איך אמזון מתמודדת עם השיבושים בשרשרת האספקה?

אמזון שוכרת ספינות מטען פרטיות ומטוסים, ואף מייצרת מכולות משלה, ובחכמה רבה מצליחה לעקוף את הכאוס הקיים בשרשרת האספקה; החברה הוציאה יותר מ-61 מיליארד דולר על משלוחים ב-2020, ביחס ל-38 מיליארד דולר ב-2019
סתיו קורן |
נושאים בכתבה אמזון וול סטריט

במשך שנים, אמזון AMAZON שוכרת ספינות מטען פרטיות ומטוסים, ואף מייצרת מכולות משלה, ובחכמה רבה מצליחה לעקוף את הכאוס הקיים בשרשרת האספקה. 

בתקופה בה קמעונאים רבים סובלים מהשיבושים הרבים של שרשרת האספקה, הצעדים המוקדמים בהם אמזון נקטה עוזרים לה להימנע מזמני ההמתנה הארוכים לשטח רציף פנוי, ולעובדים בנמלים העמוסים ביותר בארה"ב, לונג ביץ' ולוס אנג'לס.

"בלוס אנג'לס, יש 79 ספינות שממתינות עד 45 ימים כדי להיכנס לנמל", אמר אנליסט הובלות האוקיינוס ​​סטיב פריירה בנובמבר. "הספינות של אמזון מחכות יומיים בנמל". על ידי השכרת ספינות מטען פרטיות אמזון מצליחה להימנע מכניסה לנמלים צפופים, ובוחרת בנמלים קטנים יותר. 

"אמזון מכניסה ספינות לנמל בוושינגטון, ואז מעבירה את המטען במשאיות ללוס אנג'לס. היא באמת ניצלה כמה מאסטרטגיות הנישה שאני מאמין שהשוק צריך להפעיל", אמר פריירה.

אמזון רשמה עלייה של 14% בפריטים שאזלו מהמלאי, והעלתה מחירים ב-25% בממוצע מאז ינואר 2020, לפי פלטפורמת ניהול המסחר האלקטרוני CommerceIQ. "הצרכן חש בעליות מחירים בכל מה שהוא רוכש", אמרה מרגרט קיד, מנהלת תוכנית טכנולוגיית שרשרת האספקה ​​והלוגיסטיקה באוניברסיטת יוסטון. "בסופו של דבר, כאשר יש עלייה בעלות ההובלה, זה מועבר לצרכן".

אמזון נכנסה למסע הוצאות כדי לשלוט על כמה שיותר מתהליך המשלוח. היא הוציאה יותר מ-61 מיליארד דולר על משלוחים ב-2020, ביחס ל-38 מיליארד דולר ב-2019. כעת, אמזון שולחת 72% מהחבילות שלה, עלייה מפחות מ-47% ב-2019.

היא אפילו שולטת בשלב הראשון של מסע השילוח על ידי ייצור מכולות מטען משלה באורך 53 רגל בסין. יש מחסור במכולות, עם זמני המתנה ארוכים והמחירים עלו מפחות מ-2,000 דולר לפני המגיפה ל-20,000 דולר כיום.

"אמזון ייצרה כנראה 5,000 עד 10,000 מכולות במהלך השנתיים האחרונות שעקבתי אחריה", אמר פריירה. "כשהם מביאים את המכילים האלה על אדמת ארה"ב, ברגע שהם פורקים אותם, נחשו מה? הם זוכים לשימוש במערכת הביתית ובמערכת המסילות. הם לא צריכים להחזיר אותם לאסיה כמו כולם".

קיראו עוד ב"גלובל"

ספינת מטען בשם Star Lygra הגיעה לנמל יוסטון ב-5 באוקטובר 2021, מלאה במכולות של אמזון. "על ידי יצירת מכולות משלהם, הם בעצם מבטיחים שהציוד יהיה זמין עבורם", אמרה לורן ביגן, עורכת דין ימית ומייסדת Squall Strategies. היא עבדה בוועדה הימית הפדרלית כשאמזון נרשמה לראשונה בסוכנות ב-2015.

בשנת 2017, אמזון החלה לפעול בשקט כמשלחת מטענים עולמית דרך חברת בת סינית, וסייעה להעביר סחורות מעבר לאוקיינוס ​​עבור המוכרים הסינים שלה שמשלמים כדי להיות חלק מתוכנית Fulfilled by Amazon. בעגה הפנימית של החברה, אמזון כינתה את הפרויקט הזה "סירת דרקון".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
sp500
צילום: טוויטר
תחזית

מורגן סטנלי שורי על ה-S&P 500 - התחזית האגרסיבית ביותר ומה מעלה את שערי המניות?

ההשקעה תניב פירות מהירים - התחזית של מורגן סטנלי ולכמה יגיע ה-S&P 500?

רן קידר |
נושאים בכתבה S&P500 מורגן סטנלי

במורגן סטנלי מספקים הערכה אופטימית במיוחד למניות בוול סטריט - האנליסטים של מורגן מעריכים כי אימוץ טכנולוגיות AI בקרב חברות ה־S&P 500 עשוי להוסיף עד 920 מיליארד דולר בשנה לשורת הרווח הנקי. מדובר בפוטנציאל לשינוי דרמטי ברווחיות וברווח וכתוצאה מכך בשווי השוק של החברות הגדולות בארה"ב.

מורגן שהוא השורי ביותר מבין גופי ההשקעות מסביר שהמהפכה הטכנולוגית של הבינה המלאכותית, שהחלה כטרנד נקודתי בסקטור ההיי-טק, מתפשטת כעת לכל ענפי המשק. מדובר בחיסכון והתייעלות, גידול בהכנסות וכמובן גידול ברווח. ברגע שהרווח גדל, מכפיל הרווח של החברה יורד והשוק צפוי להעלות את המניה למכפיל הרווח המייצג. 

במורגן מדברים על סכום פנומנלי - כמעט טריליון דולר לרווח והמשמעות היא גידול של קרוב ל-20% ברווח התפעולי וגידול מרשים יותר בשורה התחתונה. אלו רמות גידול שלא זכורות בהיסטוריה בפרק זמן קצר, כשבמורגן מסבירים שהתהליך כבר החל והוא יתעצם השנה ושנה הבאה. 

במקביל לעלייה ברווח, מדד ה-S&P עשוי לעלות במעל 20% בכדי להתאים את עצמו לרווחים החדשים. 


השקעות עם פוטנציאל אדיר

המספרים המניעים את התחזיות קשורים ישירות להיקף ההשקעות. ארבעת ענקיות הטכנולוגיה - אלפבית, מיקרוסופט, אמזון ומטא  שצפויות להוציא כמעט טריליון דולר בשלוש שנים על תשתיות, מרכזי נתונים, פיתוח תוכנה ויישומים מבוססי AI. זהו קצב השקעות חריג גם ביחס לעשורים הקודמים, וממחיש את האמון של החברות בכך שההשקעה תניב החזר מהיר יחסית.

השימושים האפשריים מגוונים: החל ממוקדי שירות לקוחות שמבוססים על מערכות חכמות, דרך כלי פרסום ממוקדים יותר ועד אוטומציה מתקדמת של תהליכים לוגיסטיים. חלק מהחסכון יגיע מצמצום כוח אדם בתחומים מסוימים, אך ההיסטוריה מלמדת שכאשר פרודוקטיביות עולה, נוצרים גם מקומות עבודה חדשים בתחומים אחרים.

ליפ בו טאן אינטלליפ בו טאן אינטל

הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20%

כולם מדברים על "גלגל הצלה" לאינטל, אבל ההשקעה הזו יכולה להתברר כ"מקלות בגלגלים"  

רן קידר |

אינטל הודיעה רשמית על עסקה היסטורית: ממשלת ארצות הברית רוכשת 10% ממניותיה תמורת 8.9 מיליארד דולר. ההודעה הגיעה לאחר שבמהלך המסחר בניו יורק הכריז הנשיא דונלד טראמפ כי אינטל הסכימה למהלך, ובכך הפך הממשל האמריקאי לבעל המניות הגדול ביותר בחברה. העסקה נעשתה בדיסקאונט של 20% על מחיר השוק. 

העסקה כוללת רכישה של 433.3 מיליון מניות במחיר של 20.47 דולר למניה. המימון הגיע משילוב של מענקים שהובטחו לחברה בעבר במסגרת חוק השבבים בתקופת ביידן אך הוקפאו על ידי טראמפ, 5.7 מיליארד דולר, יחד עם 3.2 מיליארד דולר נוספים מתוכנית Secure Enclave שנועדה לחזק את הביטחון הלאומי. בכך מגיע היקף התמיכה הממשלתית הכולל באינטל ליותר מ-11 מיליארד דולר. בנוסף, הממשל קיבל כתבי אופציה לרכישת עוד 5% ממניות החברה במחיר של 20 דולר למניה במהלך חמש השנים הקרובות, אם אינטל תפסיד שליטה ברוב פעילות הייצור שלה.

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, הביע תודה על האמון והדגיש כי מדובר בהזדמנות לחדש את מעמדה של החברה כגורם מוביל בייצור שבבים בארצות הברית. לדבריו, שיתוף הפעולה עם הממשל ישמש מנוף להחזרת אינטל למרכז הבמה הטכנולוגית. טראמפ מצידו הציג את ההסכם כהזדמנות "להחזיר את אינטל קדימה" לאחר שנות נסיגה מול המתחרות, וציין כי העלה את הרעיון בעצמו בפגישה עם טאן מוקדם יותר החודש.

המהלך נחשב לגלגל הצלה עבור אינטל, שסבלה בעשור האחרון ממשבר מתמשך. החברה איבדה רבים מיתרונותיה הטכנולוגיים, פיגרה מאחורי מתחרות כמו טייוואן סמיקונדקטור וסמסונג, ושוויה נחתך בכשני שלישים מהשיא. היא התמודדה עם כשלים חוזרים בפיתוח טכנולוגיות ייצור חדשות, חילופי מנכ"לים תכופים והפסדים מתמשכים. ההסכם עם הממשל האמריקאי מגיע בניסיון לייצב את החברה ולחזק את יכולתה להתחרות מחדש בשוק השבבים העולמי.

מיד לאחר ההכרזה, מניית אינטל זינקה ב-5.5% בוול סטריט ל-24.8 דולר. אבל, למהלך הזה יש גם תוצאות לוואי לא פשוטות ושאלות לגבי עתיד החברה. ראית ובצד החיובי - זה מבטא המשך תמיכה של הממשל האמריקאי ואפילו באופן משמעותי יותר. הממשל אחראי לאינטל. טראמפ גם עשוי לדחוף לקוחות לרכוש ממוצרי אינטל.  הוא יכול "הכריח" לקוחות לקנות את מוצרי אינטל גם אם  הם לא מעוניינים בכך. תהליכים כאלו לא חיוביים לחברה בטווח הארוך. הם אומנם ישפרו את מצבה בזמן הקצר, אבל בסוף הדרך, מי שמנצח הוא זה שמשפר, מייעל, ומוכר את המוצרים הטובים ביותר.