וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

אחרי הודעת הפד' על צמצום רכישות האג"ח, האנליסטים מסכמים שבוע מוצלח בשוקים עם פרסומם של שורת נתוני מאקרו חיוביים המעידים על המשך צמיחת המשק, וההכרזה על יעילות התרופה שפיחתה פייזר נגד קורונה
איתן גרסטנפלד | (3)

לקראת פתיחת שבוע המסחר האנליסטים מסכמים שבוע נוסף של עליות שערים, ומסמנים את התרופה של פייזר לקורונה כמי שעשויה לשנות את כללי המשחק ולתמוך בעליות שערים לאורך זמן. לצד זאת, מנתחים האנליסטים שורה של נתוני מאקרו חיוביים שהתפרסמו במהלך השבוע החולף, כמו גם את החלטת הפד' לצמצם את היקף רכישות האג"ח כבר החודש.

עונת הדוחות בוול סטריט הייתה מוצלחת עד כה ובעיקר תדלקה את המשך העליות המטאוריות בשווקים. בראיון לביזפורטלTV, מנהל השקעות העמיתים באיילון, לירון רוכמן ניתח את הדוחות של ענקיות הטכנולוגיה, כולל מיקרוסופט שכיכבה השנה בזכות שירותי הענן והפכה לחברה בעלת השווי הגבוה ביותר (לראיון המלא).

המדווחות השבוע:

ביום שני ידווחו: טאואר (US), ואחרי המסחר: למונייד ,  PAYPAL ,  AMC ENTERTAINMENT HOLDINGS INC

בשלישי:  PALANTIR TECHNOLOGIES ,  BIONTECH SE ADR , ואחרי המסחר:  COINBASE GLOBAL ו-NIO NIO INC ,  DOORDASH INC

ברביעי: פייבר, מאנדיי, ואחרי המסחר: וולט דיסני WALT DISNEY ,  BEYOND MEAT , וויש - CONTEXTLOGIC INC

בחמישי: וויקס , ואחרי המסחר:  LUMINAR TECHNOLOGIES INC.

ובשישי:  ASTRAZENECA PLC -US ו- TARGET CORP

בנוסף רוכמן מנתח את הסקטורים שנפגעו בעיקר "חברות צריכה בסיסית שנהנו בקורונה, כמו פרוקטר אנד גמבל וקימברלי קלארק, עכשיו נחלשות אחרי שהשוק נפתח ומחירי חומרי הגלם עולים. סקטור הרכב שנפגע בגלל המחסור בשבבים, בעיקר חברות רכב אירופאיות. פורד הביאה דוח מצוין שהראה שהיא מתגברת על הבעיה וטסלה שהציגה יעדים יפים קדימה וכבר שווה כיום יותר מכל חברות הרכב יחד".

הפד' ממשיך לשדר סבלנות

בסקירתם השבועית, מתייחסים ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי ודודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, להודעת הפד' כי יצמצם את קצב רכישות הנכסים שלו החל מהחודש: מהסכום הנוכחי של רכישות אג"ח ממשלתי של 80 מיליארד דולר לחודש שיקוצצו ב-10 מיליארד דולר בנובמבר ו-10 מיליארד דולר נוספים בדצמבר; מהסכום של 40 מיליארד דולר לחודש של רכישות MBS יקצצו ב-5 מיליארד דולר בכל חודש.

לדבריהם, "בקצב הנ"ל, צפוי שהרכישות ייפסקו לחלוטין ביוני הבא. במידה וזה אמנם יהיה הקצב – שהרי ההודעה כוללת התייחסות רק לחודשיים הקרובים – הפד יגיע להיקף ניירות ערך של שיא כל הזמנים במהלך השנה הקרובה. חוסר הרצון להכריז מראש על כל תכנית ההפחתה לכל אורך הדרך, אלא לבחור בהכרזה 'מחודש לחודש' ולא עם תאריך סיום מוגדר וברור באמצע 2022, יכול להיחשב כצעד יוני שבו הפד מנסה לשמור אצלו את דרגות החופש לשנות/לעצור בכל עת את קצב ההפחתה. החלופה הממשית יותר יכולה להיות דווקא האצה של הירידה ברכישות בתחילת השנה הבאה, במיוחד אם האינפלציה תמשיך להאיץ יותר מהצפוי ותגיע לכ-6-7%, ואולי אף יותר, במונחים שנתיים."

"ההצהרה אמנם מוסיפה קצת משקל לחשש מפני מידת ההתמדה של האצת האינפלציה, אבל הנוסח עדיין מפתיע במידת המתינות והסבלנות בנושא זה. בעבר צוין בהצהרה של ה – FOMC כי 'האינפלציה גבוהה ומשקפת במידה רבה גורמים חולפים', בעוד הצהרה החדשה אומרת כי 'האינפלציה גבוהה ומשקפת במידה רבה גורמים שצפויים להיות ארעיים". כלומר, מידת הביטחון "בסיפור' של גורמים חולפים פחתה".

התרופה של פייזר עשויה לשנות כללי המשחק

לדברי אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש התרופה של Pfizer שהציגה יעילות גבוהה בטיפול בחולי קורונה צפויה בשילוב עם החיסונים לשנות כללי המשחק ולמעשה לסיים את המגפה במהלך שנת 2022. התגובה המינורית יחסית של השווקים לידיעה, למעט מניות ענפי התעופה והפנאי, מעידה לכאורה שהמגפה כבר לא כל כך משפיעה על הפעילות הכלכלית.

קיראו עוד ב"גלובל"

"להערכתנו, זאת לא הנחה מאוד סבירה. אפילו בתחום צריכת מוצרים שסובל מעודף ביקוש על רקע מחסור בהיצע, היעלמות איום המגפה עשוי לתרום להקלה מהירה יותר בעיכובים ומחסור ולהגביר רווחיות החברות. בתחום השירותים, במיוחד שירותי התיירות, הפנאי והנופש מדובר בשינוי המשמעותי ביותר. התיירות הבינלאומית הייתה נמוכה השנה בכ-80% לעומת 2019. מדד ניידות של גוגל למקומות מסחר ובילוי נמוך כעת בכ-5% בממוצע במדינות העיקריות לעומת ינואר 2020. ניתן להעריך שהפער ביחס לחודש נובמבר 2019, שאין לגביו נתונים, גדול יותר עקב השפעת העונתיות."

מקור: Our World in Data, מיטב דש ברוקראז' 

שורה של נתונים חיוביים

לבסוף, יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, מצביעים על כך שמסתמנת האצה בפעילות בארה"ב, גם לפי מדדי מנהלי הרכש וגם לפי נתוני התעסוקה, מה שתומך בהעלאת ריבית הפד' כבר בתחילת רבעון ג' 22 ואולי לפני (לאחר סיום הטייפרינג), בפרט אם נתוני האינפלציה יהיו פחות "טרנזיטוריים" ויותר מתמשכים. צמיחה מהירה ואינפלציה גבוהה יחסית עשויים לשכנע את הפד להאיץ את קצב הצמצום ברכישות האג"ח מ- 15 מיליארד דולר לחודש ל- 20-25 מיליארד דולר. התמונה הכללית תומכת בלחץ לעליית תשואות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    החיים 08/11/2021 08:20
    הגב לתגובה זו
    הפתעה הבורסות גם יורדות אבל זה היה לא צפוי וא אפשר היה לחזות זאת זה לא האנליסטים זה פשוט ברבור ירוק שאי אפשר היה לצפות
  • 2.
    אזרח מודאג 08/11/2021 02:21
    הגב לתגובה זו
    כל מי שמרגיש שהאדמה רועדת שישאר בחוץ, הקטסטרופה לא רחוקה
  • 1.
    יש מסקנה לגבי כיוון השוק? (ל"ת)
    משה מיציע א' 07/11/2021 23:16
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.