שורט סקוויז בוול סטריט הזניק את המניות והאג"ח למרות צמצום הרכישות
השווקים אהבו את רכישות האג"ח של הפד אבל מסתבר שהם אוהבים יותר את הצמצום שלהן - הפד הכריז בשבוע שעבר על תכנית צמצום רכישות האג"ח וזה היה השבוע הטוב ביותר לאג"ח ולמניות מזה שישה חודשים. את העליות העצימה תופעת ה"שורט סקוויז" החדה ביותר מאז ינואר.
ברמה הכלכלית, רבים פירשו את ההכרזה של הפד כשמרנית, זאת לאור העדר מחוייבות שלו לקצב הצמצום. הערכה היא שחוסר ההתחייבות עשוי להוביל בהמשך למתווה מתון יותר וכתוצאה מכך גם לדחות את העיתוי לתחילת העלאות הריבית (התשואה לשנתיים הגיבה בירידה) וגם ללמד על מתווה העלאות שמרן יותר בהמשך (התשואה ל-30 שנה בארה"ב ירדה לשפל של שישה שבועות). יש גם מי שמזהיר שחוסר ההתחייבות של הפד יכול להתפתח לכיוון של האצה בצמצום, למשל במקרה של הידוק מהיר יותר בשוק העבודה. אך נראה שהפרשנות המורכבת של הפד לשוק העבודה החזק תאפשר לו להמשיך לבחור להסתכל דווקא על החצי הכוס הריקה:
מספר המשרות מזנק
מספר המשרות החדשות בסקטור הפרטי בארה"ב זינק באוק' ב-604 אלף, מעל לצפי ל-420 אלף, אך מצד שני עוד אנשים עזבו את כח העבודה ומספר המועסקים עדיין רחוק מאד מרמתו טרום המשבר. השילוב איפשר לשיעור האבטלה לרדת ל-4.6%, נמוך מהציפיות ל-4.7%, אך כאמור, הפד יוכל להמשיך לטעון שהוא מחכה עם הידוק לנוטשים.
חשבתם שנעלה ריבית? סורי - אחרי שהפד הפתיע בשבוע עם חוסר התחייבות לקצב צמצום רכישות האג"ח והשוק דחף את הצפי להעלאת ריבית בארה"ב מאמצע 2022 לסופה, הגיע גם הבנק המרכזי בבריטניה והפתיע יותר ממנו כשנמנע כליל מהעלאת ריבית שהוא עצמו רמז עליה ולמרות שזאת תומחרה במלואה בשוק! התשואה בבריטניה לשנתיים התרסקה בשבוע שעבר מ-0.75 ל-0.41%. אך גם מדינות שכבר העלו ריבית מראות פתאום סימני חרטה: נגיד הבנק המרכזי בפולין, גפלינסקי, שהפתיע כזכור בשבוע שעבר עם העלאת ריבית חדה של 75 נ"ב ומעל לציפיות, אמר אתמול שהוא לא רואה צורך בהעלאות נוספות בשנת 2022, זאת אחרי שהשוק כבר רץ ותמחר כאלה באגרסיביות.
- בפעם השלישית ברציפות: הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%
- הפד מפוצל לקראת דצמבר: מחלוקת חריפה סביב האפשרות להוריד ריבית שוב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענת גפלינסקי אלה לא יידרשו בשל התמתנות צפויה בקצב עליית האינפלציה. שינוי הכיוון מדגים איך גם בשבוע שבו הכל נראה מתאים להידוק, עם דו"ח תעסוקה חזק, הצלחה של תרופה לקורונה והעברת תכנית תשתיות של 1.2 טריליון דולר בבית הנבחרים, עדיין הבנקים המרכזיים ממשיכים להיות ברובם "יוניים". קשה שלא לחשוב לאור המדיניות הזאת איך השוק בכלל מוכן לתמחר העלאות ריבית בישראל, בה התנאים המקומיים רחוקים שנות דור מהם, בין היתר לאור השקל המתחזק ללא הכרה. בהקשר הזה, היום בנק ישראל יפרסם את יתרות המט"ח שברשותו בדולרים, כשבמונחים שקליים הוא בהפסד עמוק שהיה ללא ספק אפקטיבי הרבה יותר אילו היה מופנה לסיוע ישיר ליצואנים, למשל לצרכי התייעלות, להקלות מיסים או לשיפור התשתיות.
העמדות ה"יוניות" של הבנקים המרכזיים ו"שרפת" השורטיסטים על האג"ח הממשלתיות הובילה לירידה בסטיות התקן באופציות על שוק האג"ח, כשמדד ICE BofA MOVE ירד בשבוע שעבר, לאחר חודשיים של עליות. ירידת התנודתיות בשוק האג"ח עשויה להסיר מצידה סיכון גם לשוק המניות ולאפשר לו לעלות עוד. תמיכה לעליות מספקים ברקע גם דיווח של פייזר על הצלחה בניסויים בתרופה לקורונה ונתוני מאקרו חזקים, בניהם כאמור אלה משוק העבודה והבוקר גם מהיצוא של סין:
היצוא מסין התפוצץ למעלה באוקטובר בשינוי שנתי דולרי של 27.1%, מה שמלמד על "פייט" שנותן צד ההיצע ללחצי הביקוש העולמיים - להערכת כלכלני בלומברג הנתונים מלמדים גם על התאוששות שרשרת האספקה. להערכת המודלים של בלומברג היצוא מסין יישאר חזק גם בחודשים הקרובים לפני שיתחיל להאט במהלך השנה הבאה, בשל התאוששות מוקדי יצור אחרים באסיה ובשל חזרה של צרכנים במערב לצריכת שירותים ע"ח מוצרים פיזיים. מי שעשוי להאיץ את החזרה לצריכת שירותים הוא הדיווח של חברת פייזר על הצלחה בניסויים לתרופה לקורונה, אם זאת אכן תוביל להפחתה במגבלות בעולם על תנועה והתקהלות.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
- 1.אי העלאת ריבית והעדר החלטה על צמצום הרכישות מעידים עד כמה כלכלת ארהב שבירה , אבל כל זה יתהפך עליהם בדמות של סחרור באנפלציה שיכה בשוק המניות למשך תקופה ארוכה (ל"ת)אריאל 09/11/2021 00:44הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
