בשרשרת האספקה; החברה הוציאה יותר מ-61 מיליארד דולר על משלוחים ב-2020, ביחס ל-38 מיליארד דולר ב-2019
סתיו קורן |
נושאים בכתבה אמזון וול סטריט

במשך שנים, אמזון AMAZON שוכרת ספינות מטען פרטיות ומטוסים, ואף מייצרת מכולות משלה, ובחכמה רבה מצליחה לעקוף את הכאוס הקיים בשרשרת האספקה. 

בתקופה בה קמעונאים רבים סובלים מהשיבושים הרבים של שרשרת האספקה, הצעדים המוקדמים בהם אמזון נקטה עוזרים לה להימנע מזמני ההמתנה הארוכים לשטח רציף פנוי, ולעובדים בנמלים העמוסים ביותר בארה"ב, לונג ביץ' ולוס אנג'לס.

"בלוס אנג'לס, יש 79 ספינות שממתינות עד 45 ימים כדי להיכנס לנמל", אמר אנליסט הובלות האוקיינוס ​​סטיב פריירה בנובמבר. "הספינות של אמזון מחכות יומיים בנמל". על ידי השכרת ספינות מטען פרטיות אמזון מצליחה להימנע מכניסה לנמלים צפופים, ובוחרת בנמלים קטנים יותר. 

"אמזון מכניסה ספינות לנמל בוושינגטון, ואז מעבירה את המטען במשאיות ללוס אנג'לס. היא באמת ניצלה כמה מאסטרטגיות הנישה שאני מאמין שהשוק צריך להפעיל", אמר פריירה.

אמזון רשמה עלייה של 14% בפריטים שאזלו מהמלאי, והעלתה מחירים ב-25% בממוצע מאז ינואר 2020, לפי פלטפורמת ניהול המסחר האלקטרוני CommerceIQ. "הצרכן חש בעליות מחירים בכל מה שהוא רוכש", אמרה מרגרט קיד, מנהלת תוכנית טכנולוגיית שרשרת האספקה ​​והלוגיסטיקה באוניברסיטת יוסטון. "בסופו של דבר, כאשר יש עלייה בעלות ההובלה, זה מועבר לצרכן".

אמזון נכנסה למסע הוצאות כדי לשלוט על כמה שיותר מתהליך המשלוח. היא הוציאה יותר מ-61 מיליארד דולר על משלוחים ב-2020, ביחס ל-38 מיליארד דולר ב-2019. כעת, אמזון שולחת 72% מהחבילות שלה, עלייה מפחות מ-47% ב-2019.

היא אפילו שולטת בשלב הראשון של מסע השילוח על ידי ייצור מכולות מטען משלה באורך 53 רגל בסין. יש מחסור במכולות, עם זמני המתנה ארוכים והמחירים עלו מפחות מ-2,000 דולר לפני המגיפה ל-20,000 דולר כיום.

"אמזון ייצרה כנראה 5,000 עד 10,000 מכולות במהלך השנתיים האחרונות שעקבתי אחריה", אמר פריירה. "כשהם מביאים את המכילים האלה על אדמת ארה"ב, ברגע שהם פורקים אותם, נחשו מה? הם זוכים לשימוש במערכת הביתית ובמערכת המסילות. הם לא צריכים להחזיר אותם לאסיה כמו כולם".

קיראו עוד ב"גלובל"

ספינת מטען בשם Star Lygra הגיעה לנמל יוסטון ב-5 באוקטובר 2021, מלאה במכולות של אמזון. "על ידי יצירת מכולות משלהם, הם בעצם מבטיחים שהציוד יהיה זמין עבורם", אמרה לורן ביגן, עורכת דין ימית ומייסדת Squall Strategies. היא עבדה בוועדה הימית הפדרלית כשאמזון נרשמה לראשונה בסוכנות ב-2015.

בשנת 2017, אמזון החלה לפעול בשקט כמשלחת מטענים עולמית דרך חברת בת סינית, וסייעה להעביר סחורות מעבר לאוקיינוס ​​עבור המוכרים הסינים שלה שמשלמים כדי להיות חלק מתוכנית Fulfilled by Amazon. בעגה הפנימית של החברה, אמזון כינתה את הפרויקט הזה "סירת דרקון".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.